Harmadik típusú proletárdiktatúra?
2018. december 25. írta: MagyarTarka

Harmadik típusú proletárdiktatúra?

Avagy hol hagyta a cipész a kaptafáját...

Amikor az autóm fényszóróját cserélő pasas a jól látható kínlódás közepette elmondta, hogy eddig nem nagyon látott még ilyen típusú autót, mert csak most kezdett itt, levert a víz... Basszus, még jó, hogy nem a féket javítja...

Autószerelőből avanzsált banki pénzügyi tanácsadó. Cukrászból lett méteráru eladó. Színészből átminősített fejlesztési projektmenedzser. Autórajongó úrvezetőből "átcsapágyazott" autószerelő. Meteorológusból "autodidaktált" kontrollingvezető. Előbb-utóbb mindannyian belefutunk olyan szituba, amikor a bőrünkön érezzük az ország munkaügyi problémáit.

craftsmen-3094035_1920.jpg

Mindezek a furcsa karrierváltások valóságban megtörténtek, a legközelebbi ismerősök által szállított sztorik.  Magyarország egyre inkább az az ország lesz, ahol egyre többen csinálják azt, amihez nem értenek? És a professzionalizmus szintjére tökéletesített dilettantizmus, amikor ideológia is igazolja a hozzá-nem-értés diadalát, na, az a legdurvább. A régi jóbarátoknak kínált szívességállások, az urambátyám butácska unkaöccsének kényszerből adott díszes parkolópálya, vagy a "ha-én-egyszer-kinyitom-a-számat" alapon bekövesedett munkatársak de-morálja már középtávon szétzüllesztheti bármely cég csapatát.

Persze, tudom jól, megvan mindennek az oka: elfogytak a szakemberek. Tényleg nem akarok nagypolitizálni, és a "hányszázezer kivándorló országa lettünk" licitversenybe beszállni. A helyzet adott: népvándorlás minden korban volt és lesz, egész Európa küzd, öregszik a kontinens, a képzett fehérember túl egoista lett a folyton sulykolt önmegvalósításnak köszönhetően ahhoz, hogy egynél-kettőnél több gyereket csináljon, blablabla. Mindehhez kevés tudással bírok, tehát nem borzolom a szakemberek idegeit azzal, hogy megírom a témában a sokadik értelmiségi, köldöknézegető eszmefuttatást...

patch-2328291_1920.jpgA következmények viszont, a mindennapokban gyarapodó élhetetlen helyzetek egyre inkább zavarnak. Hogy a cipész már jó esetben csak egy ember, aki átveszi tőlem a cipőt, de azt se tudja, mi fán terem a kaptafa. Hogy a tévészerelő, mint olyan már nem is létezik. (Persze, tudom, a tervezett avulás miatt 5 évente eldobható termékeket ki a fene akarja (és tudja) megjavítani. Senki. Esztelen és fedezet nélküli pocsékolásban élünk, feláldozva a Föld nyersanyagait a senkinek se jó értékesítési verseny  oltárán. Zárójel bezárva.)

A napokban bementem egy boltba, kerestem X terméket. Az unott pofával ácsorgó eladónő foghegyről vetette oda, szinte undorral: Ott van! Se "jó napot kívánok", se "miben segíthetek még?", se lófasz. Sőt, majdnem odatette a végére: ott van, bazmeg. Miközben a fizetése talán már több, mint az enyém...

És ebből nem egy van. Egy másik üzletben az eladó fiúcska nem tudta elolvasni (!) a terméken a lejárati időt. Csak a számokat ismerte. És majdnem kidobta a kristálycukrot, mert a gyártási időt gondolta lejárati időnek. Viszont nagyon magabiztosan érvelt a másik eladónak, aki a fülem hallatára kétségbeesetten bizonygatta, hogy de nem kell kidobni, nem járt le, mert a cukor amúgy se...

Vagy amikor a gazdasági témával foglalkozó rádióműsorban nyilatkozó vezető tőzsdei elemző száját ez a mondat hagyta el: "...korábban be voltak Európába fektetve a cégek..." Nem kérnék tőle pénzügyi tanácsot.

Fokhagymás Rózsi édesanyját az egyik nagycsarnok méteráru boltjában nagyjából elküldte melegebb éghajlatra az "átmenetileg kisegítő" eladó: mit tudja ő, "mi a franc az a rip szalag, válassza ki magának a polcon, és örüljön, hogy egyáltalán be tudott jönni a boltba", mert ő csak azért van itt, hogy egyáltalán nyitva legyen, amúgy cukrász...

A legnagyobb baj mégsem csak a szaktudás hiánya. Hanem a stílus mindehhez! Az a típusú flegma, lekezelő bunkóság, ami a hirtelen pozícióba került,  képzetlen ember önhitt fölényességének eredménye. A kultúra hiánya. Amit egy régvolt ismerősöm úgy fogalmazott meg, hogy nyugat-európában már négyszáz éve nyírták a füvet, mikor nálunk még marhák legeltek Budapest helyén... Én ezt úgy hívom: új típusú proletárdiktatúra. Örüjjé, hogy megszerelem a kocsidat baszki, nemá még azt várd, hogy udvarias is vagyok. Árajánlat? Számla? Mennyé máááá, ha nem tetszik, vigyed máshova, úgyse találsz mást. Ezeket a mondatokat mind hallottam a saját fülemmel, nem városi legendák.

Értitek mi a bajom? Hogy miért így? Hogy a sok melóval megkeresett közepes mennyiségű pénzemet úgy akarom elkölteni, hogy kapok érte valamit. Terméket. Stílust. Kiszolgálást. Szolgáltatást.

De itt minőség-mentes szabadrablás folyik. Kontraszelektált szabadrablás. Olyan emberek kerülnek állásokba, akiknek korábban esélyük se lett volna bekerülni a munkaerőpiacra. Nem az ő hibájuk. Valaki felveszi őket. És nagyon sokba kerül, mire kiderül, vagyis inkább bevallják önmaguknak a vezetők: rosszul döntöttek, amikor felvették XY kollégát, mert többet árt mint használ az ottléte.

puzzle-432569_1920.jpg

A cégek vért izzadnak. Például, hogy az alapvető szocializációs lépéseket bepótolják a felvett embereknél. Nemhogy nyelvtudás vagy szaktudás... Köszönés, tisztálkodás, csapatmunka, pontosság stb. Sok helyütt örülnek, ha egyáltalán áll valaki a pultnál, padnál, ajtóban, vagy egyáltalán felveszi valaki a telefont. Miközben egyébként jól képzett 50-es barátaim nem kapnak munkát, vissza se böffennek a beküldött önéletrajzukra. A nyugdíjas szövetkezetektől bérelt munkaerővel is rendre befürödnek, azt mondják, még kevésbé megbízhatóak mint a diákmunkások. Az egyik az előző éjszakai buli miatt, a másik a másnapi laborvizsgálat miatt nem megy be dolgozni. (Tisztelet a kivételnek.)

A cégek végtelenül rövidlátó HR politikája (???) immár katalizátora az eleve beindult sajnálatos folyamatoknak. Ennek eredményeként, aki még itt maradt az országban, mert lokálpatrióta vagy hazafi vagy bármi (...) az is előbb-utóbb elmenekül. Mert a munkával, tisztességesen megkeresett pénzét nem ilyen tapló körülmények között akarja elkölteni. És már a külföldiek kiszolgálása se megy rendben, egy nemrégiben készített felmérés szerint a kiszolgálás stílusával egyáltalán nem elégedettek már a vendégeink. Nesze neked, magyar vendégszeretet.

