Miért nem fontos az autósok védelme?
2022. április 02. írta: MagyarTarka

Miért nem fontos az autósok védelme?

Az esőben vízpárában láthatatlanná vált autók az autópályák időzített bombái a ráfutásos balesetek veszélye miatt. A kőfelverődések mindennapos apró, de drága bosszúságot jelentenek - akár a szélvédőt, akár a karosszériát teszik tönkre. Egy néhány ezer forintos megoldás megkímélhetné a közlekedőket, de úgy tűnik, ez valamiért nem érdeke sem az autóiparnak, sem a törvényalkotóknak.

gun-shots-ga3eebdb07_1920.jpg

Pestről járok vidékre dolgozni, a múlt héten három alkalommal is esőben vezettem sok száz kilométert. Ilyenkor az értelmesebbje eleve lejjebb veszi a sebességet. Még az "útviszonyoknak megfelelő sebesség" mellett is baromi veszélyesek a magukat vízpermetbe burkoló, szinte semmiből előbukkanó autók. Ködlámpát felkapcsolni keveseknek jut eszébe, hiszen nincs köd, "csak" esik...

Az új autóm szélvédőjén húszezerért begyantázott luk pedig nagyon bosszantó: a kőfelverődések szinte mindennapos velejárói a mai közlekedésnek. Az autók gyorsabbak, az utak rosszabbak - repül a kavics szerteszét.

aquaplaning-g360633f94_1280.jpg

Nem kell a meleg vizet feltalálni, az autózással szinte egyidős az a párezer forintos biztonsági felszerelés, ami nélkül korábban vizsgára sem vihetted az autódat.

Tadaaam! Íme, a sárfogó gumi! Érthetetlen, miért nem kötelező biztonsági felszerelés manapság.

Nagyjából két évtizeddel ezelőttig kötelező volt a kocsikon. Aztán valamiért eltörölték ezt a kötelezettséget. Ma pedig mindannyian szívunk emiatt. A tenyérnyi gumilap egyszerű, mégis fontos biztonsági felszerelés volt. Elterelte és felfogta a kerekek alól felcsapódó vizet és a felpattanó kavicsok java részét. Baromi egyszerű és olcsó megoldás lehetne ma is. Olcsóbb, mint egy ráfutásos baleset visszafordíthatatlan következményei vagy egy kőfelverődés miatt megrepedt szélvédő.

A szocreál kockaautók idején a bólogató kutyák, az akkor még egyébként tiltott harmadik féklámpa, a CASCO betűkből kivágott CSAO feliratok szolgáltak arra, hogy ki-ki egyénisége szerint varázsolja egyedivé négykerekűjét. A szépségtár egyik nélkülözhetetlen eleme volt a különféle feliratokkal ellátott, szilikonolajjal csillogóvá nyalt sárfogó gumi is. 

retro_sarfogo_gumi_moszkvics_194202078035760.jpg

Értem én, hogy az esztétika mindenek felett és a modern autók formatervezőinek nem kifejezetten a leányálma a klaffogó gumilap. A hiányát viszont minden közlekedő megszenvedi. Már hallom is az ellenzőket: a modern autók gondos formatervezése, a szinte beburkolt kerék... Blablabla... Nem! A csinosan odakanyarított, jelzésértékű műanyag ívecske a lökhárítón nem tölti be a sárfogó gumi szerepét. Nem képes ugyanúgy megóvni a mögöttes haladókat a szélvédőre/karosszériára röppenő, romboló kövektől és a vakító vízpermettől.

Érdekes, hogy ezt az egyszerű, okos és olcsó megoldást elfelejtettük. Viszont sok százezer forintért rakatunk a kavicsfelverődéstől védő fóliát az autónk elejére... Hogy is van ez?

Vajon miért nem érdeke senkinek ezt a régen jól kitalált egyszerű megoldást újra kötelezővé tenni? Az autógyárak milliárdokat ölnek az autók aktív és passzív biztonsági rendszereinek fejlesztésébe. Aminek az árát aztán persze az autóvásárlók fizetik meg -  elfogadható új autó már szinte nincs tízmillió alatt. Egy párezer forintos sárfogó gumi vajon miért nem fér ebbe bele?

 (terka)

fotók: pixabay.com

A bejegyzés trackback címe:

https://magyartarka.blog.hu/api/trackback/id/tr2817795925

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Medgar 2022.04.03. 14:24:19

Erről az eu jogalkotókat kéne megkérdezni. 2001-ben jogharmonizáció során törölték el a kötelezettséget, igaz addig is csak a 15 fokos szabály létezett

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.04.03. 16:41:44

Nem autózok, de azért oda szoktam nézni az autós hírekre. Most teljesen ledöbbentett, hogy a sárvédő már nem kötelező. Miért?? Emlékszem még arra, amikor annak idején sokat foglalkoztak vele nálunk, ki lett beszélve, hogy miért hasznos, mindenkinek ott volt a kocsiján, páran még flancoltak is vele, ügy lezárva. Erre most azt hallom, hogy már nem divat? Talán mert két köbcenti benzint meg lehet spórolni az anyatermészetnek, ha nem kapaszkodik bele a szél? Vagy mert nem szép a látványgrafikákon? Nevetséges.

