Te saját vécécsészébe üríted az előrenyomott kávéhabmintát?
2021. december 20. írta: MagyarTarka

Te saját vécécsészébe üríted az előrenyomott kávéhabmintát?

Az egységnyi seggre jutó vécécsésze számát hogyan lehet növelni? Nos, mivel egy segg alá (normál esetben) max. egy vécécsésze fér, így kijelenthető, ahány újabb lakás, annyival több vécécsészét lehet értékesíteni. Nem bonyolult a matek, igaz? Az atomizálódó = ilyen-olyan okból szerteszét költöző családok kifejezetten gerjesztően hatnak a fogyasztásra.

Honnan jutott ez eszembe? A napokban egy kedves ismerősömmel arról vitáztunk, a mamahotelben élő fiatalok képesek-e elsajátítani az önálló életvitelt? Merthogy szerinte nem. És ezért kellene mindenkinek elköltözni a szüleitől külön ingatlanba. Én viszont amondó vagyok, hogy amit ma (nem véletlenül megalázó módon) mamahotelnek hívnak, az régen tök természetes volt. Mármint az, hogy több generáció élt együtt egy ingatlanban.

A nagyszüleim még a dédszüleim által épített házat csinosítgatták. A szüleim aztán ugyanott kezdték közös életüket, így oda születtem én is. Az együttélésnek számos előnye volt: édesanyám a Nagyimtól leshette el a főzés minden csínját-bínját, az édesapám a nagypapámmal közösen művelte a kertet, nekem pedig este a Nagyim mondott mesét. Hétvégente pedig nagy ultipartik voltak, mikor a nagybátyáim és a családjuk is megérkeztek hozzánk. És még sorolhatnám. A lényeg: a több generáció együttélése révén a család minden tagja megtanulta a saját szerepét. Amikor aztán a nagypapám beteg lett, az apám a korábban már gyakorlatban ellesett családfő szerepbe simán átlépett.

A problémát én nem abban látom, hogy együtt élnek a felnőtt gyerekek a szüleikkel. Hanem abban, hogy attól hangos a média, hogy ez nem normális dolog. Úgy érezhetjük, jobb, ha alig tizennyolc évesen mindenki különköltözik. És persze külön fizeti a villanyszámlát, a fűtést... Való igaz, az emberi életre kevésbé alkalmas panelzugokban nehezen megoldható a több generáció gondtalan együttélése. De nem tanulunk a hibákból: a ma épülő átlaglakások szintén inkább az individumok igényeihez alkalmasak, mintsem a családi életre. Főként, ha az átlag másfél szobából az egyszoba az úgynevezett amerikai konyhás nappalinak csúfolt torzszülött. Ami egészen addig kényelmes és trendi, amíg meg nem sütöd benne az első rántott húst. Az amerikai konyha intézménye (mint neve is mutatja) Amerikából érkezett, ahol viszont alap a 200-300 négyzetméteres családi ház, benne hat hálószoba és egyéb nyalánkságok. Zárójel bezárva.

Kinek jó, ha szétszakadnak a családok? Mert a családoknak nem. A fogyasztói társadalom haszonlesőinek annál inkább. Klozetpapírból egy főre természetesen ugyanannyi fogy, akár együtt élnek, akár külön a családtagok. De klozetpapír tartóból rögvest kétszer annyi kell, ha idejekorán különköltözik az anyuka egyszülött csemetéje, igaz? Kétszer annyi tévékészülék, kétszer annyi fotel, babzsák, dohányzóasztal, mikrohullámú sütő, hűtőszekrény és "Welcome Home" lábtörlő... Vágod?

welcome-g8349181a5_1920.jpg

A tervezett avulás és a silány tömegtermelés eredményeként szinte minden termék várható élettartama nagyjából felére-harmadára csökkent. Tovább gerjeszti a piaci pörgést, hogy az emberekkel megutáltatják egymást,  akik mint a mérgezett egerek menekülnek az otthonukból. Vagy a szüleik otthonából, vagy a közösen teremtett családi fészekből, mert ugye az a menő, ha két-három "holtodiglan-holtomiglan" próbálkozással jut el az ember fia-lánya a végső családi fészekhez. Amiből aztán a Nagy Game Over előtt bevonulhat (szerencsés esetben) egy öregek otthonába, vagy (szerencsétlenebb esetben) egy kórházi elfekvőbe. Mert a gyereke már külön él és esze ágába nincs hazaköltözni és ápolni az idős szülőt... A kör bezárult.