És az a durva, hogy a pénz nem az egyetlen alaptényező. Az igényesség, az odafigyelés sokkal többet jelentene. A képzésre fordított erőforrás már rövidtávon megtérülne. Ehhez persze az kellene, hogy megérje betanítani a munkaerőt. Amihez olyan szerződés és előremeneteli lehetőség kellene, hogy ne álljon fel egy év után a drága pénzen kiképzett munkatárs. Amihez kellene egy jól dolgozó HR munkatárs... Aki már szintén elment. Vagy sosem volt, mert jó HR eleve csak megfelelő szemléletű cégnél működik. A "kellene-kör" bezárult.

Persze, akadnak üdítő kivételek. Nem egy gyorséttermi hálózatnál érzékelem, hogy kifejezetten kedves, udvarias lett a kiszolgálás. Elbeszélgettem nemrégiben egy ott dolgozó, 50 év fölötti hölggyel, aki elmondta, hogy miket tanítottak nekik a tanfolyamon, mielőtt munkába állították őket. Például azt, hogy mosolyogj és légy önmagad. Haha, micsoda mondatok. Talán ki kellene tenni az országhatár tábla mellé... De látszólag mennyivel olcsóbb a félmegoldásokat választani, ugye?

A lojális, jól bevált munkaerő megtartása az egyik alappillére kellene legyen a cégek munkaerő-politikájának. Ehhez képest még mindig jópár helyen dívik a "mindenki pótolható" poros, és napjainkban indokolatlanul pökhendi szemlélet. Tessenek csak elolvasni, mennyibe kerül egy cégnek egy új ember betanulása - nemcsak pénzben, de időben, elvesztett ügyfélben, a többi munkatárs munkaidejében és "burn-outjában" mérve.

A lojális dolgozók megtartásához persze a vezetőknek dolgozni kell az embereikkel. Sokkal többet és nagyon másképp, mint régebben. Az "adok-kapok" folyamatos monitorozása és egyensúlyra kalibrálása sok meló. És ez nemcsak pénzt jelent! Ahogy a felmondások jellemző okai közül csak egy vékonyka szelet az anyagi rész. A többi tényező ennél szofisztikáltabb, erről nemrégiben egy mértékadó gazdasági lap is részletesen írt.

Természetesen, az élethosszig tartó tanulás jó dolog. Az egy emberöltőben 3-4 újrakezdés sem ördögtől való. A hozzá vezető út minősége nálunk történetesen eléggé döcögős... Kényszer-vállalkozások helyett ma kényszer-eladók, kényszer-autószerelők, kényszer-pékek, kényszer-pincérek szolgálnak ki.

Majd ha már kényszer-orvosok, kényszer-mérnökök és kényszer-tanárok dolgoznak, akkor lesz a nagy baj.

Vagy már van?

Boldogulj Évet!

(terka)

A bejegyzés trackback címe:

https://magyartarka.blog.hu/api/trackback/id/tr2814513840

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr. Hyde 2018.12.26. 16:34:00

Ez a kényszervállalkozói viszonyok eredménye. Az emberek úgy csinálnak, mintha. Eladják a szolgáltatást, helyesebben szólva a szolgáltatásnak címkézett mondvacsinált munkavégzést. Az Egyesült Királyságban is éppen ugyan ez a helyzet az autószerelő műhelyek, botcsinálta futárszolgálatok, csak marketinget előállító online boltok, tehetetlen pénzügyi és telekommunikációs szolgáltatások terén.
Jelenség nem ország, hanem rendszerspecifikus.

szepipiktor 2018.12.26. 16:35:49

Remek írás!
Úgy 2000-2002 körül történt a nagy változás, az EU-s csatlakozásunk után a múltik nagyobb része váltott, lecserélte még a menedzsmentet is, már nem kellett a "területfoglaláshoz" a szakértő garnitúra, jöttek a "fogaskerék" emberkék, az önigazoló Excel táblázatokat gyrátók.
És ehhez érkezett az akkorra az "csúcsra" érő 26-30 éves fiatalok, akik már a sok felesleges szakmát (marketing, kommunikáció, pr, hr) nemzetközi tankönyvekből tanulták, menő szinglik, trendi juppik áraztották el a munkaerőpiacot.
És a külföldi mitákat erőltették a külföldi piachoz szabott cégeknél.
Ehhez aztán sok magyar kkv/kv is besorolt, hiszen beszopták, hogy ez a jövő.
Aki a másik oldalról ismeri a történetet, például embereket keres és a hr ügynökségekre bízza a feladatot, azok tudják, hogy 99%, hogy nem kapnak megfelelő szakembert.
mert a hr szakma ugye a hr szakmához ért és nem azon sokezer szakmához, amihez az embereket kellene megtalálniuk.,
Ezért jöb a régi lottó-módszer, kamukérdések, kamufeltételek és a érkező jelentezésekre ráteszik a "kiértékelő" lapot, ami ezen átmegy még megszűrik életkor szerint és marad 3-4, aki meg garantált nem a valódi igényekre jó.
Én láttam olyan állásajánlatot a legnevesebb ügynökség oldalán, ami egy alap beszotású informatiklust keresett, nem sok pénzért, de a feltételek három diplomát és külön külön 10 év gyakorlatot feltételeztek, amit az adott életkorúak soha nem tudtak volna teljesíteni, de a szakmát egymást is ütötték. Ja egy vezető pénzintézetnek kellett az ember, a hr ügynökség meg megfogalmazott egy középvezető + 3 beosztott jellegű hirdetést.
A másik vobnal, a magáncékgek pedig a kormány büntető szabályaik, illetve a szakemberek elmenekülése miatt sem jutnak ma már szakemberekhez.
De nálunk igazolódott, soha nem kaptunk szakembert, ha üggynökséghez fordultunk. Csak privát kapcsolatrendszerrel megy, ma is kellene két három emberke a pályázatokhoz.
Hibás munkerőpiac, hibás hr-es szakmával + kivándorlás + generációs gondok.

szepipiktor 2018.12.26. 16:39:17

Mondjuk a utolsó, a 22 évadot záró South Park epizód pontosan megmutatja ezt a online, hr-s szarságot, hogy apusztíja el ez a valódi cégeket, szolgáltatásokat, vállalkozásokat.
Érdemes megnézni, Amazon kontra South Park.

szepipiktor 2018.12.26. 16:52:34

@Mr. Hyde: Nem csak a kényszervállalkozás a probléma, azza még lehene is élni, ha a piaci szabályozás nem büntetné a magyar vállalkozásokat!
A gond a többi szabályozás, amit a multikra írnak ki.
Például sok melóhoz megkötik a résztvevő szakeberek létezését.
Amikor beadsz egy pályázatot, előre, akár évekkel korábban definálnod kell név és dokumentációk szerint adott embereket, például fejlesztőmérnököt, informatikust, garfikust stb.
Nem akkor alkalmazol ilyet, amikor indul a mandula, hanem tudd előre, miközben az sem biztos, hogy adott emberke akkor majd a rendelkezésedre áll-e!!!!
Grafikusnak sem a rutin vagy a referenciák kellenek, hanem olyan papírok, amik egyrészt nagyon ritkák, mászt azzal a végzettséggel a büdös életben nem fogsz eredményes emberkét alkalmazni, de nem használhasz tapasztalt, rutinost.
Például egy vékonyklienses alkalmazás keszelőfelületét milyen "grafikus" csinálja meg? Ahhoz más rutin kell, az nem egyszerű esztétikum, ráadásul ahhoz a szakmához is konyítani kell, amire a fejlesztés ttörténik. De ez van a webfejlesztésekkel is, miért nem olyat bízhatunk meg - külsőst, céget!!! - akinek referenciái vannak? Miért kell azokat előre, alkalmazottként megnevezni?
Mert ez a MUTYI!!!!
Most is kellne három olyan lepapírozható informatikus, aki csak a nevét adja, pénzt is fizetünk neki, csak be kellen írnunk. De ezeket már lenyúlta a múltivilág, azok akik meg értenek hozzá, de nincsenek meg az ELŐÍRT papírjaik, azokat nem lehet használni.
Például egy mérnök, akik 20 éve informatikusként IS működik - fontos párosítás! -, diploma ide, nyelvismeret oda, nem használható...
Ez a terület a hibás felsőoktatásunk és a multik kiszolgálása miatt problémás, és itt is a hazai vállalkozások vannak büntetve.
Miért büntetik azokat a régi fejlesztőket, mérnököket, akik a COCOM mögül kényszerből tanultak meg programozni, akkor, amikor képzés sem volt például vezérlőrendszerekhez kellett gépi kódban fejleszteni? megtanulták, ma is élnek, azóta is gyakorlott fejlesztők.
De egyik oldalról a hr szakma kidobja őket a életkoruk miatt, a másik oldalról meg a állam tiltja le őket a mai előírásokkal nem kompatibilis végzettségeik miatt.
Miközben jobbak lennének egy friss diplomásnál.
Tíz ilyen embert ismerek!

