Üres konyhák, üres lelkek?
2021. szeptember 03. írta: MagyarTarka

Üres konyhák, üres lelkek?

Az én Nagyim még maga nyújtotta a rétest. A mákos tésztához a metéltet ő vagdalta boszorkányos gyorsasággal - ha lecsukom a szemeimet, így több évtized távlatából is látom az ujjait, amint átpergeti a tésztacsíkokat és a számban érzem a saját maga által darált mákkal és porcukorral hintett mennyei házi tészta ízét. Tökmindegy hány tojás van a bolti tésztában, sose lesz olyan! Sőt, maga olvasztotta a zsírt a piacon vett szalonnából a zománcos zsírosbödönbe - a friss tepertő illata belengte a környéket.

bodon.JPG

Lehet vitázni, hogy egy személyre főzni szívás vagy takarékosság. Édesanyám hozzászokott gyerekkorában a takarékoskodáshoz, így neki az a természetes, hogy főz magának. Szerintem nem éri meg, ráadásul utálom három napon át ugyanazt enni. Egymagamnak ritkán állok oda a tűzhely mellé, pedig szeretem a hasamat és elég jól forgatom a kanalat.

A "kockásabroszos" kifőzdében, ahol egyébként istenien főznek a srácok, azt figyeltem meg, hogy rendszeresen állnak sorba, majd étkeznek is anyukák pici gyerekekkel. Nem értem. Még durvább, amikor ebédidőben valamelyik gyorsétteremben tolják a jó olajos-sós sültkrumplit, mondván "a gyerek nem eszik meg mást..." Ahhhhha... Tényleg nem értem. A főzés egy nő számára olyan, mint odaadni a szívét-lelkét a szeretteinek. Örömet okoz annak is, aki adja és annak, aki kapja. Amikor még pici volt a gyermekem és otthon voltam vele, minden nap főztem. Magam kapargattam a friss májat a friss zöldségekből készült főzelékbe. Tudtam, mire van szüksége és tudtam, azt raktam bele, úgy ízesítettem, hogy szeresse. Persze a teljes családnak is főztem, és amikor munkába álltam, legalább a hétvégeken még akkor is.

habvero.JPG

Fokhagymás Rózsi a mai napig őrzi a Nagymamája habverőjét... És a napokban épp arról beszélgettünk, vajon mi ér többet? A idő, amit az ember lánya megtakarít, ha NEM főz, vagy az, ha finoma étellel is kifejezi szeretetét. És szerintem a főzés nem jelenti azt, hogy mellette nem tudsz foglalkozni a gyerkőccel. A konyhaasztalnál rajzolgató kisgyerek óhatatlanul ellesi a mintát: a főzés jó dolog. És közben kiválóan lehet beszélgetni egymással! Megbeszélni a napi történéseket, vagy egy kisebb, beszélni még nem tudó gyerek is érti a hangsúlyokat - az ételnek becsülete lesz, ha az Anya készíti. De lehet, hogy piszokul ódivatú vagyok. Lehet, hogy a kifőzdés kaján is felnőnek a gyerekek. Simán. De ha az anyák mostanában nem főznek a kicsiknek, akkor ők honnan tudják majd idősebb korukban felidézni az otthoni ízeket? Mert a főzés rituáléja, az eredményeként készült finom étel, a családi étkezés maga jelenti az otthont is egyben. A családot. Családi tűzhely - nem véletlen a szófordulat. Összegyűlni a tűzhely körül. Együtt lenni. Beszélgetni. Figyelni egymásra. Nem nyomogatni közben a mobilt, hanem tényleg a másikra figyelni. (A kedvencem, amikor egy étteremben ül a család az asztal körül, nem beszélgetnek, egymásra se néznek, mindannyian a mobiljukat b@szogatják... ismerős a kép?) Aki elmesélheti a napját. Az aggodalmait. Az örömeit. Plusz a főzés odafigyelés is. Igyekszem olyat készíteni, amit ők szeretnek. Akár vendégek, akár a család részére készül az étel. És igen, a férfi szívéhez igenis a hasán át vezet az út... Nem véletlen a mondás: megfőztem magamnak!

Szerencsére én még tudom, hogy a Nagyi palacsintája, amibe a saját főzésű baracklekvárt kente, a legjobb a világon. Az Édesapám bablevese, benne a picike kis krumplis gombóckákkal, amiket én is segítettem gombócozni - felülmúlhatatlan. A másik Mama diótortáját semmilyen menő újlipótvárosi cukrászda nem múlhatja fölül.

