Adnál fegyvert a gyereked kezébe?
2017. november 25. írta: MagyarTarka

Adnál fegyvert a gyereked kezébe?

A karácsonyi ajándékőrület balul sülhet el: a minden bizonnyal egyik legnépszerűbb óhaj-sóhaj, az ún. drón könnyen bajba sodorhatja a röptető kiscsávókat, de pláne a jó szándékkal ajándékozó szülőket.

Ma a Westend parkolóján áthajtva láttam egy tízévesforma srácot, amint egy több mint félméter átmérőjű drónnal a kezében sétált a kocsik között. Arcán boldog mosoly: valószínűleg elő-karácsonyra kapta a fekete péntek jegyében leszázalékolt röpcsit.

A szülők természetesen igyekeznek gyermekeik minden igényét kielégíteni. Ennek is kellene legyen egy ésszerű határa, de a világ perpill NEM a fékezett habzású fogyasztás irányába halad, sajna. Szóval, a jólelkű ős boldogságot akar gyermekének és hipp-hopp, a kisgyerek nagy drónnal jár...

De vajon a kedves szülő tisztában van-e azzal, hogy gyakorlatilag egy fegyvert ad gyermeke kezébe? A nem megfelelő tudással, rutinnal vagy előrelátással röptetett drón ugyanis életveszélyes eszközzé válhat.

Anno, mikor még csak fáradságos melóval és kellő szaktudással összeszerelhető modellrepülőket lehetett venni sok-tízezer forintért, az erősen megszűrte, kinek a kezébe kerülhetett ilyen veszélyes repülő jószág. A kis modellautók, drótos távirányítós vacakok legföljebb csak akkor jelenthettek veszélyt, ha apuka rálépett a szertehagyott autócskára és felbukott benne. A nagyobb termetű, benzinmotoros verziók az áruk miatt kevés családba jutottak el, így az akár 60-80 km-rel is száguldani képes tíz-húsz kilós autók még csak mérsékelt veszélyt jelentettek a külvilágra. Saját tapasztalat: bizony már ezek az autók sem voltak gyermekek vagy felelőtlen felnőttek kezébe valók. Szorozd meg a tömeget a sebességgel és látható, hogy nem kicsi sebesülést tudtak már ezek a cuccok is okozni. Hála istennek piszok drágán adták őket még Bécsben is (90-es évek vége, több száz euro), így nem rohangáltak minden járdán/parkban/utcán ilyen fenevadak. A hajómodellezéstől többen eleve elrettentek vélhetőleg azért, mert ha elvesztették uralmukat a hajócska fölött, nem tudtak/akartak/mertek utána úszni, vagy evezni, például a Balaton közepére. A repülő játékok forradalma valahogy szabadabban szárnyalt el egészen odáig, hogy ma már néhány ezer vagy tízezer forintért közveszélyes röptetnivalók landolhatnak gyakorlatilag bárkinek a karácsonyfája alatt. Vagy a fán. Vagy a szomszéd fáján. Vagy a szomszédon... 

Emlékezzünk vissza arra a balesetre, ami egy vidéki repülőnapon (Őcsény, 2006) egy profi által irányított profi repülőmodell vált irányíthatatlanná, landolt a tömegben és ölt meg két embert Magyarországon. Fogadjuk el, hogy nem véletlenül okozott és okoz még ma is fejtörést a jogalkotóknak a drónreptetés szabályozása. Nemcsak azért alkotnak jogszabályt, mert meg szeretnék óvni az avatatlan tekintetektől bizonyos védett személyek birtokát. A birtokháborítás és a személyiségi jog szintén felmerül a drónok reptetésekor. Magánszemélyként mi sem szeretnénk, hogy a kertünkben meztelenül napozva készítsenek rólunk felvételeket, amelyek aztán a neten szórakoztatnának másokat... Na ugye. Arról már ne is beszéljünk, hogy a légi közlekedésben mekkora galibát, ne adj isten katasztrófát is okozhat egy váratlanul rossz helyen felbukkanó drón.

orange-2563817_1920.jpg

Tehát, minden szülő, aki csemetéjének drónt kíván vásárolni karácsonyra, előbb gondolja végig józan ésszel, képes lesz-e majd a gyermeke oly módon irányítani a repülő gépezetet, hogy azzal ne tegyen kárt saját magában, másokban és környezetében. Hol, kitől és hogyan fogja vajon megtanulni ezt? Minden reptetés előtt ki fogja megkérni a szükséges légtérhasználati engedélyt? És ha meg is kapja, akkor egy esetleges baleset után ki fogja vállalni és viselni a következményeket...? Betöltött 18 éves korig nyilvánvalóan a kedves szülőnek is számolnia kell a felelősségre vonással. A lelkiismeretről pedig ne is beszéljünk...