]{udarauszkasz 2022.04.03. 17:22:41

Vegre, valaki leirta mar, amit legszivesebben en is leirtam volna.
Ilyenkor kodkoveto lampa be, de sokan erre se hajlandoak, nem is tudjak, mennyire nem latszik az auto hatulrol.

_Alex__ 2022.04.03. 17:48:36

Azt, aki ellentétes állásponton van valamiért hülyézni nem túl menő.

Kavicsfelverődés mindenhol van, nem kell a magyar útkezelőt hibáztatni érte. Kavics nélküli utat gyakorlatilag lehetetlen csinálni. Még jó, hogy por szabad legyen rajta. Tavaly német-holland határ környékén kaptam kavicsot autópályán, sima szép idő, 100 kph, cserélni kellett.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2022.04.03. 18:18:11

@]{udarauszkasz: Ugye? Azért abból tudnának következtetni a gyökkettők is, ha ő nem látja jól az előtte haladót, akkor talán őt se látják jól... :) KÖszi a támogatást!

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2022.04.03. 18:20:32

@_Alex__: Ki hülyézett le téged? Kavics van, kőfelverődés okozta karosszéria és szélvédő sérülés is van - rohadt sokba kerül mindkettő.
Miközben 3500 Ft egy pár gumi, amitől jelentősen csökkenhetne a számuk. Ez vajon miért nem érdeke a törvényalkotónak?
A kőfelverődés ellen védő fólia több százezer Ft egy autóra. Egy szélvédőcsere szintén 100 e Ft felett.
Nettó hülyeség volt megszüntetni a sárvédőgumi kötelezőségét.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2022.04.03. 18:21:52

@Androsz: Simán lehetne szépet is tervezni... Szándék kérdése. Nagyobb biznisz javítani a sérült kasznit, meg a szélvédőt cserélni...
Sajnos nehezen találok egyéb logikus magyarázatot...

]{udarauszkasz 2022.04.03. 18:34:50

@MagyarTarka: Nekem a kamion kap annyi kovet,hogy altalaban 2-3 evente szelvedocserere kell jarnom.
3 m magasra repul fel a ko. Javareszt ezekrol a "modern, dizajnos" autokrol.
Mellesleg a felverodo viz, sos ramaty is nemcsak a latast zavarja, hanem megtelik tole a levego korrodalo hatasu sos vizpermettel.

eßemfaßom meg áll 2022.04.03. 20:19:03

Esőben nem kapcsolunk ködlámpát.

eßemfaßom meg áll 2022.04.03. 20:22:34

@Androsz: "Nem autózok, de azért oda szoktam nézni az autós hírekre. Most teljesen ledöbbentett, hogy a sárvédő már nem kötelező" A hireket kell olvasni ahhoz hogy észrevedd, nincs egy autón sem sárvédőgumi évtizedek óta?

eßemfaßom meg áll 2022.04.03. 20:26:25

@]{udarauszkasz: "Ilyenkor kodkoveto lampa be" Mi a francnak? Nem látod magad előtt a vízkupacot csak ha van benne kettő helyett 3 piros lámpa? Nagy ködben nem látod, hogy van-e előtted valami, esőben látod. Ha akkora az eső, hogy azon nem világít át a két piros hátsó lámpa akkor állj le az út szélére mert a kanyart sem fogod látni.

eßemfaßom meg áll 2022.04.03. 20:33:50

net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99000006.koh

"5.14. hátsó ködlámpa

lámpa, amely arra szolgál, hogy sűrű köd esetén észlelhetőbben jelezze hátrafelé a jármű jelenlétét;"

Sir Gombóc 2022.04.03. 20:46:11

@eßemfaßom meg áll: nem az eső miatt nem látni az előtted haladót, hanem az útról a kerekek által felvert vízpermet miatt.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2022.04.03. 22:35:15

@]{udarauszkasz: Hű, ezt nem gondoltam volna, hogy még egy kamion szélvédője is veszélyben van... Köszi az infót!

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2022.04.03. 22:37:38

@eßemfaßom meg áll: A köd vajon mi...? Nos, tulajdonképpen vízpára. A kerekek által felporlasztott vízcseppek is hasonlóan akadályozzák a látást, mint az időjárás által okozott köd. A lényeg: a láthatóság.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.04.03. 22:38:37

@eßemfaßom meg áll: "A hireket kell olvasni ahhoz hogy észrevedd, nincs egy autón sem sárvédőgumi évtizedek óta?"