KissGecihuszár 2018.12.26. 17:38:53

Drága Blogger, a számból vetted ki a szót, én ugyanis 2 hónappal ezelőtt otthagytam a Német leihfirmát, ahol 3 évet húztam le és gondoltam 1 nagyot, s merészet; hazajöttem szerencsét próbálni. Mivel Angol, Német, Magyar nyelvű , mindig updatelt CV-im folyamatosan fent voltak /vannak a professionon, ezért gondoltam, nem lesz itt nagy gáz, hiszen azokat minden olyan hazai cég látja, aki melóst keres, de azért én is folyamatosan checkolgatom az ott fent lévő ajánlatokat és proaktívan elküldözgetem anyagaimat, így adva nagyobb esélyt egy jóféle pozíció elnyerésére. Nos, 2 hónap után levontam a konklúziót; semmi keresnivalóm nincs ebben az országban, ezért nyomok egy kézifékes fordulást és húzok vissza vagy Ausztriába, vagy a "történelmi" NSZK-ba, ahol 2 kézzel és 2 lábbal kapnak utánam, ahol nem a korod, az ilyen meg olyan papírok garmada, hanem a real valós (nyelv)tudás, szakmai hozzáállás, szorgalom, megbízhatóság a lényeg! Kíváncsi vagyok, mikor jut el ez az ország odáig, hogy olyan méreteket fog ölteni a síkhülye dilettánsok tábora, mely miatt súlyos üzemzavarok, balesetek, káresetek lesznek??

gigabursch 2018.12.26. 18:45:11

Az biztos, hogy olcsóbb vennem profi eszközöket, mint balfasz kőművesekre, ácsokra, asztalokra, festőkre, stb várnom, küzdenem velük, stb. Inkább megcsinálom mindent.

2018.12.26. 18:48:58

A közszférában a hasonló a helyzet. Az intézményvezetője és a fontosabb vezetők mind fideszes barátok, feleségek, barátnők, rokonok, akiknek semmiféle szakirányú végzettségük, hozzáértésük, tapasztalatuk nincs. Alkalmatlanok a vezetésre és ez nemcsak a bénázásban látszik meg, hanem abban is, hogy görcsösen ragaszkodnak a meg nem érdemelt állásukhoz. Mivel egy normális országban ilyen poziciót sohasem tölthetnének be, ezért féltékenyek minden hozzáértő, dolgozni akaró beosztottjukra. Kicsinálnak, elüldöznek minden hozzáértőt, nehogy konkurenciájuk legyen, vagy mellettük kitűnjön saját alkalmatlanságuk. Ezért a szakemberek kénytelen elhagyni pályájukat, mert ha nem eléggé fideszesek, akkor szakmájukban csak alja munkát végezhetnek, és olyan a tőlük képzetlenebbek ugráltatják őket, akik csak az alkalmat keresik a kirúgásukra, ha túl jól dolgozik.
Pl. megyei könyvtár egy keleti megyeszékhelyen. Az előző igazgató a polgármester rokona volt könyvelő végzettséggel, nulla hozzáértéssel. A jelenlegi igazgató egy másik városból jött fiatal, mindenféle könyvtári szakértés hiányával. Az igazgató helyettesnek is van felsőfokú végzettsége, igaz nem szakirányú, de csak akkor nevezték ki, amikor lováriból letette nagy nehezen a nyelvvizsgát. Igaz ő és a 40 évvel idősebb férje a városi fidesz oszlopos tagjai. A könyvtárban kb. 40 könyvtáros dolgozik, akikből 3nak van szakirányú felsőfokú végzettsége, a többieknek segédkönyvtárosi tanfolyami végzettsége van. A felsőfokú végzettségűeket fiókkönyvtárba helyezték át, mert a központban nagyon látszott, hogy mi a különbség a kétféle könyvtáros között. Mert a féltékenység rosszindulattal párosulva mindenre képes. Az olvasók utálnak a központi könyvtárba járni, mert az ottaniak utálják az olvasókat, mert csak a nyűg van velük.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2018.12.26. 18:55:01

@roli101: Szia. Köszönöm a hozzászólást. Ahogy írtam is, kifejezetten nem szeretnék politizálni. Szerintem a jelenség politikától függetlenül is zajlik, kár mindenben felfelé (értsd legfelülre) mutogatni. Azt a legkönnyebb, mindig máshova tolni a felelősséget... Tagadhatatlan, hogy vannak ilyen esetek is, de nagytöbbség, a mindannyiunk életét megkeserítő apró bosszúságok, pl a hozzá nem értő autószerelő biztosan nem politikai ejtőernyős... nem gondolod?

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.12.26. 20:14:03

Sajnos, valóban sokszor tapasztalható hasonló élmény, amiket itt leír a posztoló, de az okoka korábbi időkben keresendők. Konkrétan a munkához való hozzáállást a szocializmusnak nevezett ámokfutás rontotta le, sajnos, sikerrel. Először az értelmiséget vagy elüldözték, vagy megölték. Aztán kijelentették, hogy a mérnök kevesebbet ér, mint a munkás/paraszt. Aztán olyan cégek működtek, ahol láthatólag semmi értelme nem volt dolgozni. Az 1970-es években is naponta lehetett hallani, hogy "minek tanulni, abból nem lehet megélni".

Mára eljutottunk oda, hogy ezeknek a senkiknek a kölykei a felnőttek, akik semmiféle szempontból nincsenek motiválva, nem tudnak értelmesen hozzáállni egy probléméhoz, nincs szakértelmük, az udvariasságot még hírből sem ismerik stb. Ezeket nem is lehet megtanítani semmi komolyra, mert kb. hetente váltanak az éppen divatos szakmára, amivel (szerintük) 3 nap alatt milliomosok lehet(NÉ)nek, még egy tanfolyamot sem képesek végigjárni, aztán elmennek nyugatra, mert ott kevesebb munkával lehet több pénzt keresni. Ugyanis ma már nem az alkotás a cél, hanem a natur pénzszerzés – mindenféle értékteremtés (szándéka) nélkül. Erre jött a Zunió nagyon értelmes szabályozása 2004-ben: minden betöltött álláshoz az adott szakma elvégzését igazoló bizonyítvány kell (miminum OKJ).

