Kinek biznisz a lomtalanítás?
2022. március 18. írta: MagyarTarka

Kinek biznisz a lomtalanítás?

FRISSÍTVE: 2022. március 20. - friss képgaléria a poszt végén (köszönet a képekért!)

Szeméthalmok fölött ordibáló újrahasznosítók, törött lábú fotelekben terpeszkedő területőrzők, füstokádó furgonok. Elérkezett a várva-várt (?) lomtalanítás ideje.

Van ismerősöm, aki ilyenkor inkább elutazik egy hosszú hétvégére, hogy ne kelljen a guberálók kalapácsütései nyomán milliónyi üvegszilánkra szétrobbanó monitorok hangjára felriadnia az éjszaka közepén. Van, aki csak biztonságba helyezi az autóját és a lomtalanítási körzeten kívül parkol, hogy ne kelljen a fejét vakargatva anyáznia, vajon ki húzta meg a féltve óvott négykerekűt, miközben kicibálta a lomhalmaz aljáról a fontos vashulladékot. Van, aki pedig az éj leple alatt előszedi a huszonéves narancssárga centrumos zacskóját és felkerekedik maga is vadászni, hátha megtalálja a lomok közt a nagymama aranyfogsorát. Van, aki meg csak némán, szemét lesütve kerülgeti a járdákon terpeszkedő szeméthalmokat és a körülöttük zsebre vágott kézzel felvigyázó "újrahasznosítókat".

lomtalanitas_1.jpg

Bennem felmerült a kérdés: kinek jó ez így ebben a formában?

Az utcára kihelyezett lomok száma nem csökken. Évről-évre szomorú mementóként magasodnak halmokban az elmúlt generációk megfakult emlékei. Valaha szebb napokat látott bútorok, porrá törött üvegtárgyak, felújítások után eltárolt vezetékkupacok, egykoron értelemgyarapító vagy éppen népbutító könyvek garmada mutatja: rosszul bánunk az értékekkel. Jó részükkel lehetne értelmesebben is gazdálkodni, mint egy szemétbányába elsüllyeszteni. Például az amerikai garázsvásárok egyfajta megoldást jelentenek a megunt tárgyak újrahasznosítására, a "valamire jó lesz még" típusú eszközök körforgatására.

lomtalanitas_2.jpg

Ha már lomtalanítás, miért nem ésszerűen csináljuk?

A lomtalanítás éves periodicitással kiokádja az utcákra az otthonokból kiszuperált cuccokat. A lehető legközelebbi sarokig kivonszolják a nagypapa komódját, a dédmama rongyait vagy éppen a mesteremberek által elegánsan hátrahagyott vezetékeket, cementes zsákokat. A járdák közlekedésre alkalmatlanná válnak, szlalomozni kell a ripityára tört üveghalmok és a guberálók nikotinos köpetei között. Majd másnap útra kelnek a kukásautók, összeszedik a nagyját, meg az aprajának egy részét. Aztán idővel jönnek az utcaseprők és eltüntetik mindazt, amit a kevésbé lelkiismeretes házgondnokok még nem sepertek fel. Ami meg marad, azt viszi a szél. A  szétgurult csavarok előbb-utóbb beleállnak a parkoló autók abroncsaiba, és aztán bosszankodva lehet hívni a mobil gumiszerelőt. (Nekem már kétszer volt ilyen szerencsém...)

lomtalanitas_4.jpg

Miért nem lehet vajon egy lomtalanítandó területen belül elhelyezni konténereket, amelyekbe egyenesen beledobhatják a tulajdonosok a feleslegessé vált kacatokat? Akár minden utcasarokra letenni egyet, majd a megadott napon belül óránként-kétóránként cserélni őket? Folyamatosan elszállítani a cuccot, amit így nem túrnának szét a teljes területen, nem kellene utána a felpakolásra emberi erőt fordítani, és nem kellene napokig takarítani utána. Vagy akár a minden belvárosi kerületben szép számban rendelkezésre álló foghíjtelkek közül egyet-egyet időről időre kinevezni hulladékudvarnak, ahova boldog-boldogtalan bevihetné a lomjait. Nem tudom, melyik lehetne igazán működő verzió, de ez, ami most van, csak szükségmegoldás.

