Bringázni ma menő! A kedvencem a széles kormányú szitibájkon miniszoknyában, a kormányon kosárral, benne masnis kiskutya, a fején fejhallgatóval telefonál és ott imbolyog az út szélén a Margit körúton a délutáni csúcsforgalomban. KRESZ-ről az életben nem hallott, utoljára a kitámasztós oldalkerekes kisbiciklin tudott egyensúlyban maradni. A nagy menőzésben fel se fogja, hogy életveszélybe sodorja magát!
A kerékpárosok köré generált fővárosi jelenség mára egy újabb szelep lett? Akár úgy is tűnhet, azért kapnak a kétkerekűek újabb és újabb előjogokat, sávokat és gumipöcköket, hogy legyen kit utálni, legyen min puffogni és dühöngeni. És amíg a várost átszelő utak kapacitását hirtelen lefelező biciklis felfestéseken dörmögnek, addig se a tűrhetetlenül kátyús utak miatt horgadnak fel az autósok.
A kivételek erősítik a szabályt?
Az egysávos egyirányú utcába szembe beengedett kerékpáros „sáv” (sárga jel) véleményem szerint súrolja a foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés kategóriáját.
A helyzet ugyanis odáig fajult, hogy az Öntudatos Budapesti Bringás már mindenhova is behajt: szemből, oldalról, elölről, hátulról. Egész Budapest olyan lett, akár egy nagy kerékpáros gang-bang.
Lehet, hogy létezik olyan európai ország, ahol olyan morális és mentális közállapotok vannak, ahol a megengedés NEM olaj a tűzre. Azonban ott be is tartatják a közös játékszabályokat! (Ez az alapvető differencia amúgy a demokrácia és az anarchia között... Zárójel bezárva.)
Sorolom csak azt, amit ma láttam, és ehhez ki sem mozdultam az erkélyről:
- A járdán suhanó kerékpáros (nem futár!), aki szatyrokkal megrakodva és KÖZBEN kézből mobilozva tekert, a sarkon majdnem elcsapott egy, a sarok másik oldaláról, a fal takarásából a járdán egyébként jogszerűen elé sétáló gyalogost.
- Az egyirányú utcában a járdáról lelépő gyalogost majdnem elcsapta egy, a forgalom irányával szemben SZÁGULDÓ kerékpáros. Nem, nem volt felfestve szembe kerékpársáv varázsgombajel! Ránézésre még a 30-as tempót is túllépte, ami az Újlipótban amúgy az új 50. De még a bringások sem tartják be, nemhogy az autósok. Szóval a Harci Kerekes, aki nem futár volt és nem fiatal, hanem egy kapuzárási pánikjában a bringától prosztatamasszázst remélő örökifjú hímtag, dühében (ijedtében?) még jól el is küldte a kurva anyjába a gyalogost. Szó szerint.
- Egy másik bringás ugyanitt, szembe a forgalommal kerázott állat módon, a szembe szabályosan balra kanyarodni szándékozó, ezt indexeléssel jelző autós balra figyelt, a zebrán haladó gyalogokra, mígnem az egyenesen szembe elé beszáguldó kerékpárost majdnem elcsapta. Az még felháborodva rá is csapott a kocsi hátuljára, ahelyett hogy megköszönte volna, hogy életben maradt…
Tiszta életveszély! Miközben már 2017-ben arról cikkeztek, hogy kishazánkban a zemberek nem bírnak különbséget tenni a „szembejövő forgalom elsőbbsége” és az „elsőbbség a szembejövő forgalommal szemben” táblák között és ebből csúnya csattanások keletkeznek. Na, erre ráengedték a KRESZ-t többnyire hírből sem ismerő kétkerekezőkre az egyirányú utcába szemből behajtás eszméjét.
Az egyszerűsített gondolkodás: ha pár helyen lehet szembe menni a forgalommal, akkor mindenhol lehet.
Miközben ilyen felelőtlen kerékpárbajnokok közlekednek, amit le is fotóztam nektek.
Alsóerdősor út, hosszan várakozó autósor, a parkoló és a lassan meginduló kocsisor közé a fenntarthatóságért kerékpáron küzdő apuka a fülem hallatára BEKÜLDTE MAGA ELÉ a két kisbiciklis kiscsávót, lehettek vagy 8 évesek – szerintem nem is tekerhetnének még közúton, de mindegy, ki számolja… Szóval beküldi őket egy éppen indulóban levő furgon holtterébe... "Menjél, menjél, majd kikerülnek…" Aha. Vajon a gyerekek édesanyja mit mondana egy ilyen manőver láttán?
Ez egyébként is a kedvenc utcáim egyike, beletorkollik az orosz nagykövetség utcájába, ami klasszik "szembe kerékpáros" példa: szembe biciklisáv, jobb oldalt biciklisáv, középen kátyú, majd még egy pár műanyag cövek és olykor pár részeg nehezítésnek.
Tényleg nem arról akarok most diskurálni, hogy bezzeg az autósok fizetik az adót, a benzint, az áfát, a büntetést meg a mindent, a kerékpáros bezzeg… Írtak erről már elegen.
Hanem arról, hogy vajon miért nem próbál VALAKI rendet rakni a budapesti közlekedésben úgy igazán?
Azt értem hogy az országos erefká mindig az autósokat b@sztatja, mert az europol meg a mittudomén mindig kitalál nekik ilyen jópofa eukonform közösségi feladatokat, hol a mobiltelefonálásra, hol a gyorshajtásra.
De vajon a budapesti erefká miért nem próbálja a kétkerekű kétkerekeseket megvédeni önmaguktól?
Az új KRESZ persze készül, csak kicsit lassan, mint a Luca széke. Hiába, a jó munkához idő kell, csak az adótörvényeket lehet egy éjszaka alatt besalátázni. Addig még legfeljebb megnyomorodik pár elektromos rolleres, elütnek pár szélfútta vesedonor kétkerekest, sebaj.
Sebaj?
(terka)