Az Anyukám vadasa és székelykáposztája etalon. Remélem, az Ő főztjét még sok éven át fogyaszthatom.

(terka)

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://magyartarka.blog.hu/api/trackback/id/tr1516679186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kishapsi 2021.09.03. 18:50:05

Szia Magyar Tarka! Örülök, hogy írtál megint! Rég nem olvastam írásodat. Teljesen egyetértek veled. :-) én is emlékszem nagymama zserbójára :-) rendszeresen sütőm azóta én is.

arandanos 2021.09.04. 21:30:24

"A idő, amit az ember lánya megtakarít, ha NEM főz, vagy az, ha finoma étellel is kifejezi szeretetét."

Az attól függ. Van ez a szeretetnyelv dolog. Nem mindenkié a főzés. Attól, hogy valaki nem élvezi, még nem szaranya.

"A kedvencem, amikor egy étteremben ül a család az asztal körül, nem beszélgetnek, egymásra se néznek, mindannyian a mobiljukat b@szogatják... ismerős a kép?"
Ismerős, de ennek semmi köze ahhoz, hogy otthon nem főznek.

Megjegyezném, hogy az, hogy valakit látsz a kifőzdében vásárolni, nem jelenti azt, hogy SOHA nem főz. Azt sem jelenti, hogy a gyereknek nem főz. Sokan elkészítik a gyereknek az ételt, ami neki való vagy amit hajlandó megenni, viszont nem akarnak többféle kaja főzésére időt pazarolni, ezért saját maguknak a kifőzdében vesznek valamit.

Hagyjuk már egymást élni.

Mellyssa 2021.09.04. 22:16:32

Lehet úgy is nézni, hogy inkább a gyerekemmel töltöm az időt ( játszótér, kirándulás, pajtásaival találkozás, együtt játszunk, mese stb ), mint, hogy a konyhában csesszem el az időt főzéssel, meg utána a takarítással.
Mégsem junk food-on él (nem is szereti amúgy), cukrászdát sem látogatunk. El kellene fogadni, hogy talán nem a székelykáposzta, diótorta a kell a gyereknek az anyjából!

marvin00 2021.09.04. 22:57:54

Anyáink sokkal szorgalmasabbak és nagyobb teherbírásúak voltak, mint a mai nők döntő többsége.
Az emancipáció magával hozta a női önmegvalósítást, ami természetesen a család kárára megy.

A főzés csak egy kiváló példája a szép lassan széthulló családjainknak és társadalmunknak.

Szávin László 2021.09.05. 07:12:19

@marvin00: szerintem az emberek kevesebb dologgal foglalkoztak, ettől azokat elmélyültebben tették... annyi mindent kínál a világ, sokan szétszakadnak, kapkodnak, nincsenek jelen a saját életükben

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2021.09.05. 07:41:59

@arandanos: Szia, köszönöm válaszod. Erről megint eszembe jutott valami. Ha egy család leül az asztalhoz és ugyanazt eszik, az alkalmazkodást is megtanítja. Ma olyat eszünk, amit inkább Apa szeret, holnap meg a te kedvencedet főzöm, jó? Konszenzus,készség, alkalmazkodás. Ezek is fontos tulajdonságok. Hogy nem az ÉN-ÉN-ÉN mindenekfelett...

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2021.09.05. 07:45:09

@Mellyssa: Sztem a főzés is lehet játék. Kaptam én is feladatot, mikor kicsi voltam, felvághattam a sárgarépát vagy segíthettem borsót fejteni a héjából. Tanultam az életet. És közben BESZÉLGETETT velem az Anyukám.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2021.09.05. 07:47:06

@Kishapsi: Szia Kishapsi! Képzeld, az én FIAM is süti a Nagyi zserbóját. Minden karácsonyra elkészíti. És fiú létére nem esik le a gyűrű az ujjáról (pedig már van rajta) attól, hogy férfi létére süt. Köszönöm, hogy írtál.

jucibagoly 2021.09.05. 09:22:07

Én emlékszem, mennyire boldog voltam kicsiként, mikor az engem egyedül nevelő, egyszerre több helyen dolgozó anyukám hozta haza a fém ételhordókat a posta ebédlőjéből és együtt ebédeltünk(azóta is imádom a menzakaja ízét). Sajnos nagyszülők már nem voltak képben, de anyukám minden percet megragadott két munka között, hogy velem foglalkozhasson. Az együtt töltött idő nekem többet jelentett, mint az együtt főzés (ofc ilyen is volt!) :-)

marvin00 2021.09.05. 10:34:56

@Szávin László: Nem gondolom, hogy több mindennel foglalkoznának ma, mint régen. Csak kényelmesebb facebookozni, mint főzni.