rubbish-gb3b63a742_1920.jpg

(fotó: pixabay.com)

Az utcára kirakott lom már a közszolgáltató tulajdona. Az újrahasznosításból nyert bevétel elvileg a közszolgáltató társaságot, vagyis a közvagyont gyarapítaná. A jelenlegi rendszerben viszont abból, ami még érték, például a fémből, vagy éppen a még használható tárgyakból az utcán kőröző kuka-keselyűk húznak hasznot. Úgy tűnik, nekik megéri furgonjaikkal az 500 forintos gázolajat elfüstölve körbe-körbe járni, válogatni, mozgatni - így vélhetően van benne üzlet. A lomtalanítás alatt mégsem látni rendőrautókat vagy máskor oly aktív közterület-felügyelőket körbejárni, akik vigyáznák a rendet, a hulladékot - vagyis az értéket. Látni viszont járó dízelmotorú, büdöset egész nap kipuffogó furgonokban kempingező csapatokat, akik az alkalmi utcai műhelyükben rögvest szét is verik a tárgyakat, és már szelektálva szállítják el az értékes hulladékot valahova. Hogy hova? Ki tudja? Úgy tűnik, ők jól járnak a lomtalanítással.

Jobbról-balról ütemes püfölés, üvegcsörömpölés hangzik - a sarkon épp egy hűtőgépet vernek szét. A lomtalanításon élősködők "értéket termelnek". A maradék mocskot meg holnap viheti el drága pénzen a közszolgáltató a szemétbányába vagy jobb esetben a hőerőműbe. Érthetetlen.

(terka)

UPDATE!

Megérkeztek az elszállítók, majd utánuk az utcaseprők takarítják a maradékot. Sőt, Rózsi mesélte, hogy még egy teherautóval gyűjtik a veszélyes hulladéknak számító festékes vödröket is! Dicséretes!

lomtalanitas_5.jpg

lomtalanitas_3.jpg 

UPDATE 2. (2022. március 22.) - TÁJKÉP LOMCSATA UTÁN

A lomtalanítás utáni állapotok rendezése egyelőre nem jutott túl a Szent István Park közvetlen környékén. A lakók bíznak benne, hogy hétfőn folytatja a munkát az utcaseprők szorgalmas hada. A Pannónia utca, a Tátra utca környéke még romokban hever a MagyarTarka Bloghoz érkezett friss képek tanúbizonysága szerint.

Katt a "Tájkép lomcsata után" című képgalériára:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://magyartarka.blog.hu/api/trackback/id/tr5217783844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kishapsi 2022.03.18. 18:51:38

@magyarterka
Ha a konténerbe gyűlne a kidobott cucc, akkor egy csomó - másnak még - érték kárba vészne, illetve ennek elszállítása és megsemmisítése mind-mind a közszolgáltató hulladékcég dolga és költsége lenne.
Ja, és szerintem akkor is kipakolnák a konténerből az utcára, tehát végeredmény ugyanaz lenne.
A mostani rendszerben viszont jelentős részét a cigányok kikukázzák s elviszik tovább hasznosításra, kevesebb a bezuzandó hulladék. Csak azt az esetét kell túlélni, csak az utcai harcos sok .... :-)

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2022.03.18. 18:58:41

@Kishapsi: Értem, köszi a kommentet. Vagyis a közszolgáltató elvégezteti a melót a kukázókkal. Hm... Jogos felvetés.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2022.03.19. 11:17:49

@Kishapsi: Gondolkodóba ejtett, amit írtál. Lehet, hogy igazad van: ha központosított feldolgozásban alkalmazottként kellene kifizetni a guberálók melóját, rájönne az adó, a járulékok, meg egy csomó adminisztráció, munkavédelmi oktatás, munkaruha, szabadságkiadás, stb...
Valószínűleg többe kerülne, mint kifizetni az utcán szétbontott hulladékból a MÉH-telepekre bevitt tiszta fémhulladék árát. Köszönöm az értékes kommentedet!