Ki a fenének jó ez?

Apró élhetetlen lukakat húznak fel hatalmas ingatlanfejlesztések keretében. A házsorok ugyan már nem szürkék, hanem trendi színvilágban pompáznak. Viszont helyenként szinte még kisebb távolságra vannak egymástól mint a régebbi lakótelepeken. Ha a szemben levő házban reggel ásít a szomszéd, meg tudod számolni, hány fogában van tömés. Veszel egy lepukkant rozsdatelket két forgalmas út között, hozatsz némi gyeptéglát a ki tudja mit tartalmazó talaj fölé, építesz lila erkélyes lukakat, adsz egy 'jól hangzó' nevet (Boldogság Napsugara vagy Gyémánt Gyönyör Lakópark) és dől a lé.

Az emberek ezekért az élhetetlen, ámde menőnek kikiáltott kalitkákért évtizedekre hitelrabságba vetik saját magukat. Majd boldogtalanul pislognak a cellácskáikban, kétségbeesve megveszik a legújabb online filmes előfizetést, hogy ne unatkozzanak fene nagy magányukban, miután hazamentek a semmiről se szóló small-talk partiról a munkahelyeikről. Gondolkozzál el szépen, vajon a rács melyik oldalán ülsz?

animals-g89ff371c4_1920.jpg

A dédszüleim által épített ház nem volt trendi, nem volt hatalmas. Mégis kiváló volt arra, hogy három generáció békében melengesse a hátát a cserépkályhának dőlve. Hogy jóízű, tartalmas beszélgetések közepette elfogyasszák a saját maguk főzte finom vacsorájukat a nem-amerikai konyha asztalát körbeülve.

Legfrissebb élményemet is hadd osszam meg veletek a látszólag talán nem idevágó témában.

Ma a "szakmai öntömjén" közösségi médiafelületen azt olvastam, hogy egy cégnél attól lett boldogabb a munkatársak adventje - hálás köszönettel a HR osztálynak - hogy előre nyomtatott kávéhab mintákat kaptak a céges konyhában a céges ingyen kávé mellé. (lásd még: versenyképes juttatási csomag)

Először nem is értettem, miről van szó. Utánanéztem. Igen, léteznek nyomtatott, ehető minták, amikkel ékesíthető a kávéra nyomott tejszínhab. Ó, anyám...

Nos, az evolúció nem feltétlenül jelent pozitív kiválasztódási folyamatot.

Sarkosabban fogalmazva: az emberiség tényleg megérett a pusztulásra.

(terka)

fotó: pixabay.com

A bejegyzés trackback címe:

https://magyartarka.blog.hu/api/trackback/id/tr9816788588

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gretagarbo) 2021.12.21. 11:38:00

Egyetértek, egy apró megjegyzéssel: tudtommal a mamahotel inkább azt jelenti, hogy ha egy fiatal lusta önállósodni és csak azért lakik még mindig otthon, mert anya főz, mos, takarít rá is, amig a fiatal trehány, semmirekellő életmódját folytatja. Az olyan együttélés, amiben mindenki kiveszi a részét a kötelességekből és a közösség életéből, alapvetően biztosan tökjó. Persze amig az öregek nem okoskodnak bele MINDIG mindenbe, pusztán azon fegyvertény jogán, hogy ők az idősebbek.