Így valóban ott tartunk, hogy pl. a szakboltban nincs eladó, aki ért a szakmához, nem tud köszönni sem, nem értékeli a vásárlót – mert még ahhoz is hülye, hogy felismerje: ha nincs vásárló, neki sem lesz munkája.

Sajnos, változtatni nagyon nehéz, mert a bankárhatalomnak nem érdeke az értelmes emberek, munkavállalók kitermelése. A hülye többet vásárol, azaz több hasznot termel.
Mindenki magára van utalva.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.12.26. 20:15:37

11 éve multiknál dolgozom. Mindenhol ugyanaz van: csak a számok számítank, így minden szint csak számokat gyárt a felette álló szintnek. A valóság meg senkit se érdekel.

Ugyanaz a rendszer, mint ami a kommunizmusban volt: a valóság számított akkor is a legkevésbé.

Mivel minden a legalacsonyabb szinten dolgozok, közvetlenül látom mindezt. Valahol baromira vicces. S mi, a közvetlen dolgozók meg beleszokunk hogyan szállítsunk álvalóságot.

Egyszerűen a nagytőkés üzem alkalmatlan a gazdaságban.

ubermeister 2018.12.26. 20:22:15

Hát nézzük mi is az oka.

Teccettek volna nem lenézni a kétkezi (szak)munkát! (A rendszerváltás előtt sem volt álom a megítélése - a szakmunkásképző egyenlő volt a hülye kezelhetetlen egyedek gyűjtőhelyével sokak szemében - de egy jó gyári melós meg tudott élni, nem egyszer a szellemi munkavállalónál jobban is ). Mikor megszűntek a gyárak, sokakra az utca várt, akikre még szükség volt azok bármikor lecserélhetőek voltak, így "értékük" igen alacsonyra állt be. Ha valaminek kicsi a jövedelemtermelő képessége akkor azt nem nagyon fogják tanulni, az oktatóra sem lesz szükség, így sem utánpótlás, sem olyan aki oktatni tudná nem marad. Mára jutottunk el oda hogy aki értett hozzá az nyugdíjas (elhunyt), lelépett ill. itthon szerez 1-2 napi munkával (több)havi jövedelmet, mert amit a kóklerek elrontanak a végén úgyis nála köt ki. Most hogy megint van "értéke" a tudásuknak többen próbálnak átnyergelni, de oktatás híján maradnak (tisztelet a kivételnek) azon a szinten amivel te is találkozol.
El kellett volna jutni oda agyilag ahova a sikeres nemzetek, miszerint ha egy szolgáltatásra szükséged van, akkor abból lehessen tisztességgel megélni mert különben nem lesz aki megcsinálja (Sok helyen bevándorlók csinálják ezeket, mert nekik a szűk jövedelem is több mint amit otthon el tudnak érni, de nálunk az okos migráncsozás miatt esélytelen.)
Tudom nem akarsz politizálni, de amíg a nép azt látja hogy egyszerű seggnyalással milliós fizetéseket lehet leakasztani, addig nem fogja törni magát tanulással, pedig lehet jó szakember válna belőle.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.12.26. 20:31:06

@maxval balcán bircaman: Azért az túlzás, hogy a Kreml propaganda osztálya egy multi, bár nemzetközi tevékenységet végez. Te a legalacsonyabb szinten dolgozol, bepötyögöd a kiadott lózungokat. A főnökeid pedig számokat gyártanak arról, hol mennyi hülyeséget gépeltél be és hányan hánynak tőled.

Buchhalter 2018.12.26. 20:33:54

@Fotósképző: Sajnos, változtatni nagyon nehéz, mert a bankárhatalomnak nem érdeke az értelmes emberek, munkavállalók kitermelése. A hülye többet vásárol, azaz több hasznot termel.
Mindenki magára van utalva. Ez csak egy darabig működik.Ezért kell leszabályozni mind a banki mind a Nagy vállalkozói köröket és az államnak adó formájában ezt kivédeni piac képes szakképzéssel .

Buchhalter 2018.12.26. 20:37:28

@ubermeister: én is úgy látom,hogy a szakmunkás képzést teljesen lehúzták a klótyon.A rendszerváltás után is folyamatosan leépítettél a szakiskolákat és inkább a gimnáziumi hallgatók számát emelték. Viszont a felsőoktatásban megjelentek olyan szakok ,amelyek csak tízezer számra tolták ki a papír munkásokat.

Buchhalter 2018.12.26. 20:43:17

@MagyarTarka: sok mindenben igazad van ,de én amikor szakmát váltottam (szocmunkáról -könyvelés) 2 év suli után falakba ütköztem.Mivel csak elméleti tudásom volt a gyakorlati hiányzott rendesen falakba ütköztem amikor munkát kerestem.Kénytelen voltam a régi munkám mellett egy ismerősnél délutánonként ingyen megtanulni a gyakorlati részt.Az én esetemben is látszik ,hogy a magyar oktatás hiányos.Hasonló tapasztalatokról mesélt autószerelő és szakács ismerősöm.A suliban a gyakorlati oktatás hiányos volt ami a való életben sok bonyodalmat okozott. A másik,hogy a kezdőket Magyarországon nagyon alul bérezik ami hosszabb távon szintén nem egy motiváló dolog.

Sztyepan Asztahov 2018.12.26. 20:49:26

@maxval balcán bircaman: Hát, nem tudom, hogy te ugyan hol dolgozhatsz. Annyit írogatsz itt a blog.hu-n, hogy bárki felismerni a neved. (nem az előnyödre) Annyi kommentelés mellett ugyan hol alkalmazhatnak...

Az írás egy közhelygyűjtemény.
Tényleg sok szerencsétlen kap most munkát, akinek korábban esélyes se volt.
Legalább nem a segélyből élnek, ennyi előnye van. Ennek is örülhetünk.
A fizikai munkásokat nem becsülték meg a válságkor, kirúgták őket, most meg mindenki őket keresné..

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.12.26. 20:53:02

@Sztyepan Asztahov:

Mivel eleve nem vagyok anoním, így nyilván felismerhető vagyok.

Mindig volt munkám, amióta bérmunkás lettem 2007-ben.

lenörd hofstadter 2018.12.26. 22:34:58

@ubermeister:

Itt a piros pont.
Ha jól számoltam (későbbi törlések elhúzhatják) ez a 14. hozzászólás ami a korábbi agyatlan ömlengésekkel szemben a valós okokat írja le.

lenörd hofstadter 2018.12.26. 22:41:37

@ubermeister:

Annyit lehet még hozzátenni, hogy az utóbbi 20 év oktatási végeredménye egy olyan felsőoktatási papírral rendelkező réteg megjelenése akik valós tudásszintje messze alatta van egy 80-as években végzett középiskolai szakié alatt, ez sajnos igaz már az oktatói karra is, azok is ugyanezekből a tudatlan senkikből kerülnek ki.
És ez fura, mert a magolás miatt lehet, hogy álmából felkeltve derivál, vagy fejből tudja egy egyik végén alátámasztott tartó behajlását a rögzítési ponttól 33 centire de ennek ellenére a saját területén képtelen a tanultak alkalmazására, problémamegoldásra, új dolgok kitalálására.

felső határ nincs 2018.12.27. 01:34:56

1. tehat te kemenyen dolgozol es az elado lehet tobbet keres
2. ki mondta hogy ott kell dolgozni?
3. "Ennek eredményeként, aki még itt maradt az országban, mert lokálpatrióta vagy hazafi vagy bármi (...) az is előbb-utóbb elmenekül. Mert a munkával, tisztességesen megkeresett pénzét nem ilyen tapló körülmények között akarja elkölteni." - perszepersze, ha itthon csoro vagy akkor sok szerencset nyugaton