steery 2022.03.19. 16:52:18

Minálunk lomtalanításkor több begyűjtő ember járja autóval (furgon, kombi, utánfutós kocsi) az utcákat, órákig fel-alá száguldoznak, mint az őrültek és éberen lesik, hol, milyen tárgyak vannak kirakva? Ha meglátnak egy jobb fogást, megállnak, kiszállnak, megnézik, szétdobálják, felforgatják, aztán gyorsan fölpakolják, ha tetszik nekik és már viszik is. A szétdobált vackokat meg otthagyják rendetlenül. Egymással versenyeznek a gyűjtők, ki jut hozzá előbb a használható szeméthez. A jobb bútorokat pik-pak eltüntetik.

A fő gondot nem ők jelentik, hanem az illegális szemét lerakók, akik a város másik végéből átjönnek és a mi társasházi szemetes konténereinket tömik tele mindennel rendszeresen, így mi már nem tudjuk kitenni a saját hulladékunkat. Többnyire éjszaka jönnek, lopva ezek a szemét lerakók és ha valaki rájuk szól, akkor még ők vannak megsértődve és ők fenyegetőznek, hogy ne üssük bele az orrunk a saját dolgunkba! Ha rájuk hívjuk a rendőröket, azok nem találják meg őket. Amíg errefelé járőröznek, nem jönnek, amint eltűntek, rögtön újra megjelennek. Évek óta folyamatos bújócska zajlik a városunkban, mert nincsenek megfelelő hulladék udvarok, a veszélyes hulladékok átvételéért meg fizetni kell az egy darab távoli átvevő helyen, így sokan inkább kidobják a veszélyes szemetet a kommunális kukákba (másokéba!). Szégyen ami itt folyik és nem látszik rá politikai szándék, hogy megoldják.

Ármin200 2022.03.19. 17:15:08

Egy viszonylag pozitív pèlda Miskolc. Itt már èvek óta nincs klasszikus kipakolás, nyilvánvalóan a szigony népesség magas aránya miatt. Mindenkinek, aki rendelkezik èrvènyes szemétszállítási szerződèssel èvente egyszer 500 kg-ig elszállítják a lomjait.
A probléma csupán annyi a valóságban, hogy ha meghaladjuk a súlyhatárt, azon felül kg-kènti díjat számláznak, így sokan nem merik igènyelni ezt.
Ja ès veszèlyes hulladèk természetesen tilos, azt vagy beszállítja az ember a hulladèkudvarba (saját maga), vagy elmegy egy erre szakosodott (magán)cèghez, ahol minden gramm után fizetni kell.
Teszem hozzá a kommunális szolgáltató nem is reklámozza ezt a lehetőséget, mert azzal csak az elvègzendő munka mennyisége nőne...

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2022.03.19. 19:05:09

nem lenne ezzel semmi baj. csak sok a troger, azabaj. az elso mondatot se olvassak el a tajekoztatoban, vagy le se szarjak.

"...háztartásban feleslegessé vált nagydarabos hulladékokat (amelyek méretük miatt nem rakhatók a hulladékgyűjtő tartályokba)"
www.fkf.hu/tajekoztato-2022-evi-lomtalanitasrol

tehat nem kommunalis szemet, ami eppen otthon a kezebe akad, nem szelektiv hulladek, kartondoboz, muanyagpalack, elektronikai hulladek, elromlott mikro, porszivo, veszelyes hulladek, autogumi, festek, akkumulator, epitesi tormelek. semmi ilyesmi. ha ezeket betartanak a tisztelt trogerek, akkor meg takaritani se kellene kulon a lomok utan mint ahogy jelenleg megteszi az fkf.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2022.03.19. 19:36:48

@Ármin200: ...és akkor megy a csodálkozás, hogy miért van ennyi szemét az erdőkben... Amit aztán megintcsak drága pénzen kell összeszedni - már ha valaki összeszedi egyáltalán a civileken kívül. Köszönöm a hozzászólásodat.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2022.03.19. 19:38:00

@droid_: Igazad van. Viszont mégiscsak jobb lenne, ha lenne lehetőség időnként a lakások közelében ezeket is összegyűjtve elvitetni. Különben az erdőkben köt ki előbb-utóbb...

