Budapesten 30 lesz az új 50
2023. február 25. írta: MagyarTarka

Budapesten 30 lesz az új 50

És céges autóval büntetlen marad a gyorshajtás?

 

Minden törvény annyit ér, amennyire betartatják.

A KRESZ betartatása érzékelhetően meghaladja a rendőrök képességeit és lehetőségeit. Nincs olyan alacsony béka, amelyiknek a segge alá beférne a közlekedési morál színvonala.

A székesfőváros kerékpáros polgármestere azt hiszi, attól kevesebb lesz a halálos gázolás Budapesten, hogy megduplázza a 30 km/óra sebességkorlátozott utak számát. Persze... A borítékolható eredmény: kétszer annyi helyen NEM fogják betartani a korlátozást.

Nem megyek bele most abba, hogy ha kétszer annyi ideig pöfög az autó ugyanazon az útvonalon, az kinek jó. Inkább beszéljünk arról, hogy min pörgött be annyira a főpolgi: a legutóbbi sajnálatos és szörnyű éjszakai száguldásos eset után kérette magához a budapesti főrendőrt.

Emberileg abszolút érthető a célja: senki se haljon meg közlekedési balesetben Budapesten. Hogy mennyi ennek a realitása? A KRESZ szigorítása önmagában semmit sem ér. A halálos gázolásokat okozó autósok NEM tartják be eleve a most érvényben levő KRESZ szabályokat sem. Miért gondolja bárki is azt, ha még szigorúbbra veszik a korlátozást, azt NEM fogják pont ugyanúgy leszarni, mint az eddigi szabályokat?

Akik éjszaka 100 km/órával száguldanak a körúton és letarolnak egy villamosmegállót, ahol meghal egy ártatlan lány, azokat egyáltalán nem érdekli, hogy 50 vagy 30 a sebességkorlát. Megy százzal és annyi.

Akik éjszakánként gyorsulási versenyre használják Budapest többsávos útjait, majd a 30-as korlátozástól higgadt nyugdíjastempóra váltanak? Érdemes megnézni az Újlipótvárosba kihelyezett 30-as táblák hatálya alatt levő kereszteződéseket! Vissza-kettő-padlógáz - laza hatvan-hetvennel száguld át a legtöbb autós a narancssárga-piroson. Mintha az életük múlna azon, hogy ne kelljen 2 percet várniuk, míg újra zöldre vált majd a lámpa... Soroljam? Hollán-Victor Hugo, Csanády-Pannónia...

A pszichológiailag totál alkalmatlan pöcsméregetők, kakaskodók szintén tesznek a szabályokra. Látni olyan gyök-kettő élőlényeket a volán mögött, akikről ránézésre süt: nemhogy autóvezetésre, de az emberszerű életvitelre is alkalmatlanok. Vajon ki adott nekik egyáltalán jogosítványt? És mennyiért?

Ráadásul, számos különféle kutatás, illetve KSH statisztikai adatok is mutatják, hogy a gyorshajtás a személyi sérüléses közlekedési baleseteknek csak a harmadáért felelős.

Engem arra emlékeztet ez a tervezett intézkedés, mint amikor az osztályteremben a szünetben valaki felírta a táblára, hogy HÜJE AZ IGAZGATÓ, de mivel képtelenek kideríteni, ki fogta a krétát, ezért kollektíve az összes gyerek intőt kap. A kollektív büntetés pedig az eszköztelenség és tehetetlenség szégyenteljes önvallomása. Képtelenek rendet tartani, képtelenek betartatni a KRESZ jelenlegi szabályait, ezért szopjon mindenki és araszoljon. Mert aki eddig is szabálykövető volt, eztán is az lesz. Aki eddig is tövig nyomta a gázt, eztán is fogja.

 

CÉGES AUTÓVAL MIÉRT BÜNTETLEN A GYORSHAJTÁS?