4. "És már a külföldiek kiszolgálása se megy rendben, egy nemrégiben készített felmérés szerint a kiszolgálás stílusával egyáltalán nem elégedettek már a vendégeink. Nesze neked, magyar vendégszeretet." - a beutazo kulfoldiek szama evek ota rekordot dont, soha nem volt ilyen magas

Ha meg nem tetszik az aru/szolgaltatas, menj mashova. Ha elfogadod a szart is, akkor miert valtoztatna barki? A jo szolgaltatas persze nem a legolcsobb szolgaltatas, azt felejtsd el.

felső határ nincs 2018.12.27. 01:39:21

@Mr. Hyde: "csak marketinget előállító online boltok" - mit kene egy online boltnak eloallitani?

az amazon.com a vilag legertekesebb cege "csak" marketinget allit elo (najo most mar mast is), de azt jol, mig masok szarul

felső határ nincs 2018.12.27. 01:47:33

@szepipiktor: a munkaeropiac sosem volt ilyen egeszseges

vegre a szakiranyu gyakorlat kezd ertek lenni meg a nyelvtudas, nem a diploma meg a nyelvvizsga

a multi poziciok legtobbszor alibi munkak, a szakemberek maguknak dolgoznak, ami sokkal nehezebb - ez mindenhol igy van

egy multi vagy barmely oriasceg (vagy szervezet) csak burokratikusan tud mukodni, ami azert jo (es rossz), mert felelossege senkinek nincs, es mindenki vmi ertelmetlen reszfeladatot vegez, aminek lehet hogy 10 ev mulva, vagy egy masik cegnel mar semmi haszna nincs

multi = modern TSZ, allami gazdasag

felső határ nincs 2018.12.27. 02:03:48

@Buchhalter: "Sajnos, változtatni nagyon nehéz, mert a bankárhatalomnak nem érdeke az értelmes emberek, munkavállalók kitermelése. A hülye többet vásárol, azaz több hasznot termel."

Valoban nem erdeke, hiszen az okos ember nem dolgozik masnak eleve. A hulyenek nehez tobbet vasarolni, mert o masnak dolgozik. A munkahely, a multis melo, plane a kozszfera, nem azert van hogy meggazdagodj belole, hanem hogy megelj.

Ezer eve ismert az inaskodas, semmit sem kell feltalalni, ez nem az allam feladata. Az allam feladata az, hogy a legnagyobb munkaltatok oruljenek. Es orulnek, hisz dol a befektetoi penz Magyarorszagra, az allitolag tokhulye melosokkal is keresnek 1 valag penzt.

felső határ nincs 2018.12.27. 02:32:57

@Fotósképző: Hat, a vilag valtozik. Ennyire nem szornyu a helyzet. Es nyugaton sem konnyu, es foleg nem olcso jo szakembert talalni.

Semmilyen unios szabaly nem ir elo vegzettsegi kriteriumokat, nagy altalanossagban (csak bizonyos szakmakra, plusz ugye a nemzeti plusz kamarai szabalyok amire van). De ha eloirna is, senki nem tartana be, mert munkaerohiany van.

Itt egy pelda: haver 24 eves, multinal kisfonok Pragaban(3 beosztott), IT terulet, 1,5 milla/ho, 8 oras irodai melo, heti 2 nap homeoffice. Vegzettsege erettsegi, gyakorlata 3,5 ev informatikai teruleten (de ebbe mar a helpdesket is beleszamoltam), 2,5 a cegnel. Soha nem irt egy sor kodot sem eleteben, tulajdonkeppen betanitott munkas, barki meg tudja tanulni azt a melot 3 honap alatt, aki felhasznaloi szinten ert a gephez es tud angolul. Stresszes melo? Ugyanmar.

Masreszt mint minden jol fizetett multis szarpasszirozas, ez is csapda. Elkenyelmesit, nem motival arra hogy a sajat labadra allj, nem tesz erdekeltte a sikerben (csak addig a pontig hogy ne rugjanak ki). Szvsz aki nem a sajat celjaiert dolgozik - ergo alkalmazott -, az soha nem tanul meg dolgozni, ergo meggazdagodni sem fog a sajat munkajabol. Persze ez nem baj (a legtobben nem is akarnak vagy konnyen feladjak), csak mondom.

Kreml propaganda osztály szófiai összekötő 2018.12.27. 07:42:07

@maxval balcán bircaman: Persze. Amíg az adatgyűjtésnek dolgozott az elvtárs, a gőzfürdő alkalmazottja volt, 2007-ben helyeztük át a propaganda területre, mert kiderült, hogy ismeri a latin betűket is.

savanyújóska 2018.12.27. 07:58:08

@ubermeister: „A rendszerváltás előtt sem volt álom a megítélése”

Már amelyiknek. Egy jó nevű szakmunkásképző, vagy pláne szakközép presztízse volt akkora, mint egy átlagos gimnáziumnak. Én is ilyenben kezdtem a nyolcvanas években, három év alapos, és elég magas színvonalú oktatást adott, ami után az ember zökkenőmentesen tanulhatott tovább, ha úgy gondolta. A cégnél ahol dolgozom, ez ma úgy működik, hogy az utcáról szednek össze nyolc általánost nagy nehezen elvégzett, 20 éves hülyegyerekeket, elküldik őket három hónapos OKJ képzésre - ami után a vállalat egy csomó pénzt felmarkol az államtól -, és három hónap után ezekből lesznek a „szakemberek”. Eggyel magasabb szinteken meg tele van minden az orbánjugendes seggfejekkel, fontos emberek huszonéves kölkeivel, akik már a nappaliban lógó Orbán kép alatt nőttek fel, és akinek egy kényelmes irodai bőrfotelt kell adni a seggük alá.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2018.12.27. 09:09:40

@Jossarian: Szia, a te bejegyzésedet nem cenzúráztam. Egyetlen kommentet vettem ki eddig és a nick gazdájának megírtam miért.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2018.12.27. 09:13:39

@Buchhalter: Szia, Ebben igazad van. De látod, hogy meg lehet csinálni... Te legalábbis megtetted. Grat!

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2018.12.27. 09:22:03

Sziasztok, köszönöm a hozzászólásokat. Leginkább azokat, amelyek érdemben a tárgyhoz szóltak hozzá és nagyon érdekes gondolatokkal!
Valamelyikőtök írta, hogy talán majd törlés lesz. Eddig összesen kettőt töröltem, egy személyekedést és egy fröcsögő politizálást. (Egyikük aztán másik nick alól nehezményezte - haha...)
Egyik sem visz előrébb. Tehát az ilyeneket törölni fogom később is, kár ideírni. A többi trollt nem törlöm, megtisztelő, hogy itt működnek, és leginkább önmagukat minősítik... Már ismerjük őket jól...
Amíg nem szabadulnak el, maradnak, mementónak.
köszi, Terka

szigony 2018.12.27. 09:22:42

Viccesen szoktam mondani, hogy semmi szokatlan nem történik elvtársak csak sikerült ami kitűztünk az ötéves tervben. Visszavezettük a közmunkásokat a munka világába. Nem fanyalogni kell hanem belátni mi mindent meg tudunk csinálni. Ja, hogy beszakad a padló leszakad az álmennyezet, beázik az új építésű komplexum ? Nem akartok egyszerre túl sokat ? Nem a földből nőnek ki az új cégek. Nem látod a munkád értelmét ? Nem mondtuk, hogy nem kell gondolkodnod csak csináld amit rád bíztak.

lezlidzsi84 2018.12.27. 09:36:47

Félig OFF:

" képzett fehérember túl egoista lett a folyton sulykolt önmegvalósításnak köszönhetően ahhoz, hogy egynél-kettőnél több gyereket csináljon"

Ez a közepesen képzett és képzett ázsiai emberre ugyanúgy jellemző - a folyamat hajtóereje nem az "önmegvalósítás", hanem a gyermeknevelés családi és társadalmi költségének növekedése, ami jelentős részben a technológiai haladás és a gazdasági fejlődés következménye. (Lásd kínai egykézés...)