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2022.03.19. 19:39:13

@steery: Hű, ilyet még nem is hallottam! És hogy férnek hozzá a szemetesekhez? Nem elzárt helyen tartjátok?

Motorogre 2022.03.19. 19:46:41

alaposan elolvastam a netes tájékoztatásokat: szinte mindent tilos kirakni lomtalanításkor (pl. régi tévét se) , talán csak néhány kisbútor legális. Az utcákon persze ez nem látszik, a kommentben is olvasom hogy autógumi, festékesvödör is kikerül.
Más: miért kell évi egy napra háborús övezetté silányítani egy-egy kerületet ? A külföldi bulvársajtó imádja ezt fotózni.. de már nem írja ki, hogy ez a lominap.
Aki túrista ezt egyszer Pesten meglátta - soha de soha nem jön el tobbet.

A hulladékudvarba elvinni valamit igazi Canossa-járás: időpont, igazolások bemutatása stb. Dortmundban csak azt nézik, hogy helyi rendszámú autóval állunk-e be... ha igen, jöhet, díjtalan, annyiszor ahányszor csak szükséges. Persze a lakosság kulturáltan, szelektálva dobja ki pl. a kerti hulladékot, papírt, műanyagot.

Helvéciában mindenki aki fizet a hulladékszállításért kap 12 db matricát egy évre. Ha éppen van felesleges dolga, ráragaszt egyet és kiteszi a kuka mellé - el is viszik. Sosem lesz az utca rémálom ! AKinek kevés a 12 db, az felárért vásárolhat további matricákat.

A szelektív gyűjtést árkedvezménnyel díjazzák (a lakosság válogat a hulladékmű helyett..) - de van ellenőrzés, kuka-rendőrség: akinél suskust találnak, az 24 hónapra visszamenőleg teljes díjat fizet !! S be is szedik, nincs cicó ..

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2022.03.19. 19:58:03

@Motorogre: Szia! Köszönöm a jó tapasztalatokat, biztos vagyok benne, hogy erre (is) van kulturált megoldás kitalálva a világnak azon a felén, ahol ez fontos. Jókat írtál, ezek mind működnek. És hát bizony kell némi kultúra... Ami sajnos nem az átlagmagyar velejárója, nyugodtan lehet köpködni, de sajna az oldjuk meg okosba típusú bunkóság népbetegség és még büszkék is vagyunk rá...
Amúgy igen, tegnap este láttam egy fiatal külföldi párt, aki rémülten néztek körbe a puccos Újlipótban, hogy hova is csöppentek, gondolom, nem erre készültek, amikor Budapest legdrágább kerületében indultak esti sétára...

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2022.03.19. 20:11:57

@MagyarTarka: miket ezeket? lomtalanitaskor van lehetoseg kitenni veszelyes hulladekot is, elromlott gepet, regi szamitogep alkatreszt, egoket, vegyszert, ilyesmit, de csak a kijelolt helyre ami altalaban max 1-2 sarokra van mindenkinek a lomtalanitas teruleten. ki van hirdetve hogy hol van a gyujtopont (de amugy altalaban ugyanott mint tavaly, nem talalnak ki mindig masikat). elhasznalt elemeket folyamatosan be lehet dobalni a kijelolt gyujtokbe. gyogyszert az osszes gyogyszertarban kezelik. haztartasi nagygepeket kotelesek elvinni ha ujat veszel. szelektiv szemet gyujtese megoldott (azert az uvegre gyurhatnanak). zoldhulladek szinten, mondjuk fkf-es zsakot arulhatnanak tobb helyen. sittet el kell vitetni azzal aki a felujitast / epitest vegzi, stb. semmi elvi oka nincs az embereknek hogy a hazuk melle vagy akarhova szemeteljenek, csak gyakorlati: a trogerseg.

