Előttem egy autó. A sofőr egy fiatal csaj. A fülén hatalmas fülhallgató...
Először nem értettem, mitől kacskaringózik jobbra-balra a járgány, mintha részeg lenne. A sofőr jól láthatóan táncikált az ülésben vezetés közben. Fülén a hatalmas hangszórókkal. Nem mobiltelefonált, tehát nem sértette meg a KRESZ-t.
fotó: pixabay.com
Nekem még azt tanította az oktatóm, vezetés közben ne hallgassam túl hangosan a zenét, mert:
- nem hallom meg a mentő szirénájának a hangját, akinek elsőbbséget kell adnom,
- nem hallok meg egy árulkodó fékcsikorgást, ami veszélyt jelezhet,
- nem hallom, ha valaki valamiért dudálással jelez nekem valamit,
- nem hallom a gépjármű hangját, amiből komoly műszaki problémára lehet következtetni (pl. kerékcsapágy, a fékek vagy akár a motor állapota).
Tudtad? A hallássérültek is vezethetnek!
Egy ismerősömnek felháborodva meséltem a fejhallgatóban vezető (?) lány sztoriját. Válaszként odavetette: mi bajod ezzel, hiszen a hallássérültek is vezethetnek. Meglepődtem, mert bevallom, azt feltételeztem, a siketek és a hallássérültek nem kaphatnak jogosítványt. Nos, alaposan utánanéztem és kiderült, hogy tévedtem:
Magyarország 1967-ben az első európai országok közé tartozott, ahol engedélyezték a siketek és nagyothallók jogosítványszerzését. Magyarországon a népesség öt százaléka vallja magát fogyatékosnak, közülük 71 ezren siketnek és nagyothallónak. Ilyen sok embert nem szabad megfosztani a vezetés lehetőségétől, hiszen a munkavállalásnak sokszor előfeltétele az autóvezetés is - akár a munkakör, akár a munkába járás miatt. Persze, olvastam olyan szélsőséges véleményt is, mely szerint ha a siketek kaphatnak jogsit, akkor ilyen alapon a vakoknak is lenne hozzá joguk.
"Becsületkasszás" vezetési alkalmasság?
2021 februárjában enyhítették a közúti közlekedésben a hallássérültekre vonatkozó ellenőrzést. Ez alapján már a háziorvos is kiállíthatja az igazolást a hallássérültek részére a jogosítvány meghosszabbításához. Korábban ehhez szakorvosi vizsgálat kellett. Erről a szomszéd Karcsi bácsi jutott eszembe, aki szinte olyan süket volt mint az ágyú, bár ezt sosem vallotta be senkinek. Volt jogsija és a háziorvos szemrebbenés nélkül aláírta neki az igazolásokat a hosszabbításkor...
Az első jogosítvány megszerzéséhez ma már nem kell orvosi alkalmassági. Sőt - kapaszkodj! - az alapfokú oktatás elvégzéséről szóló bizonyítvány bemutatása sem kell már a jogosítvány megszerzéséhez... Elég bemondani, hogy képes voltál elvégezni a 8 általánost és már suhanhatsz is... De most komolyan, vajon mi volt a törvényalkotó szándéka? Az a személy, aki képtelen elvégezni a 8 általánost, az mennyire lehet alkalmas a gépjárművezetésre és ezzel együtt a forgalomból adódó helyzetek kulturált kezelésére? Hiába drágult a jogsi ára az égig, ez nem sokat szűr: ha virítod a lóvét, de egy kőbunkó vagy, akkor vezethetsz. Hol van ettől a pszichológiai alkalmasság mérése?! Pedig az utakon rodeózó pszichopatákat látva, annak is volna létjogosultsága.
Hangsebességgel száguldó alkalmi süketek!
A legújabb gépkocsik stúdió-minőségű süketszobák: a túlzott komfortérzet részét képező túlzott hangszigetelés miatt a sofőr szinte semmit sem hall a külvilág zajaiból! Cserében viszont a kihangosítóval történő telefonálást akár az egész utca "élvezheti". Saját fülemmel hallottam, amikor a piros lámpánál mellettem várakozó hiper-szuper verda gazdája egy elég bizalmasnak tűnő üzleti manővert beszélt meg: sokmillióról volt szó. A csávó pont olyan volt, akár egy kisgyerek, aki a fejére terített zsebkendőtől azt hiszi, ha ő nem lát senkit, őt se látják. Az ingerült telefonbeszélgetés persze folytatódott a zöldnél is - emberünk bizonyára nem az útra koncentrált, hanem a roppant fontos üzleti hívásra.
Ráadásul, a hermetikusan szigetelt autókban méregdrága zene-erő-gépek gondoskodnak az akusztikus élményről. Vagy akinek nem futja ilyenre, az fülhallgatóval szigeteli el magát és a hallószerveit a külvilágtól. Nem betegség miatt korlátozott a hallása, hanem alkalmi süketségbe helyezi magát öncélúan, a saját szórakoztatásáért.
Napjainkban mintegy 5 ezer hallássérült honfitársunknak van vezetői engedélye. Meglepő módon, a statisztikák azt mutatják, nem okoznak több balesetet, mint a jól halló autóvezetők. Mert ŐK tisztában vannak a fogyatékosságukkal és erősen koncentrálnak a többi érzékszervük által észlelhető jelzésekre.
(terka)