Persze, ha a szülő felvállalja a modellrepüléssel, drónreptetéssel együtt járó időtöltést, a közös reptetést, a közös javítást, akkor csak támogatni lehet az ilyen ajándékot. Jól emlékszem még, hogy a fiam és a férjem napokat, heteket, hónapokat töltöttek a bütyköléssel. A közös munka pedig a kapcsolatuk javára vált.

Semmiképp sem szeretnék ünneprontó lenni. De önmagában a sok tízezer forintos ajándék megvásárlásával nem lehet letudni mindazt az időt és energiát, amit a gyermek nevelése és fejlesztése igényel. Anélkül egy légi fegyvert adnak a gyerek kezébe. És a szülő lesz a felelős, ha baj történik. Aztán majd szólhat a mennyből az angyal...

(terka)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://magyartarka.blog.hu/api/trackback/id/tr9013384253

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2017.11.26. 19:03:08

Akkor most gondoljunk bele, hogy egy kutya mennyivel veszélyesebb mint egy drón. Vagy akár egy lőfegyver. Ehhez képest tarthatja boldog-boldogtalan.

Judy Epokit 2017.11.26. 19:34:26

Kedves MagyarTarka!

Veszettül jó lenne, ha az erkölcsi fejtegetések mögött lenne némi tárgyi tudás. Magyarországon több mint száz éve van repülőmodellezés és nem igen tudni komolyabb balesetről, leszámítva az Őcsényit aminek meg a vizsgálati anyagait kéretik elolvasni, némileg árnyalhatja a képet, bár a tragédiát annak megállapításai sem teszik meg nem történtté.

Ha már a karácsony kapcsán sikerült ezt a témát választani illendő lenne leírni azt, hogy a repülőmodell nem drón. Természetesen a jog szempontjából sikerült a jogalkotónak összeboronálnia, de javaslom, hogy mindenféle előképzettség nélkül reptessen egy modell repülőgépet és egy drónt (helyesen multirotoros modell). Lássuk mennyi igeig jár sikerrel.

A drónokkal kapcsolatos gondolatai többnyire helyesek, de ez itt nem egy szakmai fórum akar lenni.

villamos alóli kacaj nem mindig őszinte 2017.11.26. 19:40:55

@MagyarTarka:
Ha jól értelmezem, akkor most te drónfosztásról írtál!
Vigyázz az meredek dolog!

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2017.11.26. 21:27:31

@Judy Epokit: szia, lehetséges, hogy a posztból nem derült ki világosan, de kb képben vagyok a repülőmodellezés és a drón közötti különbséggel. A repülőmodellezéshez képest a drón annyiban különbözik a veszélyfaktort tekintve, hogy többekhez eljut és képzetlenebbekhez eljut. Mert például jóval olcsóbb az eszköz. ez is egy olyan terület, ahol az eszköz ún "demokratizálódása" fokozott veszélyt hordoz. Ezt próbáltam megvilágítani, mert a szülők egy része nincs tisztában a kockázattal sajnos.

Judy Epokit 2017.11.27. 07:38:22

@MagyarTarka:
"A repülőmodellezéshez képest a drón annyiban különbözik a veszélyfaktort tekintve, hogy többekhez eljut és képzetlenebbekhez eljut. Mert például jóval olcsóbb az eszköz. ez is egy olyan terület, ahol az eszköz ún "demokratizálódása" fokozott veszélyt hordoz."

Nem. A lényeges különbség, hogy a drónokat bárki tudja irányítani, míg a repüléshez kell némi előképzettség. A hozzáférést tekintve csak egy hangyányit nehezebb repülőhöz jutni és sok esetben nem drágább csak be kell caplatni egy modell/játékboltba.

Ami a problémám a poszttal, hogy az idióta törvényhozói logikát tükrözi, miközban az valóság a leírtaktól távol áll. Éppen ez ellen az összemosás ellen küzd a modellezők jelentős csoportja. Azok akiknél az önállóan tudásnélkül reptetni próbálók kikötnek segítségért.