steery 2022.03.19. 20:19:13

@MagyarTarka: Zárt helyen tartjuk a nagy szemetes konténereket, úgynevezett kukabódéban. Csakhogy ezeknek egyféle kulcsuk van az egész városban (minden társasháznak van saját bódéja), hogy a kukások ürítéskor ki tudják nyitni és ne kelljen több száz kulcs közt keresgélniük a megfelelőt. Így szinte bárki hozzáfér bárki bódéjához. Amit a guberálók szépen kihasználnak. Rendre feltúrják a kukákat, szemetet csinálnak a bódékban (szétdobálnak mindent) és körülöttük, így külön takarítókat kell fizetni a rendben tartás miatt (drága mulatság).
Bonyolítja a dolgokat, hogy egyesek előszeretettel szerelik le éjszakánként és lopják el a bódéajtókról a kilincset és a zárat. Gondolom azért, hogy utána eladják őket valahol, valakiknek. Nem győzünk új zárakat és kilincseket felszereltetni minden évben (vagyis pénzbe kerül nekünk). Azon sem csodálkoznék, ha kiderülne, hogy folyton a saját ellopott zárainkat vásároljuk meg új zárként a boltokban.
Lehetne egyedi záras bódét is csinálni, de akkor nekünk kéne mindig ürítés előtt kinyitni az ajtót (előző este vagy hajnalban), utána bezárni. Ehhez közgyűlési határozat (és pénz) kéne, ami még nincs meg. Nem beszélve a lakók beidomításáról, hogy rendesen, időben nyissanak és zárjanak.
Lehetne biztonsági kamerát felszerelni és folyamatosan megfigyelni a tolvajokat, illegális szemét lerakókat, majd feljelenteni őket, de ehhez is közgyűlési határozat (és pénz) kellene, ami még nincs meg.
Ez az ügy már évek óta húzódik megoldatlanul. A bódék azért kerültek kialakításra, hogy a guberálók ne túrják szét a szemetet és megszűnjön az illegális szemét lerakás. Egyik problémát sem sikerült megoldani, viszont lettek újabb problémáink, amik sok pénzünkbe kerülnek. Hála érte az önkormányzatnak, ami az egész őrültséget kitalálta. És hála érte a bódékat felépítő cégnek, ami nyilván sokat keresett a bolton.

lutria 2022.03.19. 21:20:44

Azt reméltem a cím alapján hogy az író utánajár és megválaszolja a feltett kérdését...
De csak pár fotó és a szokásos közhelyekre tellett és puffogás lett a cikkből.

Billy Hill 2022.03.19. 23:21:15

(Egyik haver star wars-os idézete a lomtalanításra: "Ez itt Mos Eisley, a világegyetem leghitványabb söpredékének gyülekezőhelye..." Az biztos, hogy (főleg) Budapesten nem tesz jót a városimázsnak ez a kerületenkénti 1-2 nap. Bár talán a jelenlegi turistamennyiségnél épp mindegy...)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2022.03.19. 23:57:37

marha nagy pazarlás ami lomtalanításkor történik...

lenörd hofstadter 2022.03.20. 09:44:09

A lomtalanítás tökéletes példája a sok sötét baromnak, aki lusta utánanézni, hogy milyen lehetőségek vannak, lusta azzal élni és használni.
Hozzászólók között is van ilyen, embereknek fogalma nincs a hazai lakossági lomkezelés lehetőségeiről, így osztják az észt és próbálják a gyökérséget megmagyarázni.
Ennek legékesebb példája amit leír valaki, hogy a tetű a város másik végébe hajlandó átvinni a szemetet, miközben lehet, hogy két utcával arrébb kevesebb költséggel és munkával szabályosan is letudhatná a bulit.
Olvassatok sokat. Hasznos.