Meséljek még egy érdekeset? Az egyik ismerősöm főnöke, aki egyben a cég tulaja is, rendszeresen kapja a csekkeket a gyorshajtásairól. A cég fizet, a főnököcske száguld a soktízmilliós álomverdával. Büntetőpont? Nuku! Meg se kérdezik, ki vezette az autót! Tehát a pszichopata gazdag ficsúr tök nyugodtan száguldozhat tovább bármeddig. Hány céges autó is futkos ma az ország útjain? Közel 300 ezer! Merthogy az adózás miatt kedvezőbb lízingelni. De nyilván azért is jobb a céges autó, mert kifizeti a cég azt a 30-45 ezer forintot hetente és ezzel örökjogot nyernek a cégesautók tulajdonosai a száguldásra. Egy ilyen csávónak a heti 30-45 ezer semmiség, főleg, hogy cégköltségre megy. Mert ő nagyon elfoglalt nagyon fontosember és siet az üzletek után... Aha... Az új gazdasági elit tagjai automatikusan fel vannak mentve a gyorshajtási büntetőpontozás alól? Vajon hány ilyen gyorshajtó "fontosember" veszélyezteti mindannyiunk életét?

cegauto_30.jpg

Hogy tudjátok, a KAVOSZ GO lízingkonstrukció kedvezményes járművásárlással segítette a hazai vállalkozókat. Ebből nagyon sok céges gépkocsit vásároltak a cégtulajdonosok. Ezek mind ott futnak az utakon: sok nagy teljesítményű dzsip és az akku miatt többtonnás villanyautó, amelyek (sebesség x tömeg) eleve jóval nagyobb veszélyt jelentenek egy ütközés esetén a másik autóra.

Távol álljon tőlem, hogy minden cégautóvezetőt alapértelmezésben gyorshajtónak bélyegezzek!

A többségük vélhetően az átlagtól nem eltérő stílusban, és a szabályokat betartva vezet. Viszont tény, hogy egy céges autó volánja mögé bújva könnyebb megúszni a közlekedési szabálysértéseket! Az objektív felelősség miatt a gépkocsi tulajdonosának, tehát a cégnek küldik a bírságról szóló csekket. Büntetőpontot egy cégnek viszont nem adhatnak, ugye - ez logikus.

Összefoglalva: azt gondolom, a sebességhatárok szigorítása ÖNMAGÁBAN nem fogja nullára redukálni a halálos balesetek számát. A gyakoribb közúti ellenőrzés, a sebességmérés és a szigorúbb büntetés visszatartó erővel bírhat. Illetve ismét felvetném a jogosítvány megszerzéséhez a pszichológiai állapot előzetes felmérését, ami sok vezetésre alkalmatlan pszichopatától megkímélhetné a közutakon közlekedőket.

 (terka)

A bejegyzés trackback címe:

https://magyartarka.blog.hu/api/trackback/id/tr8618058102

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2023.02.26. 11:58:59

Látszik a kis Gerimókuson, hogy hiperpasszív tudással rendelkezik ebben a témában (is). A gyorshajtás mindig egy relatív fogalom. Ennek van egy szubjektív oldala, ami a sofőr képeségeit írja le, és van egy objektív oldala, ami konkrétan a körülményekből adódik.

A szudjektívet jól jellemezted, én is felülvizsgálnék sok jogsit, de ez egy végeláthatatlan vitát nyitna a vasárnapi, a fakezű, a gyakorlott és a tehetséges vezetők között, és nem lenne közös nevező.