Pirx 2021.12.21. 12:02:34

Nem értek egyet. Aki a régi családmodell szerint akar élni, tegye azt. Semmi baj nincs vele. De miért kéne másnak is úgy élni, aki másként gondolja? Miért kell ebbe már a "tervezett avulás" bullshitjét is belevonni? (Nem. Nem töltenek több száz mérnökórát azzal, hogy úgy tervezzék meg az eszközöket, hogy adott időben vezényszóra menjenektönkre.Egy kicsit megdrágítaná a dolgokat)
Az effajta gondolkodással az a baj, hogy még mindig a fán ülnénk, ha ezt betartjuk.

egyedi 2021.12.21. 12:07:12

azért nem tudom mennyire lenne egészséges, ha még mindig hagynám, hogy a 75 éves apám mondja meg a tutit a családban.
én nem gondolom, hogy a felnőtté válás szempontjából jó a nagycsaládos együttélés. pedig nálunk nagy és összetartó a család

Igazamvanvagyigazamvan? 2021.12.21. 12:38:39

Hát, ez nagy butaság volt. Gondolom, ha falun laktak a szülōk, akkor te is ott élsz, mind a mai napig. Vagy elvittétek az egész családot házastul oda, ahol most dolgozol?
A matek sem jön ki. A családokban annak idején volt 4-5 gyermek. Mivel ez általánosan igaz volt, így nem képzelhető el, hogy egy gyermek a párjával otthon maradt, a többiek pedig a saját párjuk szüleihez költöztek.
Avagy mindenki ott maradt???
Átlagban azt jelenti, hogy 2-3 gyermek, házastárssal, gyerekekkel otthon marad a szüleivel. Nem emlékszem ilyenre.

arthurthedent 2021.12.21. 14:17:34

"édesapám a nagypapámmal közösen művelte a kertet"

Amikor nem változik a világ az öregek tapasztalata hasznos. Mára eléggé lehetetlen lenne ezt a módszert használni, mert a szakmák mind-mind sokat változnak és az öregek tapasztalata már nem sokat ér.

Még a mezőgazdaság is ilyen, gépek, vegyszerek, művelési módok mind megváltoznak, még a termesztett növények is.

Iván Gábor IGe · vilagnezet.blog.hu 2021.12.21. 15:22:53

Nem is tudom.... az írás, mint irodalmi mű tetszetős ... valaki gondolatai valamiről valamikről. ... de azért sokkal többváltozós mint hogy ez rossz az meg jó .....

Ma is megvan a szabad választás hogy valaki vidéken töredék áron vegyen nagy házat kerttel. Vagy azért a pénzért nagyvárosban csak egy lukat .... ez régen sem volt másként. Akkor is tele volt Pest és a nagyobb városok picike bérlakásokkal folyosói WC és fürdőszobával. Jómagam ráadásul még értékesítési igazgatóként tervezgettem is ilyen modern lakóházakat és lakóparkokat ... hogy mennyi, milyen beosztású lakás (lakásmix ) legyen, ami eladható. ... de nem ilyenben lakunk...

Értem is a gondolatok jó részét azért ... magam sem szerettem volna sem a szomszéd fogtömését látni az erkélyről ... sem a felettünk Zuglóban elrepülő repülőgép alsó feliratait olvasgatni ... így egy köztes megoldást választottunk. ...Vidéki majdnem nagy kertes ház, nem túl mesze a fővárostól. Ennek is vannak előnyei, de azért hátrányai is. Ez sem jó mindenkinek. ....

Tehát döntsön mindenki maga, neki mi a jó ...
Abban egyetértünk, hogy ne más diktáljon ilyen téren sem.

Örömhernyó 2021.12.21. 15:52:51

Én megértem, aki azért költözik el otthonról fiatalon, mert egy pedofil, alkoholista, erőszakos faterja van vagy az anyja pszichiátriai eset vagy a munkahely miatt kell költözni.

Engem néha cukkoltak egyetem alatt, mert otthon laktam, de nekem anyámmal jó volt a viszonyom, külön szoba, elláttam magam, nem egy idegen zsebét tömtem bérleti díjjal. Tehetek én arról, hogy abban a városban mentem elsőször egyetemre, ahol laktam?
Az összes csajoknak akkoriban volt "saját" lakása. A szüleik vették nekik, ez a nagy önállóság.