Minden modellreptéren kint van egy biztonsági szabályzat, az ebben foglaltakat az oda járók be is tartják mert nekik is érdekük. Ezért nem kellene a tescós drónos apukákat, gyerekeket meg a pénzes kivagyi idiótákat összemosni a modellezőkkel.

GyurEE 2017.11.27. 12:41:14

Ennek margójára irhatnánk arról is, hogy a kedves szülő belegondol, mikor kifizeti a gyereke jogositványát?

"De vajon a kedves szülő tisztában van-e azzal, hogy gyakorlatilag egy fegyvert ad gyermeke kezébe? A nem megfelelő tudással, rutinnal vagy előrelátással vezetett autó ugyanis életveszélyes eszközzé válhat."

Vajon melyik eszközből van több, melyikből születik több baleset?

Dormán Tamás 2017.11.27. 12:52:46

Rengeteg problémám akadt a cikkel, és az abban kibontakozó nézőpontokkal is. Eleve a drón fogalmával... A köznyelvbe viszont úgy tűnik, menthetetlenül igy kerültek bele az emelőlégcsavaros repülőgépek, multikopterek, annak ellenére, hogy ez fogalmi tévedés. Drón alatt az önálló repülésre, feladatvégrehajtásra képes szerkezeteket kellene értenünk, ami képes egy előre beprogramozott útvonalon, távirányítás nélkül közlekedni, földön, vízen, levegőben. A klasszikus távirányítású modellek nem drónok. A mostanában ezen a néven futó emelőlégcsavaros modellek semmiben nem különböznek a többi modellrepülőtöl. A néhány tízezer forintos játék kategóriás gépek, amiket bárki olcsón megvehet, nem veszélyesebbek, mint bármely korábban kapható játék. Ezek előbb mennek tönkre, semmint kárt tegyenek bárkiben, vagy bármiben, ha rendeltetésüknek megfelelően vannak használva. Ugyanez igaz egy fakardra, vagy focilabdára, stb. Nem ezeknek a játékszereknek a léte okoz veszélyhelyzetet. Nem ezek fognak problémát okozni a légiközlekedésben, vagy az utakon. A jogi szabályozásuk körül folyó kutyakomédia pedig kezd nevetségessé válni. Érdemes utána olvasni a témának, de nem elég egy-egy cikket, véleményt elfogadni, hanem a konkrét jogi szabályozást összefüggéseiben kell vizsgálni, hogy észrevegyük mire megy ki az a fajta pánikkeltés, aminek a cikk írója is felül. Mindazonáltal a végszóval, végkövetkeztetéásekkel egyet kell értsek, mert szerintem ott van a lényeg, hogy a megfelelő környezetben, felügyelettel, odafigyeléssel, neveléssel, kellő felelősségtudattal, ki lehet küszöbölni az esetleges veszélyeket, és menet közben össze lehet hozni az embereket egy közös hobbyval, a modellezéssel, modellrepüléssel. Rengeteget lehet tanulni, legyen szó fizikáról, matematikárol, elektronikai ismeretekről, programozásról, és még sorolhatnánk.

Judy Epokit 2017.11.27. 13:30:07

@Dormán Tamás:" A mostanában ezen a néven futó emelőlégcsavaros modellek semmiben nem különböznek a többi modellrepülőtöl."

Leszámítva, hogy a repvezérlőnek hála bármilyen idióta repkedhet vele. Ugyanezt megnézném akár egy olcsó rtf kis habgéppel. Szerintem ez jelentős különbség.

