Minden törvény annyit ér, amennyire betartatják.
A KRESZ betartatása érzékelhetően meghaladja a rendőrök képességeit és lehetőségeit. Nincs olyan alacsony béka, amelyiknek a segge alá beférne a közlekedési morál színvonala.
A székesfőváros kerékpáros polgármestere azt hiszi, attól kevesebb lesz a halálos gázolás Budapesten, hogy megduplázza a 30 km/óra sebességkorlátozott utak számát. Persze... A borítékolható eredmény: kétszer annyi helyen NEM fogják betartani a korlátozást.
Nem megyek bele most abba, hogy ha kétszer annyi ideig pöfög az autó ugyanazon az útvonalon, az kinek jó. Inkább beszéljünk arról, hogy min pörgött be annyira a főpolgi: a legutóbbi sajnálatos és szörnyű éjszakai száguldásos eset után kérette magához a budapesti főrendőrt.
Emberileg abszolút érthető a célja: senki se haljon meg közlekedési balesetben Budapesten. Hogy mennyi ennek a realitása? A KRESZ szigorítása önmagában semmit sem ér. A halálos gázolásokat okozó autósok NEM tartják be eleve a most érvényben levő KRESZ szabályokat sem. Miért gondolja bárki is azt, ha még szigorúbbra veszik a korlátozást, azt NEM fogják pont ugyanúgy leszarni, mint az eddigi szabályokat?
Akik éjszaka 100 km/órával száguldanak a körúton és letarolnak egy villamosmegállót, ahol meghal egy ártatlan lány, azokat egyáltalán nem érdekli, hogy 50 vagy 30 a sebességkorlát. Megy százzal és annyi.
Akik éjszakánként gyorsulási versenyre használják Budapest többsávos útjait, majd a 30-as korlátozástól higgadt nyugdíjastempóra váltanak? Érdemes megnézni az Újlipótvárosba kihelyezett 30-as táblák hatálya alatt levő kereszteződéseket! Vissza-kettő-padlógáz - laza hatvan-hetvennel száguld át a legtöbb autós a narancssárga-piroson. Mintha az életük múlna azon, hogy ne kelljen 2 percet várniuk, míg újra zöldre vált majd a lámpa... Soroljam? Hollán-Victor Hugo, Csanády-Pannónia...
A pszichológiailag totál alkalmatlan pöcsméregetők, kakaskodók szintén tesznek a szabályokra. Látni olyan gyök-kettő élőlényeket a volán mögött, akikről ránézésre süt: nemhogy autóvezetésre, de az emberszerű életvitelre is alkalmatlanok. Vajon ki adott nekik egyáltalán jogosítványt? És mennyiért?
Ráadásul, számos különféle kutatás, illetve KSH statisztikai adatok is mutatják, hogy a gyorshajtás a személyi sérüléses közlekedési baleseteknek csak a harmadáért felelős.
Engem arra emlékeztet ez a tervezett intézkedés, mint amikor az osztályteremben a szünetben valaki felírta a táblára, hogy HÜJE AZ IGAZGATÓ, de mivel képtelenek kideríteni, ki fogta a krétát, ezért kollektíve az összes gyerek intőt kap. A kollektív büntetés pedig az eszköztelenség és tehetetlenség szégyenteljes önvallomása. Képtelenek rendet tartani, képtelenek betartatni a KRESZ jelenlegi szabályait, ezért szopjon mindenki és araszoljon. Mert aki eddig is szabálykövető volt, eztán is az lesz. Aki eddig is tövig nyomta a gázt, eztán is fogja.
CÉGES AUTÓVAL MIÉRT BÜNTETLEN A GYORSHAJTÁS?
Meséljek még egy érdekeset? Az egyik ismerősöm főnöke, aki egyben a cég tulaja is, rendszeresen kapja a csekkeket a gyorshajtásairól. A cég fizet, a főnököcske száguld a soktízmilliós álomverdával. Büntetőpont? Nuku! Meg se kérdezik, ki vezette az autót! Tehát a pszichopata gazdag ficsúr tök nyugodtan száguldozhat tovább bármeddig. Hány céges autó is futkos ma az ország útjain? Közel 300 ezer! Merthogy az adózás miatt kedvezőbb lízingelni. De nyilván azért is jobb a céges autó, mert kifizeti a cég azt a 30-45 ezer forintot hetente és ezzel örökjogot nyernek a cégesautók tulajdonosai a száguldásra. Egy ilyen csávónak a heti 30-45 ezer semmiség, főleg, hogy cégköltségre megy. Mert ő nagyon elfoglalt nagyon fontosember és siet az üzletek után... Aha... Az új gazdasági elit tagjai automatikusan fel vannak mentve a gyorshajtási büntetőpontozás alól? Vajon hány ilyen gyorshajtó "fontosember" veszélyezteti mindannyiunk életét?
Hogy tudjátok, a KAVOSZ GO lízingkonstrukció kedvezményes járművásárlással segítette a hazai vállalkozókat. Ebből nagyon sok céges gépkocsit vásároltak a cégtulajdonosok. Ezek mind ott futnak az utakon: sok nagy teljesítményű dzsip és az akku miatt többtonnás villanyautó, amelyek (sebesség x tömeg) eleve jóval nagyobb veszélyt jelentenek egy ütközés esetén a másik autóra.
Távol álljon tőlem, hogy minden cégautóvezetőt alapértelmezésben gyorshajtónak bélyegezzek!
A többségük vélhetően az átlagtól nem eltérő stílusban, és a szabályokat betartva vezet. Viszont tény, hogy egy céges autó volánja mögé bújva könnyebb megúszni a közlekedési szabálysértéseket! Az objektív felelősség miatt a gépkocsi tulajdonosának, tehát a cégnek küldik a bírságról szóló csekket. Büntetőpontot egy cégnek viszont nem adhatnak, ugye - ez logikus.
Összefoglalva: azt gondolom, a sebességhatárok szigorítása ÖNMAGÁBAN nem fogja nullára redukálni a halálos balesetek számát. A gyakoribb közúti ellenőrzés, a sebességmérés és a szigorúbb büntetés visszatartó erővel bírhat. Illetve ismét felvetném a jogosítvány megszerzéséhez a pszichológiai állapot előzetes felmérését, ami sok vezetésre alkalmatlan pszichopatától megkímélhetné a közutakon közlekedőket.
(terka)