A fiú évfolyamtársaim, akiknek nem tették a seggük alá a lakást (jellemzően inkább lányoknak vesznek lakást a szülők tapasztalatom szerint), beköltöztek egy bérelt lakásba több lakótárssal, esetleg még a szobán is osztozniuk kellett másokkal. Akinazt állítja, hogy ez ideális a családdal éléshez képest, az nemnormális. Arról nem is szólva, hogy jellemzően az egyetemista korú fiatalnak legalább részben még mindig a szülei fedezik a megélhetését, tehát egy vadidegennek fizetnek, hogy az ingatlanában lakhasson a kölykük. Nem mindenki start-up tulajdonos milliárdos 19 évesen, a többség legalább néha kap pénzt a szüleitől.

Zed is not dead yet 2021.12.21. 15:59:04

Ha az ember ebbe beleérti azt is, hogy régebben nem a bináris arcoskodás volt az emberek viszonyulásának alapja egymáshoz (még családokban is), hanem a véleménykülönbségeket meg tudták beszélni, akkor teljesen rendben van ez az írás és vélemény és egyetértek.

Most valamiért jellemző lett két totál utálatos viselkedésminta is, amik a fentieket teljesen lehetetlenné tudják tenni. Az egyik az "öregek kussoljanak". Mintha valami nyomorék verebek vagy hasonló arroganciavezérelt lények lennének az emberek.

A másik a "felőlem aztán mindenki ..." (kiterjesztve a családra is). Kiváló alkalom, hogy az ember csak a saját érdekében álló dolgokkal foglalkozzon, minden mást elpasszolhasson arra való hivatkozással, hogy "nem szólok bele".

Aztán ez a kettő jól össze is kapcsolható, valahogy úgy, hogy "én se szolók bele neked, te se szólj bele nekem". Hát remek, tényleg, mindent, amit az előző generációk a saját bőrükön már megtanultak, lehet dobni a kukába, meg amúgy is, ki nem szarja le, az ősök csak "ballaszt" az ego óóóriási szárnyalásában és így tovább.

Az se lényegtelen szál, hogy nincs már vitakultúra se, leugatni egymást, az megy, személyeskedni is megy, "egyrészt/másrészt" érvelve, a másik véleményét megértve és arra megfontolás után reagálva vitázni, hát az nem megy. Köszönhető ez annak is, hogy a neten rengeteg deviáns "menőség" van, amiről sokan azt hiszik, azok követendő példák és "fontos emberek" is előszeretettel viselkednek így (elég csak a politikát, vagy a celebek világát látni ... totál gyomorforgató az egész).

Mankel 2021.12.21. 16:11:03

@Pirx: öhm anyagtannak hívják ha jól tudom, nem kell atomfizikusnak lenni hozzá. Sőt minden tárgy tervezésénél alapvető dolog. Végy egy laptopot. Azt tudod, hogy zsanér kibír 2500 kinyitás-becsukást ez átlagos használat melett kb 3 év. Akkor elfárad/eltörik. Csak egyben áruld az egész monitor részt pót alkatrészként a zsanért önmagába ne és legyen olyan drága, hogy ne legyen gazdaságos cserélni. Kavabumm tervezett avulás. (Csak példa) de konkrétan az apple telefonok magukat lassították softveresen ahogy gyengült az aku. Az elfelejtették felhasználó orrára kötni(amíg le nem buktak), hogy ez megoldja a problémát. A felhasználónak az volt az érzete, hogy új teló kell mikor egy 10 000 ft-s alkatrész megoldotta volna a dolgot.

Zed is not dead yet 2021.12.21. 16:17:03

@Mankel: Höhö, az apple-nél egy törlőrongy kerül ennyibe. :p

Mankel 2021.12.21. 16:32:33

@Zed is not dead yet: az első és utolsó apple-m egy 5s volt ahhoz utángyártva 8000 volt az aksi ( nem voltam jól tájékozott belejtettem egy tócsába azt zárlatos lett, megjegyzem nem mentette meg a telefont)

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2021.12.21. 21:00:10

@gretagarbo): Köszönöm. A természeti népeknél nem volt véletlen a Vének Tanácsa és hasonló "szervezetek". Akik megmondták a tutit. Nem csak azért mert vének voltak, hanem mert az idővel megszerzi az (értelmesebb) ember a tapasztalatot. Amit át lehet adni, meg lehet fogadni. Vagy minden szamár újra és újra a maga kárán tanul.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2021.12.21. 21:02:15