Kopasz Szuzukis 2022.03.20. 09:53:39

Debreceni példa: kedves polgár évente egyszer ingyen kérhet lomtalanítást. Előre egyeztetett napon reggel 6 és 8 óra között kirakhatja az elszállításra szánt lomot. Sem előtte, sem utána! A veszélyes hulladékot, veszélyes anyagmaradékot, gépeket a Hulladékudvarban ingyen, szelektíven leadhatta. Utóbbi a hulladékudvar leégése miatt korlátozott időkeretű lett: szombat-vasárnap a városi szemétlerakó elé kirakott konténerekhez kell zarándokolni.

Kivlov 2022.03.20. 10:56:54

Gusztustalan, undorító szokás.
Szemétdombot csinál az amúgy is retek fővárosból.

Luighi 2022.03.20. 13:19:57

A 27% áfa országában a szemétszállításnak IS ingyenesnek (valóban, nem ráhazudva mint az oktatásra, egészségügyre!) kellene lennie. Szerintem!

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2022.03.20. 13:29:59

@Luighi: Hm, elgondolkodtatott, amit írtál, köszönöm!
Nézzük a folyamatot! A hulladék olyan termékből lesz, amelyet (elvileg) adózott jövedelemből vásároltál. Megfizetted a személyi jövadót, plusz az áfát is. Majd a hulladékból az újrahasznosítással de még a hőerőműben történő elégetéssel is bevétel keletkezik.
Így végiggondolva simán beleférne az ingyenes elszállítás.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2022.03.20. 14:04:47

@Kivlov: Sajnos igen... Most kaptam friss fotókat a környékről, a rendrakás még várat magára sajnos... Lásd a frissítésben kirakott galériában.

midnight coder 2022.03.20. 14:27:28

Alapvetõen nem olyan nagy probléma ez. Budapest utcái nagyjából az év 365 napján olyanok mint egy szeméttelep, az hogy most pár napig picit még olyanabbak, igazából nem oszt és nem szoroz. Ennél egy nagyságrenddel nagyobb problémának érzem, hogy az önfeledt polgár a kukától fél méterre is lazán eldobja az energiaitalos dobozt, hogy földhöz kúrja a vodkásüveget mert õ erõs és bátor, összefirkál minden szabad felületet, mert túlteng benne a mûvészi kreativitás, mi a 10 millió Banksy országa vagyunk. És akkor még az utcára szaratott kutyákat, a II világháború óta fel nem újított épületeket, az metró bejáratánál maguk alá csináló bedrogozott hajlékonyakat nem említettem. Ehhez képest a lomtalanítást nem érzem akkora problémának.

És akkor nézzük a hasznát:
- Egy rakás, még használható dolog megmenekül. Kevésbé értékes, de csóróknak még igencsak jól jövõ dolgoktól, a felújítható valódi értékekig.
Egy régi bútorról, könyvrõl simán kiderülhet hogy még érték, de a még használható dolgot sem kell újragyártani, ráadásul aki megveszi pénzt spórol. Én Pl. 10 éve használok egy anno a lengyel piacon vett, hajdan valószínûleg osztrák elektromos szegélynyírót - bármikor tudnék újat is venni, de minek amikor ez tökéletesen teszi a dolgát?
- Ugyanezek a cuccok nem kerülnek a hulladék lerakóba - ennyivel is kevesebb hulladék, egy részük jó eséllyel veszélyes is.
- A polgárnak sokkal kényelmesebb ez a megoldás mint a hulladékudvar. És az a polgár, aki az utcán a 10 méterre lévõ kukáig nem viszi el a sörösdobozt, jó eséllyel a természetbe vinné ki a szemetét, ha az csak pár méterrel is közelebb van mint a hulladékudvar. Az erdõ-mezõ pedig e nélkül is teli van szeméttel.

midnight coder 2022.03.20. 14:28:34

Ja, és még egy: egy rakás polgár él meg ebbõl, ami ugyan szürke zóna, de még mindig jobb, mintha ugyanez a polgár a házadat rabolja ki.

Flowey 2022.03.21. 12:16:39

@MagyarTarka:

A városomban lévő állapotokat írom le.