Igen. Utoljára akkor foglalkoztam vele, amikor kötelező lett. Nemcsak hogy ennyire érdekel, hanem csak ennyire látszik. Épp ezért (lenne) hülyeség dizájnokokból elhagyni, senkit sem kellene zavarnia. És mondtam, nem autózom. Amikor elmegy mellettem egy autó, nem nézem végig, megvannak-e a tartozékai. Ha megkérdezték volna, hogy van-e az autókon sárvédő, azt mondtam volna, hogy persze, biztosan, hiszen megvan a maga haszna, és senkinek nincs útban.

eßemfaßom meg áll 2022.04.04. 07:26:04

@Sir Gombóc: Ahol a vízpermetet felveri valami előtted ott van az autó aminek nem akarsz nekimenni. 90 óta vezetek, de olyannal még nem találkoztam, hogy ne lássam az előttem haladó hátsó lámpáját esőben. A felvert vízpermet nem nyeli el úgy a fényt mint a köd. Olyan már volt, hogy megálltam az út szélén mert maxon járó ablaktörlőnél se láttam tovább az autó elejénél. Olyankor az út és látási viszonyoknak megfelelő sebesség a 0.

@MagyarTarka: A köd köd, az eső meg esö. A fenti jogszabály is külön kezeli. Első ködlámpa (5.13) mehet esőben, ködben, porban stb , a hátsó (5.14) csak ködben. Nem velem vitatkozol hanem a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelettel ami nem ajánlás hanem kötelező.

eßemfaßom meg áll 2022.04.04. 07:31:20

@Androsz: Ez nem foglalkozás kérdése hanem minimális figyelemé. Naponta százszámra sétálsz el autók mellett. Persze nem vagyunk egyformák, nekem mindenesetre hírek olvasása nélkül feltűnt baromi régen.

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2022.04.13. 21:50:47

@MagyarTarka: Szia! Szerintem kicsit kevered a dolgokat. Ha megfigyeled, a ködlámpák az útfelülethez a lehető legközelebb helyezkednek el. Ez azért van, mert a köd a talaj/út feletti vékony sávban általában sokkal ritkább, olykor nincs is. Ezért ebben a zónában a fény sokkal messzebre eljut, mint a sima fényszóróról, ami meg a páráról visszaverődik. Egyáltalán nem mindegy, hogy köd van-e, vagy víz. Az útról felverődő víz átvilágítására a ködlámpa teljesen alkalmatlan. A megoldás a megfelelő sebesség, ami akár lehet 0 is.

Ami meg az egész témakört illeti, szerintem azért nem kötelező, mert a modern ember termelékenysége túl jó. Viszonylag kevés munkaórából vagyunk képesek a szükségleteinket előállítani, de mivel ez közgazdaságilag káros, így a megfelelő foglalkoztatási arányok érdekében munkát kell generálni. Az azért elég gáz lenne, ha a kocsi konstrukciós hiba miatt járná a szervizeket, helyette banális hibákat kell előidézni, amiről ugye a gyártó nem tehet. De ne aggódj, nem csak az autókra vonatkozik. Ha elég kritikus vagy, magadtól is megtalálod azokat a teljesen felesleges szakmákat, amik az égvilágon semmit sem tesznek hozzá a közjóhoz, és csak azért vannak, hogy lekössék a felesleges kapacitásokat. Ha ezek nem lennének, akkor pár év munkaviszony után mindenki elmehetne nyugdíjba, de az meg nem tenne jót a nyugdíjkasszák állapotának.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2022.04.14. 20:11:09

@F.M.J.: Szia, köszönöm a kommented! Igazad van a munkaerő piaci összefüggéssel kapcsolatban.
A ködlámpák közül én a hátsóra gondoltam, ami azt szolgálja, hogy látható legyek a mögöttem jövőknek. Ez nagy segítség az aszfaltról felvert, illetve a sárfogó gumi hiánya miatt felporlasztott vízpermet közepette. Szép hétvégét, ünnepet. Terka

F.M.J. · http://magan-galaxis.blog.hu/ 2022.04.16. 10:48:59

@MagyarTarka: Igen, a hátsó ködlámpa egy másik kérdés. Mondjuk nem lenne egy felesleges dolog a gyártók részéről valamilyen automatizált érzékelő alapú működtetésének kifejlesztése. Csak azért jut eszembe, mert sajnos sokan feledkeznek meg róla, amikor kiérnek a ködzónából, míg mások a mögöttük közlekedők szivatására használják. Egy szenzor sokat tudna segíteni akár egy visszajelzés erejéig, mondjuk a hátsó lökhárítóba építve. Hasznosabb lenne, mint a vezető melletti ablak motoros emelése, vagy az elektromos ülésmagasságállítás.
süti beállítások módosítása