Az esőben vízpárában láthatatlanná vált autók az autópályák időzített bombái a ráfutásos balesetek veszélye miatt. A kőfelverődések mindennapos apró, de drága bosszúságot jelentenek - akár a szélvédőt, akár a karosszériát teszik tönkre. Egy néhány ezer forintos megoldás megkímélhetné a közlekedőket, de úgy tűnik, ez valamiért nem érdeke sem az autóiparnak, sem a törvényalkotóknak.
Pestről járok vidékre dolgozni, a múlt héten három alkalommal is esőben vezettem sok száz kilométert. Ilyenkor az értelmesebbje eleve lejjebb veszi a sebességet. Még az "útviszonyoknak megfelelő sebesség" mellett is baromi veszélyesek a magukat vízpermetbe burkoló, szinte semmiből előbukkanó autók. Ködlámpát felkapcsolni keveseknek jut eszébe, hiszen nincs köd, "csak" esik...
Az új autóm szélvédőjén húszezerért begyantázott luk pedig nagyon bosszantó: a kőfelverődések szinte mindennapos velejárói a mai közlekedésnek. Az autók gyorsabbak, az utak rosszabbak - repül a kavics szerteszét.
Nem kell a meleg vizet feltalálni, az autózással szinte egyidős az a párezer forintos biztonsági felszerelés, ami nélkül korábban vizsgára sem vihetted az autódat.
Tadaaam! Íme, a sárfogó gumi! Érthetetlen, miért nem kötelező biztonsági felszerelés manapság.
Nagyjából két évtizeddel ezelőttig kötelező volt a kocsikon. Aztán valamiért eltörölték ezt a kötelezettséget. Ma pedig mindannyian szívunk emiatt. A tenyérnyi gumilap egyszerű, mégis fontos biztonsági felszerelés volt. Elterelte és felfogta a kerekek alól felcsapódó vizet és a felpattanó kavicsok java részét. Baromi egyszerű és olcsó megoldás lehetne ma is. Olcsóbb, mint egy ráfutásos baleset visszafordíthatatlan következményei vagy egy kőfelverődés miatt megrepedt szélvédő.
A szocreál kockaautók idején a bólogató kutyák, az akkor még egyébként tiltott harmadik féklámpa, a CASCO betűkből kivágott CSAO feliratok szolgáltak arra, hogy ki-ki egyénisége szerint varázsolja egyedivé négykerekűjét. A szépségtár egyik nélkülözhetetlen eleme volt a különféle feliratokkal ellátott, szilikonolajjal csillogóvá nyalt sárfogó gumi is.
Értem én, hogy az esztétika mindenek felett és a modern autók formatervezőinek nem kifejezetten a leányálma a klaffogó gumilap. A hiányát viszont minden közlekedő megszenvedi. Már hallom is az ellenzőket: a modern autók gondos formatervezése, a szinte beburkolt kerék... Blablabla... Nem! A csinosan odakanyarított, jelzésértékű műanyag ívecske a lökhárítón nem tölti be a sárfogó gumi szerepét. Nem képes ugyanúgy megóvni a mögöttes haladókat a szélvédőre/karosszériára röppenő, romboló kövektől és a vakító vízpermettől.
Érdekes, hogy ezt az egyszerű, okos és olcsó megoldást elfelejtettük. Viszont sok százezer forintért rakatunk a kavicsfelverődéstől védő fóliát az autónk elejére... Hogy is van ez?
Vajon miért nem érdeke senkinek ezt a régen jól kitalált egyszerű megoldást újra kötelezővé tenni? Az autógyárak milliárdokat ölnek az autók aktív és passzív biztonsági rendszereinek fejlesztésébe. Aminek az árát aztán persze az autóvásárlók fizetik meg - elfogadható új autó már szinte nincs tízmillió alatt. Egy párezer forintos sárfogó gumi vajon miért nem fér ebbe bele?
(terka)
fotók: pixabay.com