Mob. 2018.12.27. 12:48:43

Akkor szakmázzunk: Kérlek, kérlek, a monitoron ne legyenek már talpas betűk! Nyomtatásban, újságban jó. Címsornak, alcímnek is megfelel, mert csicsás, meg az úgyis nagyobb fontméret, el lehet viselni. De a duma az ne legyen már talpas font. A komment se legyen talpas font. Mert az ember szeme kiesik, mire elolvassa.

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.12.27. 13:39:52

@Mob.: Ezt beszéld meg a blog.hu supporttal! Alapjáraton nem a blog gazdáján múlik. (igen, ő is tehet érted, ha akar, de alapértelmezett sablonokat használva macerás amit óhajtasz)

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.27. 14:38:56

akikkel te a boltokban találkozol azok nem eladók hanem árufeltöltők, nem feladatuk neked köszönni, nekik az a dolguk, hogy mindig ott legyen az X áru a polcon.

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.27. 14:49:05

"a képzett fehérember túl egoista lett a folyton sulykolt önmegvalósításnak köszönhetően ahhoz, hogy egynél-kettőnél több gyereket csináljon, blablabla."

vagy esetleg a képzett fehérember nem akarja túlszaporodni a Földet mert képzett nem pedig egy kizárólag szaporodni képes ösztönlény.

Mrlax 2018.12.27. 15:28:54

Azért érdekes olvasni, ki hogyan látja ezt a helyzetet... A szó értelmezésében a proli az aki a munkaerejét adja el pénzért. De hogy egyes megfogalmazásban az nem tud dolgozni aki nem "vállalkozó", hagyjuk. Az írás tele van közhelyekkel. A szakemberhiány mindenhol felütötte a fejét tény. Azonban azt ne felejtsük el, hogy az ügyfélréteg 99% árérzékeny, ha fodrászhoz akarunk menni akkor inkább 1500ft, mint 4500ft... az 1500ft-os meg olyan amilyen, nem tudjuk, de nem is igazán akarjuk megfizetni a szaktudást. Ezért a képlet annyi hogy a szolgáltatói réteg meg alkalmazkodik, felveszi a hülyét akinek felét elég fizetni: az hogy bunkó, hülye senkit nem érdekel, olcsó aztán kész... Autószerelés? Kőműves? Sok mekkmester... okosba/olcsón, aztán a végeredmény nulla... de megélnek mert mindig van egy filléres aki bevállalja őket. A piac diktál...

A multikról: mivel összeszerelő ország vagyunk ezért ész/hozzáadott érték konvergál a 0-hoz. Nem kell... rugdosó emberek kellenek, nem szakértelem. A hr meg gyártja a kritériumokat rá. Ráadásul a 2000-es években kinevelődött egy olyan vezetői réteg akik még ma is abban a hittben élnek, hogy a melóssal bármit megtehet: majd jön a következő. Az efféle bolondoknak meg a helyzetfelismerés nem az erősségük. Komplett műszakok számolnak le, mert 500m-rel arréb +20% a fizetés.... a hr, meg a slepp gyárt egy indokot aztán a fővezér felé elsütik. Az hogy fizetést emeljenek, ezzel fluktuációt csökkentsenek, esetleg értelmes ember is feltudnának venni... áá nem, mikor pont ismerősi körömben is (melósok), többen panaszolnák hogy a főnök nem hajlandó semmiféle pénzről beszélni, vagy eltűnik a kérdések elől... nekem a 3 majom jut eszembe (nem hall, nem lát, nem beszél), feje meg 2 méter mélyen a homokban... aztán meg megy a nyígás hogy nincs ember, meg hogy aki van is csak egy nagy 0, hát akkor egyék meg amit főztek, felőlem elbonthatják/felszánthatják/sóval beszórhatják az ilyen cégeket.

vackor1 2018.12.27. 16:01:56

OFF és elnézést érte , de ezt muszáj, remélem sokszor fogják idézni.. :))

@Kreml propaganda osztály szófiai összekötő: @Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: @Sztyepan Asztahov:
Ne bántsátok már szegényt, most végre egyszer igazat is írt , idézem :

" S mi, a közvetlen dolgozók meg beleszokunk hogyan szállítsunk álvalóságot. "

Hegge Balázs 2018.12.27. 18:23:45

@gigabursch: Jelen pillanatban ott tartunk az építőiparban, hogy örülünk ha jön egy tanulatlan roma gyerek aki meg akarja tanulni. Azt több inkább kevesebb sikerrel az ember gyorstalpaló módszerrel megpróbálja megtanítani, hogy kell falazni, vakolni. A lelkiismeretesebb fajtánál van némi siker is. Tudod nehéz annak a tiszta munkaterület, munkafegyelem fogalmát elmagyarázni, aki egy borsodi putrisorról jön döngölt padlóról és az ükapját se látta dolgozni. Az utóbbi időben inkább szakoktató vagyok mint építésvezető.

midnightcoder2 2018.12.27. 18:46:40

@felső határ nincs: Nézd, egy idő után szakmailag kb. mindegy, hogy egy multi millió soros kódbázisában vadászod a hibákat illetve fejlesztesz új funkciókat mint szoftverfejlesztő, vagy a hazai Gipsz Jakabka Bt számára fejlesztesz egyedi alkalmazást mint egyéni vállalkozó. A különbség csupán annyi, hogy ez utóbbi lényegesen kevésbé fizetőképes, másrészt mint vállakozó a szoftverfejlesztés mellett még szopsz a könyveléssel (akkor is, ha van könyvelőd), a marketinggel és még ezernyi más dologgal amivel alkalmazottként nem. Meggazdagodni pedig elég keveseknek sikerült ebből, pláne rendes kezdőtőke nélkül. Plusz, ahhoz hogy sikeresen csináld az ipart, kell egy rakás olyan tulajdonság ami a legtöbb fejlesztőben nincs igazán meg, Pl. kiváló kommunikációs készség, fellépés, üzleti szemlélet, stb. A kényszervállalkozásokban pont az a rossz, hogy olyan emberek kezdenek vállakozni, akik finoman szólva nem erre születtek.

midnightcoder2 2018.12.27. 18:50:29

Magához a posthoz: igen, pontosan így van. Ezért viccesek a rabszolgatörvény ellen tüntetők. Ma kis hazánkban kb. lepkehálóval fogják ma már még a betanított munkást is. Ergo, az a melóhely aki kiszúr az embereivel, orosz rulettet játszik. És a melósok pont addig vannak ilyen helyzetben, amíg sok a melóhely és kevés a melós. Márpedig a törvény pont azt segíti elő, hogy több melóhely legyen.

inteligencs elenzeki 2018.12.27. 19:28:52

Én ismerek olyan embert, aki 8 általános végzettséggel, összeszerelt magának egy traktort. Na nem egy bizonyos tipust, amihez megvoltak az előre legyártott alkatrészek, hanem egyedi gépet alkotott. A motor egy teherautóból lett kiszedve, a váltó egy másik gépből a futómű egy harmadik tipusból stb.
Kérdem én, melyik gépészmérnök tudta volna ezt így összehozni ?
Nálam valahol ott kezdődik a szakember fogalma, hogy kreatív tud lenni. Ki tud találni új megoldásokat stb.
Legyen akár 8 általános, vagy (egészen) mérnöki végzettsége, mindegy, tudjon újat alkotni, legalább a szakterületén.