@Mankel: Eredeti akksi cserével együtt 14 ezer, gyári szervizben. Nyolcadik éve gyűröm és semmi baja. Egyes ismerőseim ennyi idő alatt egy kisautónyi pénz elköltöttek már telefoncserére... Még az is, aki egyébként pl. inkább fogorvosra kéne, hogy költsön. :)

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2021.12.21. 21:04:09

@Mankel: Egyetértek, köszönöm, hogy leírtad. Édesapám pár éve még simán tévészerelésből megélt, ma már egybeöntött panelek vannak, dobhatod a fenébe az egészet. Pocsékolás.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2021.12.21. 21:07:41

@Iván Gábor IGe: Köszönöm a véleményed. Az nyilván teljes idealizmus, hogy kicsivel kevesebb haszonért élhetőbb lakások készüljenek... A vidéki ház olcsóért létező opció - olyan régióban vehetsz a pestinél jelentősen olcsóbban, ahol 1. nincs munka, 2. olyan a környezet, ahol nem szívesen engednéd még oviba se a lányodat. Amúgy a vidéki városokban is már súrolják simán a pesti ingatlan árakat.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2021.12.21. 21:08:56

@Igazamvanvagyigazamvan?: Persze, igazad van. Vagyis nincs. De meg sem próbállak meggyőzni. SZép estét.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2021.12.21. 21:10:05

@Pirx: De, töltenek. És eleve szarabb anyagból készülnek a termékek.

Andrass9 · http://blogkocsma.blog.hu 2021.12.21. 21:13:46

Tetszett úgy is mint egy volt családi hotel egyik felmenője. Nekünk még 20-30 év után is hiányzanak a "kicsik"! Az egyetem után mindhárom elköltözött, pedig egy teljes emeletet kaptak idehaza újonan. Saját életet akartak élni, amit megértettünk. Amennyire tudtunk, segítettünk. Megérettek az életre, lassan a saját családra...

Muhammad Balfas 2021.12.21. 21:26:02

@gretagarbo): Igen, csak ez kívülről nem mindig látszik. Annyi látszik, hogy X a szüleivel él, tehát mama hotel lakó,míg Y már önálló lakásban. Holott lehet, hogy X beszáll az otthoni költségekbe,takarít stb. , míg Y törlesztőjét anyuék fizetik, anyu heti kétszer megjelenik takarítani, mosni, és a biztonság kedvéért feltölti a hűtőt is, nehogy éhen dögöljön már a gyerek.

Igazamvanvagyigazamvan? 2021.12.21. 23:40:08

@MagyarTarka: egyszerű matek. Nem nehéz átlátni.

Igazamvanvagyigazamvan? 2021.12.21. 23:43:56

@Mankel: azt ne feledd, hogy amikor strapabíró dolgokat gyártottak, akkor az jóval többe is került. Most is vehetsz Miele mosógépet, ami ötven év, csak annyival többe is kerül. Kevesen tehetik meg.

Mankel 2021.12.22. 05:39:57

@Igazamvanvagyigazamvan?: ez fal duma. A ha tervezel egy terméket tudod mik a gyenge pontok, és ezen pontokat javíthatóvá teheted. Nem az a megoldás, hogy a termék elpusztíthatalan, hanem az hogy gazdaságosan javítható.

Motorogre 2021.12.22. 09:14:13

Köszönjük a posztot. A téma aktuális, a világ és a covid egyre jobban elidegenít bennünket a családunktól, barátainktól... A fiatalok már nem csókolóznak a metró mozgólépcsőn (pedig elég hosszú... az Utazási Szabályzat már nem tiltja), hanem chat-eket küldenek... kihal az emberiség ?!

A poszt üzenete nagyon fontos: a családi kötelékek a közösséghez tartozás első és leglényegesebb elemei, ezeket megőrizni, ápolni, megbecsülni kell - nem csak Karácsonykor.
Az idősek tapasztalata (nem mind bölcsesség) is fontos, ennek és a fiatalok lendületének elegye hajtja a világot előre .

