150 km 5 óra alatt. Azaz 30 km/h átlagsebesség. Ez volt az eddigi csúcsom Balatonról hazafelé. 30 éve járok autóval a magyar tengerhez, de még mindig képes vagyok agyvérzésig felhúzni magam a kedves tisztelt hazai autóstársak bénasága miatt. A jobbra tarts számukra totál ismeretlen fogalom! Vagy valami nagy genetikai defektünk lehet, ha ennyi kétbalkezes él ebben az aprócska országban! Vagy a keményfejű nemzetünk konok fiainak talán azt kellene mondani, hogy nálunk balra tarts van? És akkor talán képesek volnának jobb oldalon közlekedni? Dafke?
Még emlékszem rá, hogy kisgyerekként a betonkockákból összetákolt „autópályán” suhantunk döcögtünk a vállalati üdülőbe. Érdekes módon akkor még nem volt téma, hogy a jobb oldalra húzódva kell haladni az úton. Egyfelől mindenki Merkúr-csodája az egyensebes max. százat nyolcvanat tudta. Nem is volt tülekedés. De azóta eltelt több évtized! Miért nem sikerült még elsajátítani a közlekedési szabályokat?
Másrészt volt még valamiféle (érték)rend az utakon is. Ugyanis a közlekedés egyfajta társadalmi, szociológiai és persze pszichológiai tükörképként is felfogható.
A belső sávban százzal cammogó, aki csak azért is megmutatja, hogy bezzeg ő is jut valamire! Ha másutt nem is, de legalább itt! Őt nem fogja holmi ficsúr lenyomni a külső sávba! Nem! Neki joga van ott lenni, hiszen demokrácia van! Őt ne szorítsa ki senki a partvonalra! Az se zavarja, ha villantanak rá, ha dudálnak rá. Vagy ha türelmüket vesztett haladáspártiak végül szabálytalanul, jobbról megelőzik őket. Pofonra pofon a válasz, aztán döntsük el, ki kezdte…
Érdekes módon, nálunk mindig csak a „gyorshajtókat” szívatják a rendőrök. Az indokolatlanul lassan haladókat vajon miért nem kapják ki a forgalomból? A gyorsabbat könnyebb utolérni, mint a lassút? Ne már! Ausztriában bezzeg, ha nem haladsz megfelelő sebességgel, jól megvágnak. Mert az autópálya és az autóút arra való, hogy gyorsan közlekedjenek rajta. Nálunk? Nálunk jobb, ha lassan mész, ha nem ugrálsz.
A rendőrmotoros miért nem divat ma már az autópályán? Tessék őket kiküldeni, dolgozni! Ne csak parádés motorosok legyenek a bármikori hatalomtól megrészegült politikai vezetők fekete autóit kísérgetve! Az Andrássy úton, a Parlamenttől a Hősök teréig vagy Gödöllőig minden kereszteződésre jut egy belőlük!
Tudom én, hogy nagyobb kasza bokorban parkoló rendőrautóból készült fotókkal sarcolni! De esetleg lehetne valamit igazából tenni a közlekedésért is!
Baromi unalmas már, hogy időről időre születik egy hőbörgő poszt (mint ez is), majd nyilatkozik valami okos szűksapkás, hogy bezzeg a mocsok gyorshajtók, blablabla. De valós intézkedés nincs. Illetve, kikerült pár lepedőnyi tábla az út mellé, hogy jobbra tarts. De aki a belső sávban a kormányt elfehéredett kézzel és szűkre szorított szájjal markolja, az nem is veszi észre! Vagy éppen nagyívben tesz rá. Az M7-esen a legviccesebb hely Székesfehérvártól Pest irányába a három sávosra bővített útpálya. Jelentem, felesleges kiadás volt a harmadik sávot hozzácsapni, az maximum a haverközbeszcégek jutalékát növelte, a közlekedés színvonalát semmiképpen. A külső sáv üres, a középsőben néhány autó, a belsőben tömegnyomor.
Nekem nem böhöm terepjáróm van, nem is fekete az autóm. Nem akarok letolni senkit. Pusztán haladni szeretnék annyival, amennyivel lehet. De nem tudok. Hiába fizetem ki az autópályadíjat, jobban járok, ha nem megyek fel a sztrádára. Ugyanis előbb-utóbb valakinél elszakad a cérna, elkezd jobbról előzni, leállósávban haladni. Aztán jön a csattanás és a dugó.
Múlt vasárnap persze eleve nagy volt a forgalom, hiszen sokan haza akartak érni a nyolcaddöntőre. Ez oké. De ettől még lehetne normálisan vezetni, nem? Nem.
Tihanyból átkompoltam kora délután, hogy végigcsűrjek az autópályán. Mert az északi parton a 71-es út reménytelen volt. De Polgárdinál baleset miatt állt a pálya, így nyomás vissza Fűzfő felé a 8-as útra. Várpalotánál megint satufék, egyórás cammogás, mert útépítés folyik. Majd Fehérvárnál vissza a pályára, de nem tovább, mint Velencéig, mert ott újabb baleset, újabb torlódás… És ez így ment 5 órán keresztül. Majdnem lemaradtam a focicsodáról – ami végül elmaradt sajnos.
A balesetek okai nemcsak a száguldozók! Hanem azok is, akik miatt kénytelenek egy idő után jobbról előzgetni, ha haladni akarnak. Magam is láttam egy autóst, aki egy ideig türelmesen indexelgetett, hogy ő biza szeretne menni. Aztán vissza-kettő-padlógáz és szépen elkezdett jobbról szlalomozni. Mit tehetett volna?
Magyarországon autópályát építeni tök felesleges, mert képtelenek vagyunk rendeltetésszerűen használni. Ahogy boldogult Édesapám szokta volt mondani: parasztnak csokoládét…
Bezzeg, ha a politikáról van szó, mindenki tudja, mit jelent a jobb és a bal. Vezetés közben vajon miért nem?
(terka)
„Az autópálya jelzőtáblával autópályaként megjelölt osztott pályás út. Ez a legmagasabb besorolású közút, feladata a nagyobb gépkocsiforgalom gyors közlekedésének biztosítása.”