Biztos vagyok benne, hogy pl. nyugaton sem mindenki azon a helyen dolgozik, ahová képességei okán való lenne.
Nálunk azonban ez sokáig rendszerszintű volt. A rendszerváltás előtt, a párttitkár vagy tanácselnök rokona, f.szomtudja, üzemi szakszervezeti bizalmi, vagy egyszerűen csak besúgó, ezek kerültek a zsírosabb helyekre. Míg a valóban jó szakemberek, végezték a kulimunkát, hogy a szarkupac ne temessen be mindenkit. Ez persze adott némi megbecsültséget a valódi szakiknak is. Nem is rajtuk múlott hogy a szarkupac a végén mégis összeomlott, hanem azokon, akik pártállás, na meg a kapcsolatok révén vezető pozíciban voltak, valódi teljesítménykényszer nélkül.

Jött aztán a rendszerváltás, a volt párttitkárokból agronómusokból cégtulajdonos (mit cégtulajdonos, egyenesen TŐKÉS) lett. Persze ettől még a kompetenciák nem javultak, legfeljebb a motivációk.
Rengeteg cég aztán tönkre is ment, és nem csak azért, mert nem volt a privatizáció idején piacképes.
És itt jön be az, ami a poszt szempontjából érdekes. A jobb szakemberek b.sztak minimálbérért a cégnél folytatni, inkább átléptek a magánszektorba, és ott folytatták.
Nem akarok itt senkit minősíteni, meg beskatulyázni, de azok a szakemberek, akik a cégeknél folytatták, és akiket nem emeltek feljebb, a ranglétrán, azok többnyire a szakmai másodvonalat jelentették, ők voltak azok, akik ezt tudták is magukról, és nem mertek vállalkozásba kezdeni.
Ismétlem, nem szeretnék senkit beskatulyázni, ismerek magam is olyan szakit, aki egyszerűen "vállalkozó" nem akart lenni, mert félt, hogy üzleti szempontból nem fog menni neki, (vagy az adóhatósággal nem akart semmilyen módon foglalkozni), amúgy szakemberként kiváló. De ezek voltak kisebbségben.
Persze ez olyan nagy csapást még nem jelentett gazdasági szempontból, mert a jó szakik vállalkozóként továbbra is elérhetőek maradtak.

Aztán jött az uniós munkavállalási lehetőség, amely újabb generációt szippantott fel, köztük sok tehetséges fiatalt is. Na meg a vállkozói réteg egy részét is.

Nem csodálom, hogy keleteurópában megszokott standard lett a középszerűség. Gyanítom a többi volt szocialista országban sem jobb a helyzet. A gond az, hogy ezen önmagában az oktatás sem segít. Hiszen a jó munkaerő mindig el tudja magát adni nyugaton is, főleg közvetítő cégek segítségével. (saját szakmám a bizonyíték rá)

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.12.27. 19:34:58

@midnightcoder2: Nem. Azt segíti elő h kevesebb emberrel oldja meg a tőkés ugyanazt.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2018.12.27. 19:35:17

@Viszlát és kösz a halakat: Honnan tudod milyen bolt volt? Nem árufeltöltős. És egyébként ha megszólítok egy embert, köszönök neki és kérdezek tőle, szerintem emberként teljesen mindegy hogy milyen pozícióban dolgozik.

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.27. 19:36:57

@Comte de Gippaud: "Kérdem én, melyik gépészmérnök tudta volna ezt így összehozni ?"

Szerintem igen sok aki rendelkezik a megfelelő eszközökkel. Viszont a traktoröszerakód nem tudna egy futószalagon gazdaságosan gyártható traktort megtervezni.

inteligencs elenzeki 2018.12.27. 19:38:31

@Mrlax:

"aztán meg megy a nyígás hogy nincs ember, meg hogy aki van is csak egy nagy 0,"

Igen, ezt én is megfigyeltem.
Sok cégnél még mindig a minimálbér a standard. Aztán csodálkoznak, hogy jó szakember be sem mozdul rájuk.

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.27. 19:39:21

@MagyarTarka: milyen eladós bolt az ahol az eladók azon elmélkednek egymás között, hogy lejárt-e a cukor szavatossága. Illetve egyáltalán milyen boltban léteznek eladók ahol felmerülhet az a kérdés, hogy X terméket hol lehet megtalálni?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.12.27. 19:41:37

@Viszlát és kösz a halakat: Igen, bennem ugyanez merült fel. összebarkácsolni valamit ügyes dolog, de még a manufaktúra szintjét sem üti meg, nem hogy a nagyüzemi termelését.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.12.27. 19:45:11

@midnightcoder2: " Nézd, egy idő után szakmailag kb. mindegy, hogy egy multi millió soros kódbázisában vadászod a hibákat illetve fejlesztesz új funkciókat mint szoftverfejlesztő, vagy a hazai Gipsz Jakabka Bt számára fejlesztesz egyedi alkalmazást mint egyéni vállalkozó. "

Ez qrvára nem mindegy. Azt hogy egy hatalmas rendszerben fejlesztesz a szabványokat betartva, az adott adatstruktúrákhoz illeszkedve és a verzió követést, dokumentálást betartva, vagy szabad a gazda alapon fejlesztesz, az nagyon nagyon nem ugyanaz.

inteligencs elenzeki 2018.12.27. 19:45:58

@Viszlát és kösz a halakat:

"Viszont a traktoröszerakód nem tudna egy futószalagon gazdaságosan gyártható traktort megtervezni."

Valószínű. Olyan gépészmérnököt viszont már rengeteget láttam, akik ha hiba van egy rendszerben, azt sem tudják, hogy az "adatgyűjtést" hol kezdjék. Aztán odamegy egy rutinos szaki, és 30 percen belül megvan a hiba. Több mint 30 éve tolom, láttam már dolgokat hidd el.
Egy dolog, hogy valakinek tele van a feje lexikális tudással, (minden tiszteletem egyébként az övék, a szorgalmukért) de az még nem biztos, hogy minden szituációban (a gyakorlatot illetően) feltalálják magukat.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.12.27. 19:46:51

@midnightcoder2: Nehogy már azt mondd nekem, hogy egy SAP teamben dolgozni egy nagyvállalati rendszerben, meg egy Jézus szive Bt-nek fejleszteni az ugyanaz szakmailag!

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.12.27. 19:49:40

@Comte de Gippaud: Csak ha jön egy új gépsor, akkor a tanult BME gépészmérnök átolvassa a doksit és üzembe helyezi, a szakid tudása meg kidobható. Egy Mercedes gyártósor mellé gépészmérnökök fognak felvenni és nem egy CNC eszterga mellett megöregedett szakit.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2018.12.27. 19:51:56

@Viszlát és kösz a halakat:
segítek: egy egészen kicsi bolt 3 eladóval ahol mindenki csinál mindent

midnightcoder2 2018.12.27. 19:52:19

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: Igazából jobb lett volna úgy fogalmaznom, hogy egy bizonyos szint felett. Azaz, ha a multinál dolgozol a millió soros kódbázissal, akkor a Gipsz Jakabka Bt szakmailag jó eséllyel nem fog katarzist okozni, akkor sem ha egyéni vállalkozóként csinálod. Viszont a nyakadba kerül egy rakás olyan dolog ami igazán csak akkor okoz örömet, ha erre születtél. Bill Gates valószínűleg szívesen csinálta a vállalkozói léttel járó egyéb tevékenységeket is, de nincs mindenki így ezzel. De ez nem jelenti azt, hogy a multinál ülő fejlesztő hülyébb/lustább lenne mint az egyéniben nyomuló kolléga, ahogy azt a felső határ nincs olvtárs sugallta.

midnightcoder2 2018.12.27. 19:56:55

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll: "Nem. Azt segíti elő h kevesebb emberrel oldja meg a tőkés ugyanazt. "

Feltéve, ha talál embert aki hajlandó neki kidolgozni a belét. Ez viszont leginkább akkor van, ha a polgárnak nemigen van más alternatívája. Ha az a kérdés, hogy túlóra vagy éhezik a család akkor biztos hogy a túlórára fog szavazni. Akkor is, ha 4 órára van bejelentve, a többi meg megy "okosba". Ha viszont van 5 másik cég akihez elmehet, akkor a lábával fog szavazni.