A többgenerációs családi együttélésnek véleményem szerint több hátránya van mint előnye - talán az egymás közelében (faluban, utcában, kerületben) de külön háztartásban élés lehet a mai optimum, persze ez is erősen egyénfüggő. Az idősek ápolása, a kisgyerekek felügyelete, a kutya etetése szabi alatt ... sok-sok előny.

A mamahotel téma szerintem túl van spilázva: ha a feleknek így jó, akkor nincs ezzel semmi baj. Ma már nem lehet bejárónőt fogadni (a városokban), a fiatalok a katonaságnál nem tanultak önállóságot, a lakás irreálisan drága ... ha van, érdemes kiadni és venni egy szuper sportkocsit stb.

A poszt aktuális és támogatandó üzenetének írói megvalósítása számomra kevésbé sikeres: kávézacc, wc csésze, papírtartó, mikró ... sekélyes képi világ. És hamis is: a nagycsalád házában is van 2-4 mellékhelység és legalább 3 mikró, a nyárikonyháról nem is beszélve.

zati 2021.12.22. 13:00:19

Azért a kép nem fekete és nem fehér: Igen, a generációk elidegenedése és az elmagányosodás komoly probléma. Ugyanakkor a különköltözés természetes vágy és kényszer is: nem csak kényelmi szempont, hanem a mai világ velejárója is. Régen együtt élt a család - mert nem volt más választásuk.
A gyerekek gyakran (általában...) külön városban, ha nem országban élnek a szülőktől.
A szülők szintén dolgoznak, nem mennek a nagymamák évesen nyugdíjba. Tudom, "régen" nekem is kényelmes volt nagyszüleimhez érkezni, tudom, a "több generáció", meg a "megosztott szerepek"... Ezzel szemben a valóság az, hogy mindenki a saját dolgos életét kell, hogy élje, gyakran eltérő munkarendben - vagy éppen azonos napirend szerint, ha már a címnél maradunk, reggel a fürdőszoba és a WC előtt óriási forgalmi dugókat okozva...
Emellett nem gondolom, hogy egy fiatal párnak ne lenne jogos igénye egy saját lakásra, ahol a saját kedvük szerint élnek-főznek-díszítenek, alszanak vagy nem alszanak... Nem hiszem, hogy a "jó családi élet" attól lenne, hogy majd Apuka vagy Anyuka mondja meg, mit eszik, vagy mit néz a család a tévében, meg ki hogy neveli a gyerekét.
Szóval, szerintem ne a "bezzeg régen minden jobb volt..." vezesse az életünket.
Aki akar, éljen együtt, aki nem, az ne.

WildBear 2021.12.22. 13:04:30

Vének tanácsa: na az hiányozna még.. én nem adnék a 70 felettieknek szavazati jogot.

eßemfaßom meg áll 2021.12.22. 14:38:00

@Mankel: Mi benne a fal duma? A bezzegrégitartós mosógépért kifizettél többhavi átlagbért, a mai 5évreszólót megkapod félhavi minimálbérét. A tartós Miele egyhavi átlagbér.Az olcsó többek között azért olcsó mert gyengébb anyagokból javíthatatlanra készül mert olcsóbb egy szerelhetetlen egybeöntött akármit gyártani mint egy szerelhetőt. A gazdaságosan javíthatóság gyártáskor pénzbe kerül.

Igazamvanvagyigazamvan? 2021.12.22. 15:44:01

@Mankel: ez fal duma. Pont azért hoztam fel a Mielét, mert az javítható. Például a dob csapágya cserélhető.
De nem az én véleményem ez, hanem a Which? angol fogyasztóvédelmi szervezet megállapítása. Igaz, a Miele négyszer annyi, mint a Beco.

Igazamvanvagyigazamvan? 2021.12.22. 15:48:11

@eßemfaßom meg áll: @Mankel:
az ok pedig egyszerű: a piaci verseny, valamint a szakmunka megfizethetetlensége. Ne a magyar szakira gondolj, mondjuk egy angol kijön 80 fontért, megállapítja, mi a hiba, majd ismét kiszáll, újabb 80 font, plusz alkatrészár.
A Beco 160 font, és házhoz szállítják.
Na itt azért elgondolkozol, 5 évente ùj, vagy riziķózni a javítással?
süti beállítások módosítása