Az objektív körülmények és a szabályozás meghatározzák a jogkövetési gyakorlatot. Ha ugyanis a vezetők rendszeresen találkoznak láthatóan értelmetlen araszolással, akkor egyre sűrűbben fognak magasról tenni rá. A megoldás a hozzáértők bevonását igényli a Karácsony féle főállású idióták kizárásával. Ha ki vannak építve, jelölve haladási útvonalak, ahol 70/80 km/h a megengedett, vannak normál sugár és körutak, egyéb elsőrendű útvonalak 50-re, és a 30 a belső és könnyen kikerülhető övezetekre, akkor a sebességhatárok 1-2 renitens kivételével be lennének tartva. Amennyiben viszont ésszerűtlenül igazi idióta módjára mindenhova értelmetlen korlátozásokat teszünk ki, csak elszaporítjuk a közlekedési kihágásokat, mert a szabályos közlekedés nem fogja betölteni a funkcióját.

Cégautó. A saját tulajdonú cégben macerás a kihágás, mert saját cégpénzre megy. Egyszerű céges sofőr esetén a vállalat részben-egészben levonja a gk. vezető fizetéséből a büntetést, bár lehet, hogy csak részletekben, és úgy nem fáj annyira. Abban lehet az általad tapasztaltak igazsága, amikor apuci cégének hülye örököse nem tudja, hogy hogy hívják. Az biztos, hogy ezzel kellene valamit kezdeni. Pl. a cég vagy kiadja a sofőr személyét, hogy kaphasson büntetőpontokat, vagy a büntetés tízszeresét kelljen befizetnie. Ez csak egy ötlet, vitaindítónak.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2023.02.26. 17:50:41

@F.M.J.:
Köszönöm válaszod.
A cégautónál az a szitu, hogy leginkább a büntetőpont elmaradása a jogosulatlan előnye. És így korlátlan ideig száguldozhatnak következmény nélkül - amíg nem okoznak balesetet... Anyámat (és még 2 másik embert) egy ilyen ostoba ütötte el a zebrán előzés közben, majdnem belehalt... 3 év után (!) kapott egy 3 hónapos vezetéstől eltiltást és asszem 2 százezer ft büntetést...
A jogsinál eleve a megszerzésnél kéne pszichológiai alkalmassági.
Gerimókus :) képességeibe nem mennék bele. Személyeskedés nélkül, az az ivarérett férfiember, aki még büszke is rá, hogy nem tud autót vezetni... Hááááát...
Igazán a sebességkorlátozás Budapesten annak elfedésére alkalmas, hogy gyakorlatilag autóromboló állapotban van a közutak többsége.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2023.02.26. 20:09:11

@MagyarTarka:
A cégautós történet minden összefüggését nem ismerem. Két biztosat tudok. Az egyik, hogy amikor még meg volt a KFT-m, és volt autója is, akkor azt én vezettem, és ha kaptam volna bírságot, akkor azt tulajdonosként nekem kellet volna fizetnem, tehát úgy vezettem, hogy ne kelljen fizetnem. Most magánvállakozó vagyok, tehát magánautózok. Van egy főállásom, amelyikben gkhasználati szerződés alapján vezetem a céges kocsit. Amit csinálok az úton, azért teljeskörű felelősséggel tartozok. Ezek a saját tapasztalataim. Biztosan lehetne olyan szabályozást bevezetni, hogy egy cég inkább kiadja a söfőrjét, ha hülye, mint hogy takargassa. Egyik lehetőség, amit korábban írtam, de lehetne mondjuk megvonni a 0-s adóigazolást fél évre, vagy levenni a megbízható vállalkozók listájáról, vagy x időre kizárni a közbeszerzésekből, kinek mi fáj. Végülis eszetlennek lenni nem kötelező.

A jogsit alkalmasságihoz kötni elég összetett. Nehezen tudom elképzelni, hogy ha csak nem klinikai eset az illető, akkor nem tud olyan valászokat adni, ami alapján alkalmasnak tűnik. Az ész inkább idővel megy el, legalábbis nekem úgy tűnik.

Gerimókus. Egy igazi állatorvosi ló. Senki sincs, aki ne lenne több dologban járatlan, mint amennyiben igen. Az, hogy nincs jogsija, nem beszél külföldiül, nem tud beverni egy szöget a falba, stb, egyesével még tolerálható lenne, de hogy valaki mindenhez hülye legyen, ez igazán unikális.