Dormán Tamás 2017.11.27. 14:53:55

@Judy Epokit: Igazából nem gondolom, hogy bárki repkedhet vele. Legalábbis ezekkel a játék kategóriásokkal. Ha érdemben, élvezettel akarja repíteni, aki teszi, ugyanúgy gyakorolni kell, képben kell lenni. A legtöbb beépített "segítő" funkció, mint pl a headless mód, meg magasság tartás, az ilyen olcsóbb gépeknél többet árt, mint használ. :) Gyakorlat kell hozzá... prezse a mai videójátékokon felnítt generációnak előnye van a kontrolleres irányítás terén, és sok esetben épp a videójátékok okán a szem-kéz koordinációja is adott hozzá. Az irányvesztés kérdése viszont továbbra is kihívás. Én nem átkozom őket, mert szerintem belépőt jelenthetnek a komolyabb modellek világába. Arra gondoltam, mikor azt írtam, nem különböznek, hogy veszélyességük terén nem különböznek. Egy ütközés, zuhanás, nem veszélyesebb egy ilyennel, mint egy hasonló tömegű habgéppel. Olcsó műanyagok, könnyű alkatrészek, merevítések, jobbára parányi kefés motorok. Ami a vezérlést illeti, nem tartom ördögtől valónak a fejlett elektronikát sem. A kezdők sikerélményét is fokozza, ha könnyebb kezelni a gépet. Ma már egy kis rtf habgépen is gyakran van stabilizáló elektronika, hiszen épp ezeket a kisebb, könnyebb gépeket kell igazán vezetni, mert a méretükből adódóan instabilabbak, és arányaiban nagyobbak a külső behatások, mint pl a szél. Nem véletlenül nem 60cm-es fesztávúak a legelterjedtebb trénerek, vagy kezdő modellek. Ami az idiótákat illeti, sajnos semmi sem hülyebiztos. Legyen szó autóról, kerékpárról, modellezésről, vagy akármiről. Félre ne érts... én csupán nem szeretek különbséget tenni az egyes modelltípusok között. Utálom ezt a "drónos"/modellező viszályt. Az én első modellező élményem a klasszikus technika órai Pille/Mini Moki voltak, a következő húsz évvel később a 3ch infrás koax heli, és azóta sok élményt szereztek az olcsó kínai elektronika által elérhetővé vált gépek, amiket végre elérhető áron meg tudtam venni, építeni, repíteni, javítani. Mindazonáltal igyekszem felelősen űzni a hobbít, és erre bíztatni másokat is, és nem tetszik az a folyamat, ami a jogi szabályozásban zajlik, illetve hogy mint olyan sok egyéb esetben a jogalkotói részről a témában érdekeltek, és kívülállók különböző érdekcsoportokra bontása, egymásnak ugrasztása, valamilyen cél érdekében. (légtérengedély, kapcsolódó illetékek, biztosítás, pilóta licensz, akkreditált tanfolyamok, stb...)

Dormán Tamás 2017.11.27. 15:00:07

A fenti hozzászólásban elég sok az elütés, helyesírási hiba. Ezért elnézést kérek. :) A szabályozás tekintetében pedig én az tartanám a helyes útnak, ha meg lenne különböztetve, hogy ki milyen céllal, és hol végezheti a tevékenységét. Pl. a filmezős kopterekkel, tömegrendezvényeken, lakott terület fölött, stb... Oda elvárható a megfelelő képesítés, és a műszaki megfelelőség, és a megfelelő felelősségbiztosítás.

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2017.11.27. 18:28:25

@midnightcoder2: Vagy egy autó, amit mennyi ember vezet, akinek nem kéne... És az éles kések. Hűűűű... Viszont vannak egyre újabb veszélyforrások, amelyek a tájékozatlanság miatt GYEREKEK kezébe kerülhetnek. Persze, ha nem beszélünk róla, nincs is a probléma...

MagyarTarka · https://www.facebook.com/profile.php?id=100011062750336 2017.11.27. 18:32:01

@GyurEE: A helytállóbb példa az lett volna, ah azt írod, megveszi a szupergyors kocsit a vezetni nem tudó gyerekének. Mert ha már jogsitanulásra fizeti be, az egy jó lépés. Utána persze még mindig keveseknek van annyi kontrollja a gyereke fölött, hogy pl. egy évig csak gy vezethet, ha vele van egy vezetni tudó valaki is. De ez egy másik, bár kétségtelenül szintén jó téma.

Judy Epokit 2017.11.27. 18:42:09

@Dormán Tamás: Nem ugyanonnan közelítjük meg a kérdést. Nem azt írtam, hogy a játékboltos szeméttel jobban lehet repülni, hanem arról, hogy a bolti multival mindenki mindenféle félelem és felelősségérzet nélkül repked de ugyanezt egy merevszárnyassal vagy egy helivel nem tudja megtenni, mert valószínüleg hamarabb összetöri mint ahogyan gondot tudna okozni. Persze, persze lehet az első és utolsó felszálással is balesetet okozni.

A blogokon meg hagyni kellene a kimerítő szakmai terminológiát, mert az egyszeri odellezés irán nem érdeklődő csak röhög mert azt látja, hogy papolunk itt mint az egyszeri kisgazda a parlament előtt a szarvasmarha-tenyésztésről.