Szávin László 2021.09.05. 11:42:59

@marvin00: pl. a facebookozás az egyik:)

marvin00 2021.09.05. 12:19:55

@Szávin László: A facebookozás nem tevékenység, hanem céltalan és haszontalan időtöltés.

Lesz még Magyar Köztársaság 2021.09.05. 14:52:54

@Mellyssa: "Lehet úgy is nézni, hogy inkább a gyerekemmel töltöm az időt ( játszótér, kirándulás, pajtásaival találkozás, együtt játszunk, mese stb ), mint, hogy a konyhában csesszem el az időt főzéssel, meg utána a takarítással..."

Nálam is volt játszótér, kirándulás, esti mese, stb. anyám mégis mindennap főzött rám.

Amit írsz, az puszta kifogásgyűjtemény, 21. sz.-i kényelmes generációs életfelfogás. De ahogy a feletted lévő helyesen írja: hagyjuk egymást élni.

Szávin László 2021.09.05. 15:05:52

@marvin00: mindent lehet hülyén használni, nekem sok, látókörömből kikerült ismerőst, osztálytársat sikerült fellelnem ott... valódi, személyes találkozások szervezésére, de tanárként, osztálynak szóló üzenetek küldésére is alkalmas..... tudom, miért nem használok postagalambot

marvin00 2021.09.05. 15:19:47

@Szávin László: De ez napi 5 perc használat, ezzel nincs is gond.

élhetetlen 2021.09.05. 17:44:26

„Lehet vitázni, hogy egy személyre főzni szívás vagy takarékosság.”. Ez a mélyhűtő méretétől függ. Mikor nyugdíjas lettem, egy évig rendeltem a kaját, aztán meguntam. Ki szállít nekem spárgafőzeléket? És komolyabb kajáknál nem pepecselek kis adagokkal. Töltött káposzta? 6 literes lábas, két evésnyi, a többi megy a fagyóba. Kocsonyát hülyeség két tányérral főzni, két tányér kint marad, a többi a fagyóba. Sült zöldség? Ha már tepsit kell mosogatni, akkor három sárgarépa, három fehér, egy nagy zeller, két cékla, a fele dobozolva a fagyóba, stb. És milyen jól tud jönni! A barátnőm legkisebb unokáját el akarták hozni bemutatni, de tavasszal még nem voltunk beoltva, mondtam küldjenek képeket inkább. Aztán eljött az idő, hogy már lehet, de ez nem az a csapat, hogy egy héttel előbb megbeszéljük. Telefon, most indulnak, a barátnőm, a lánya, és az egy éves unoka. Mit tudtam volna főzni fél óra alatt? Tejbepapit? Egy doboz sült zöldség ki, volt még bent egy zacskó olajban sült lapos, puha krumplis pogácsa, a kiscsaj úgy benyomott egy adagot, hogy öröm volt nézni.

arandanos 2021.09.06. 09:58:35

@marvin00: "Természetesen" nem megy, ha van munkamegosztás, nem a nőre van rálőcsölve az összes otthoni és a gyerekkel kapcsolatos feladat.

arandanos 2021.09.06. 10:01:31

@MagyarTarka: Kicsi gyerekre gondoltam itt elsősorban, aki már nem szopik, de nem is feltétlenül jó neki minden étel, amit a felnőttek esznek. A nagyobbak oviba, iskolába járnak, és többnyire ott esznek.

arandanos 2021.09.06. 10:07:31

@Lesz még Magyar Köztársaság: Így is fel lehet fogni, de nem attól leszel jó szülő, hogy minden egyes másodperced be van osztva. Pihenni nem bűn.
Sosem értettem, amikor valakinek az a reakciója pl. a mosogatógép-vásárlásra, hogy "mer' a mai háziasszonyok inkább pihenGETnek" (rohaggyanakmeg). Igen, pihennek, hogy ne váljanak pengeszájú, örömtelen mártírokká a nagy szuperháziasszonyságban.

Emmett Brown 2021.09.06. 11:57:07

én nagyon szeretek főzni, de attól még nem szükséges és nem is elégséges feltétele a normális kölkök nevelésének-
süti beállítások módosítása