A futárok korábban halnak?
2024. január 10. írta: MagyarTarka

A futárok korábban halnak?

A kétkerekű rabszolgaságnak a COVID idején lett igazán nagy reneszánsza, de azóta is vonzó meló nemcsak a fiatalok, de a még jó erőben levő középkorúak körében is. Független lehetsz, akkor és annyit dolgozol, amennyit akarsz. És hajnalban tuti nem fogsz a be nem fejezett excel fájlokon rágódva, álmatlanul forgolódni az ágyadban.

A legnagyobb hazai állásportál adatbázisában rákerestem: 312 biciklis futár állást dobott fel a rendszer.

Az ebédidőhöz közeledve kiálltam a 13. kerületben az ablakba és 5 perc alatt több mint 20 világoskék illetve rózsaszín dobozzal felszerelt biciklisfutárt számoltam meg.

Futárkodni kifizetődő, ráadásul a kerékpározás egészséges. Bringázás közben ugyanis erősebben és mélyebben kell lélegezned.

És itt jön a bibi...

Egy ködösebb őszi-téli napon, vagy akár a nyári kánikulában az ózonnal telített forró levegőben még a komótos kutyasétáltatás közben is szinte fuldoklom egy-egy hosszabb séta után.

Vajon gondol-e arra valaki, mi lesz a több ezer futár tüdejével 10-15 év múlva? Vajon a ma futárkodásból élő fiatalok lesznek a tüdőbetegségtől korán haló középkorúak? Mekkora terhet fog ez róni az egészségügyre? Most mindegy is, hogy magán- vagy közegészségügyben gondolkodunk. Lesz-e elég tüdőgyógyászati kapacitás az ellátásukra? És a mai futárok tesznek félre annyit a fizetésükből erre a célra, hogy ne haljanak bele idő előtt a mai "laza" munkájukba? Hány kisgyerkőc lesz hamar félárva, mert apuka-anyuka huszonéves korában napi 10-12 órát tekert a szmogban?

bicycle-1869176_1280.jpg

London School of Medicine tanulmánya szerint a nagyvárosokban kerékpárral közlekedők tüdejébe 2,3-szor több korom kerül, mint a gyalogosok tüdejébe. Ez azért erősen elgondolkodtató adat.

A tanulmányról itt olvashattok részletesebben:

https://index.hu/kerekagy/2011/10/03/biciklizes_kozben_melyebbre_megy_a_korom_a_tudoben/

Dr. Müller Veronika, a Semmelweis Egyetem Pulmonológiai Klinikájának igazgatóhelyettese is erről a témáról nyilatkozott:

https://szimpatika.hu/cikkek/6384/varosi_sport_karos_lehet_a_tudejere

 

Szerintem több dolgot lehet és kell tenni. Az egyik, hogy mindenki, aki futárnak áll, gondoskodik a saját egészségvédelméről. Nem csak bluetooth hangszórót vesz a bicajára, hogy ne unatkozzon tekerés közben, de egy jó minőségű maszkot is beszerez magának. A másik, hogy a futárokat alkalmazó cégeket szerintem kötelezni kellene a munkavédelmi eszközök biztosítására: minden futárra maszkot kellene adniuk. Ha már egyszer belőlük élnek.

(terka)

 

Image by <a href="https://pixabay.com/users/pexels-2286921/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=1869176">Pexels</a> from <a href="https://pixabay.com//?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=1869176">Pixabay</a>

 

A bejegyzés trackback címe:

https://magyartarka.blog.hu/api/trackback/id/tr718298469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kéki béla 2024.01.11. 20:30:24

Hát én jó húsz éve... pardon, lassan huszonöt... bringázom. Közelítek a nyugdíjas kor (de nem a nyugdíj :( ) felé. Eddig még nem volt belőle gondom, pedig az évi 2-3000km nagyját a budapesti főutakon teszem meg...

Egyébként meg nyasgem, cenzor!
süti beállítások módosítása