Itt az a közmegegyezés, hogy a lomtalanítás "kell", és meg is történik minden utcában a március - szeptember közötti időszakban. Van egy réteg akik előre tudják a teljes menetrendet - meg is jelennek a megfelelő helyen és időben. A városi vezetőség álláspontja az, hogy lehet lomizni, de ha szétdobálják, szemetelnek vagy panasz van rájuk, akkor onnantól nem.

Csodák csodájára tudnak is viselkedni, persze a népcsoportjuk mércéjével mérve, de a konténerbe kerül vissza az összes szemét, amire nem tartanak igényt, a többit bár amíg őrzik, addig szanaszét van, de mikor a munkások jönnek haza, már az is eltűnik. Sokaknak fel sem tűnik a jelenlétük, max hajnalban amikor látni, hogy minden lomis konténer előtt áll 1-1 őrszem. Eljutottunk oda, hogy szinte végig "kussban" vannak, hozzá sem szólnak senkihez, de amint bekerült a konténerbe a szemét, már mennek is oda "átnézni", legkisebb roma ugrik a konténerbe és adogatja ki ami megtetszett. Aztán jön a Lada úgy délután 3-4 óra körül, felpakolnak mindent az utánfutóra, aztán mintha itt sem lettek volna. Meg is van mondva nekik, hogyha probléma lesz, akkor soha többé nem lehet lomizni és a városomnak van annyi ereje, hogy odaállítson 2-2 rendőrt az aktuális lomis konténerek elé. Ez nagy érvágás lenne nekik, mert ez egy viszonylag gazdag város, gyakran repülnek ki régi értékek, viszonylag jó állapotú bútorok is.

Ha megszüntetnék, akkor a környékbeli kisebbség hörrenne fel elsőnek, ők ezzel a bevétellel számolnak, szükségük van rá. Én amolyan hangyáknak tekintem őket, akik elhordják a dögöt, kellenek a természet körforgásába. Én magam ritkán dobok ki bármit is, általában csak olyanokat, mint a régi bojler, egy rossz tévé, egy leselejtezett szekrény... Vitték is rögtön. Volt olyan roma osztálytársunk, aki következetesen hiányzott a lomis napokon, tudtuk miért.

Amúgy néha lehet ott jó dolgokat találni, nagymamám mindig "rárepült" a régi könyvekre, van is nála párezer csak innen. Ő nagyon a "könyv az érték" felfogást vallja, sokszor sajnos olyat is begyűjt, amit nem kellene ilyen "a magyar bányászat eredményei az 1976-os évben" meg "szocialista rendünk alapjai - gyűjtemény". Én is szedtem már ki lomis konténerből régi kazettákat meg ilyen-olyan gyűjteményekbe illő holmikat.

Amíg működik a rendszer, addig lesz is rá igény. Nálunk jól működik, nem úgy, mint Budapesten. Igaz ez "gazdag város", elég kemény rendőrséggel, nincs is bűnözés, ha a drogos fiatalokat (de azt otthon csinálják) és a gördeszkás srácok időnkénti vandálkodásait nem számítom.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2022.03.21. 13:48:03

@Flowey: Szia, köszönöm a hozzászólást! Mindent meg lehet oldani, csak akarni kell... Igazad van.

Flowey 2022.03.21. 14:32:44

@MagyarTarka:

Igaz, sok helyen nincs rá igazán keret, itt elég sok dologra ad lehetőséget a költségvetés. Budapesten gondolom sok helyen szivárog a pénz, meg önkormányzatok küzdenek egymással is sok esetben, a jelenlegi főpolgármestert sem tartom valami megfelelőnek (de ez már inkább magánvélemény), és alapból több a probléma is a nagy számok törvénye alapján, mint itt a 16-18 ezer fős településen.

fkv.119 2024.07.14. 11:50:23

@MagyarTarka: Párizs alapból olyan szemetes mint nálunk a kukabúvárok hetében.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2024.07.14. 15:57:07

@fkv.119: Azt nem tudom, sosem jártam még ott sajnos. Franciaország más részein igen, az patika.
süti beállítások módosítása