Amúgy érdekesek a témaválasztásaid. Pár napja posztoltam az esettel kapcsolatban én is. Szerintem lopod a gondolataim :) .

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2023.02.26. 22:29:57

@F.M.J.:
El kell keserítselek: nem olvasom a blogodat.
Arról írok, ami foglalkoztat, amit az utcán vagy az emberekkel kapcsolatban tapasztalok vagy ami az aktuális történésekkel kapcsolatban foglalkoztat.
Sosem lopnám el mások gondolatait.
A becsületemre kényes vagyok.
Ezért a megjegyzésért kár volt...

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2023.02.27. 09:07:16

@MagyarTarka: A félreértések elég sok problémát szülnek. Hogy elkerüljem a következőt, le kell írnom egy nagyon régi, nagyon közismert, és nagyon elcsépelt viccet. Ha ismered, ugorjunk!

Kérdi a rendőr az olvasgató kollégájától járőrözés közben:
- Mit olvasol?
- Logikakönyvet.
- Az meg mi?
- Elmagyarázom. Van otthon mondjuk akváriumod?
- Van.
- Akkor szereted a halakat.
- Igen
- Ha szereted, akkor szereted az állatokat.
- Persze.
- Aki szereti az állatokat, az szereti a természetet is.
- Igen.
- Az a természetes, ha szereted a nőket is.
- Naná.
- Ha a nőket szereted, akkor nem lehetsz buzi.
- Ja, tényleg nem.
Másnap vesz a rendőrünk egy logikakönyvet és épp tanulmányozza a kapitányság közösségi termében, amikor odalép hozzá egy másik rendőr.
- Te mit olvasol?
- Logikakönyvet.
- Hát az meg mi?
- Elmagyarázom. Vannak halaid?
- Nincsenek. Miért?
- Mert akkor buzi vagy.

Nos én szeretem a humort, A gagyi rendőr-, és skótviccektől az abszurdon át az akasztófahumorig, szinte mindet. A hétköznapi társalgásaim is tele vannak humoros utalásokkal filmekből, könyvekből, közismert és témábavágó poénokból, szóval a viszonylag komoly érdeklődésem ellenére nem vagyok egy epétnyelt alak. Ez az én egyik hiányosságom, kérlek nézd el nekem!
Valamiért azt gondoltam, hogy neked is hasonló a beállítottságod, ezért vontam le szándékosan egy nyilvánvalóan helytelen következtetést, mert humorosnak találtam. Mint a fenntebbi ócska viccben. Gondoltam, az egyértelműség kedvéért teszek utánna egy " :) " jelet, ami ugye poén esetében azt hivatott jelezni, hogy a megfogalmazott gondolat a -1 hatványon értelmezendő, közérthetőbben, nem kell komolyan venni. Írhattam volna azt is, hogy "egy törött rugóra jár az agyunk" (id.: rózsaszín párduc), vagy hogy milyen érdekes, hogy ugyan azok a témák foglalkoztatnak (na ez tényleg félreérthető és még giccses is lett volna), de én inkább egy általánosabb poénnal fejeztem ki a mondanivalóm.

Ha félreismertelek, és mégsem olyan végstádiumos a humorbefogadásod, vagy valamiért elmúlt, akkor sajnálom. Az sem érdekelne, ha tényleg "lopnád" a témáim, engem is szoktak inspirálni mások bejegyzései, ha túl hosszú lenne kommentben vitatkozni, és komolyan akkor sem tenném szóvá. Azt viszont fájlalom, hogy képes voltál azzal vádolni, hogy tényleg megvádoltalak. A humor a természetem része, de majd a jövőben megpróbálok vakbeles megfogalmazásokkal élni. Van elég baj a világban, nem keresek magamnak több ellenséget, mint amennyi adódik magától is.
Elnézést, ha megbántottalak! További kellemes napot!
süti beállítások módosítása