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.12.27. 20:02:22

@midnightcoder2: Ha az ember fegyelmezett megtanult kódolni és üzemeltetni a szabványok szerint, akkor ezt a Gipsz Jakab Bt nem fogja neked megfizetni, a multi meg igen. Ja, ha meg beüt a menykő, akkor Gipsz jakab majd rohan a Kürt Kft-hez.

rozsomák 2018.12.27. 20:18:41

@midnightcoder2: "Ez viszont leginkább akkor van, ha a polgárnak nemigen van más alternatívája. Ha az a kérdés, hogy túlóra vagy éhezik a család akkor biztos hogy a túlórára fog szavazni. "

És az ország nagyon nagy részében ez van... mert ugye nemcsak Budapestből áll az az ország.
Ha egy vidéki kisvárosban kirúgnak, - ha nem túlórázol - akkor nem fogsz Budapestre költözni a háromszor olyan drága albiba.. a családról nem is beszélve...

És erről szól a rabszolgatörvény elleni hangulat, amit te nem egészen értesz... ... ezt a múltkori Dávid Ferenc-cikk elég szépen elmagyarázta...

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.12.27. 20:23:56

Ha például Kecskeméten a Mercedes gyárban vagy melós, akkor a biztos állásodat nem fogod egy autószerelő műhely alkalmazotti beosztására cserélni, még ha heti hat napot is melóztatnak.

inteligencs elenzeki 2018.12.27. 20:27:38

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:

"Csak ha jön egy új gépsor, akkor a tanult BME gépészmérnök átolvassa a doksit és üzembe helyezi, "

Én a saját szakmámból tudom, hogy nem az üzembeállításhoz kell a legnagyobb tudás, hanem, ha az a rendszer meghibásodik valamelyik ponton, akkor a hibafeltáráshoz kell a gógyi. (Hát ha még a hiba kiváltó okát is fel akarjuk tárni, ) Na, olyankor kell a tapasztalt szaki. Aki kiszolgált már néhány technológiát.

midnightcoder2 2018.12.27. 20:35:39

@rozsomák: Azért az ország egyre nagyobb részében van több alternatíva is, legalábbis sok szakmában. Pl. a szoftverfejlesztés pont nem ilyen, ezért aztán ép ésszel eddig is inkább Pestre költözött az ember mint hogy a vidéki cégeknél szívjon ahol az adott cég pontosan tudja hogy 100 kilométeres körzetben ő az egyetlen munkaadó, ezért aztán a bérek és a munkakörülmények is e szerint alakultak.

rozsomák 2018.12.27. 20:46:26

@midnightcoder2:
"Azért az ország egyre nagyobb részében van több alternatíva is, "
Ez egy óriási tévedés..
Az ország kisvárosi részében - vagyis a nagy részében - még ott is, ahol kiegyenlített a munkaerőpiac - monopolhelyzetben van egy-egy közép vagy nagyüzem. Ha ott megszűnik az állásod, elég nehezen fogsz munkát találni a közelben..
Ha ez nem így lenne, akkor nem kényszerülnének rá az emberek az állandó be nem jelentett túlórákra, a be nem jelentett - vagy csak részben bejelentett - munkahelyekre, hanem arrébb mennének.
De nem mennek... mert nem tudnak.

rozsomák 2018.12.27. 20:55:14

Nézzetek kelet felé egy pillanatra...

Keleti szomszédunkban akarnak hozni egy olyan törvényt, ami gyakorlatilag korlátozná és/vagy megtiltaná a külföldi munkavállalást - merthogy Románia lakosságának asszem több, mint 10% -a vándorolt ki - pontos számokat most nem tudok, de nagyságrendileg több, mint tőlünk .. és most nincs elég rabszolgájuk az ottani földesuraknak...
Hogy tartsuk itthon a munkaerőt ?
persze neeemm ! Nem fizetéssel !
Hanem jogi eszközökkel !!

Lassan ugyanott fogunk tartani...
És akkor adva lesz a példa a hazai és külföldi földesuraknak, hogyan kéne ezt megoldani, - ezt a röghözkötést..

A harmadik jobbágyság, a röghözkötés egyik előkészítése a mostani rabszolgatörvény...

(De aki ismeri a történelmet - akár a XIII-XIV. századi Európa történetét, ahol ugyanez volt a helyzet - annak ez nem új.
Az akkori városok és földesurak harca a munkaerőért tökre hasonló volt..:) )

Aztán amikor jön egy kataklizma... - akkor egy pestisjárvány harmadolja meg a munkaerőt ..vagy ma egy kivándorlási lehetőség miatt csökken le - és akinek esze van, az inkább kedvezményeket ad, fizetés emelt, jobb körülményeket biztosít....

De nem.. nálunk még nincs elég ész ehhez...
Nekünk megint el kell menni a falig

jajdehülyevagyok 2018.12.27. 22:49:35

Ez az írás is alátámasztja a hipotézist, miszerint Magyarország egyre inkább az az ország lesz, ahol egyre többen csinálják azt, amihez nem értenek

Almandin 2018.12.27. 23:22:19

Szerintem a jelenség abból is fakad, hogy most nőttek fel az első elnevelt, elkényeztetett generációk. Munkamorál semmi, mert nem tanították meg nekik.
A másik a viselkedéskultúra általános hanyatlása. 41 éves vagyok. 20 évvel ezelőtt az üzleti életben sokkal több udvariasság volt. Ma túl sok tegeződés van (olyan helyeken is, ahova nem illik), pl. 20 éve senki nem tegezett le bankban, ma előfordul. Közben az öltözéke se bankba való. Ha belehallgatok buszon-villamoson 50 alattiak beszédébe, a többség kötőszóként percenként több trágár kifejezést mond. Bunkó lett az emberek többsége, ez a szomorú igazság.

midnightcoder2 2018.12.28. 11:56:28

@rozsomák: Attól függ hol, és milyen szakmában.

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.28. 11:57:14

@MagyarTarka: Egy "egészen kicsi bolt" nem tud 3 eladót eltartani, már egy évtizede csődbe ment. Valahol botlik a sztorid.

Viszlát és kösz a halakat 2018.12.28. 11:57:55

@Comte de Gippaud: "de az még nem biztos, hogy minden szituációban (a gyakorlatot illetően) feltalálják magukat. "

Ezt nem is állította senki. Viszont akinek minden tudás a fejében van az nagyobb eséllyel tud megoldan ikomplexebb problémát mint az akinek nincs meg ez a tudása de a mások által elkészített alkatrészekből azért össze tud csavarozni flexezni egy barkácsvalamit.

gigabursch 2018.12.30. 06:26:37

@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
(Folytatva)
Nem beszélve a méretet édi, stabilitási, élet- és munkabiztonsági kérdésekről.

Egyébként legózni bármelyik mérnök tud, csak több benne a mérnöki szemlélet. Ennyi.
süti beállítások módosítása