Alig 2 nap telt el és már megy az egymásra mutogatás és bűnbakkeresés. Vajon ki a felelős a szörnyű balesetért az M1 autópályán? Senki és mindenki. Sajnos a balesetek már csak ilyenek, megtörténnek.
Minden idők egyik legsúlyosabb hazai közúti tömegszerencsétlensége történt az M1 autópályán. Részvétem az elhunyt áldozat hozzátartozóinak és mielőbbi gyógyulást kívánok a sérülteknek!
Tartok tőle, mégis egy szürke eminenciás látványos kirúgása lesz az az áldozat, amitől a nép, az istenadta nép nagy közös lelke megnyugszik majd. Hiszen már az ellenkező oldalon is összement 2 autó, mégse tettek semmit - ettől hangosak az újságok: Már órákkal előbb lehetett tudni, hogy baj van, de az ILLETÉKESEK mégse tettek semmit!
Egy ilyen helyzetben vajon ki az illetékes?
Tetszik, nem tetszik, bizony az elsődleges "illetékesek" azok a sofőrök, akik arra jártak... A relatív gyorshajtás mindennapos szituáció. A vezetés minden percében mérlegelni kell a vezetőnek, mekkora az a sebesség, amivel BIZTONSÁGOSAN lehet haladni az úton. Ha látom a messzeségben, hogy hatalmas por kavarog az autópályán, akkor lassítok. Egy autópályán, nagy sebességnél nem az orrom elé nézek vezetés közben, hanem akár párszáz méterrel távolabbra is. Ha porfelhőt látok, ami olyan hatással van a kilátásra, mint egy ködfüggöny, akkor akár 30-ra is lelassítok. Persze nem vészfékezve, hanem egyenletesen, és pluszban kirakom a vészvillogót, így figyelmeztetve a többieket. Mert ez a porfelhő bizonyára nem egyik pillanatról a másikra fújódott akkorára, hogy nullára akadályozta a kilátást... A saját belső kameráján rögzített képen is látszik, a becsapódó kamion változatlan 90-es kilométeres sebességgel haladt még akkor is, amikor már látszott a képen a látást ellehetetlenítő porfelhő. Egy ilyen szituációban száguldani olyan, mint ejtőernyő nélkül beleugrani a semmibe.
Lehet felelősöket keresni a végtelenségig...
Csupán néhány kérdést vetnék fel, amelyekből talán látszik, mennyire nem egyszerű ennek a bűnbakkeresésnek a jogi és emberi oldala... Felelősek lehetnek a szabályok, amelyek szabályozzák a jogosítvány megszerzésének feltételeit? Felelősek lehetnek az oktatók, akik nem viszik ki autópályára a tanulókat? Felelősek lehetnek a mezőgazdák, akik felszántották az autópálya melletti földterületüket? Igen, az utóbbiaknak lehet, hogy lesz néhány álmatlan éjszakája, sajnálom őket, tényleg... Felelős lehet a közutas kamerákat figyelő valaki, aki nem gondolt arra, hogy lezárják az autópályát? Van olyan szabályrendszer, ami ezt előírja, hogy mekkora szélnél, mekkora pornál, mennyi idővel a szántás után kellene lezárnia? Van olyan riasztási rendszer, amely hétvégén egyértelmű eljárásrendet mutat ilyen esetekre? Vagy egy szegény kamerafigyelőnek kell magában kisakkoznia, merje-e lezáratni az autópályát mert SZERINTE túl nagy a szél?
Kinek a kezében van a döntés?
Az a felelős, akinek a kezében a kormánykerék van. MINDENRŐL ő dönt a gépjárműben. Ha köd van és nem lát, lassít. Önmaga miatt, az autóban ülő családja miatt és a többi közlekedő miatt is. Ennyi. De egyesek még tejködben is úgy mennek, mintha versenyben lennének. Szakadó esőben és hóesésben is úgy húznak el olykor mellettem, hogy összeszorul a gyomrom. Félreértés ne essék, én is szeretek tempósan haladni és szoktam is! Amikor lehet! Mert az autók nem a 'Need for speed' játékban haladnak, bárha is egyre több új erőgépben már csak egy táblagép van műszerfal helyett, ezzel is fokozva az érzést, hogy játék zajlik az utakon.
És a jóöreg követési távolság? Nos, már régen kiment a divatból ez a fogalom, többnyire egymás farkát fogva tülekszenek a sofőrök a magyar utakon...
FELELŐSSÉGTUDAT ÉS VESZÉLYÉRZET. Igen, a felelős keresése egészen messzire vezet... Ez a két tulajdonság egyre kevésbé alakul ki a mai gyerekekben, akikből menthetetlenül felnőttek lesznek. Ha leesnek a játszótéren a mászókáról, puha gumira esnek, nem fáj. Ha az életük első 10-14 évét online játékokban élik meg, ahol mindig van újrakezdés - mitől alakulna ki a veszélyérzetük? Ha minden iskolai szituációban a tanár a hibás és megy az intenzív bűnbakkeresés és a másikra mutogatás, mert a kicsikéknek nehogy megsérüljön a lelkük... Akkor a gyerekek hogyan tanulnának meg felelősséget vállalni a tetteikért és a döntéseikért? Messzire vezető folyamatok zajlanak a szép új világunkban...
És igen, nagyon jó játék az autóvezetés. Csak meg kell tanulni, hogy itt a Game over felirat után nincs újrakezdés.
(terka)