Kerékpársáv nélkül nem lehet kerékpározni?
2016. július 24. írta: MagyarTarka

Kerékpársáv nélkül nem lehet kerékpározni?

bike-108650_1920.jpgTragédia történt a XIII. kerületben: a Kárpát utcát felújították. Ennek a környékbeli lakók és a kerületen áthaladók többsége örül. A munkát dicséretesen gyorsan, jól szervezetten, és a közlekedők érdekeire maximális figyelemmel végezték.

A bringások viszont ismét háborognak. Pontosabban Kétkerekű Fővitéz emelte fel hangját az elmaradt kerékpársáv miatt. Azt ugyan nem tudom, az illető úr hányszor nyergeli fel drótszamarát és teker errefelé. De természetesen nem kétlem, hogy jól ismeri a környéket. Akkor pedig neki is tudnia kell, hogy a XIII. kerület pont az a része a városnak, ahol a kerékpáros közlekedés kultúrája már elég jól meghonosodott. Sőt! Itt már a gyalogosoknak sem kell gyökereket eresztve várni, míg átengedik őket a zebrán. Közlekedéskultúra és kultúra (úgy tűnik) némi összefüggést mutatnak…  A pesti kisfaluban valahogy jobban odafigyelnek egymásra a közlekedők.

Mire föl alakult ki a kerékpársávok hatalmas nimbusza? Az út jobb oldalára húzódva, külön felfestett sáv nélkül miért nem lehet boldogan tekerni? Az autósok meg szépen kikerülik a bringást, oszt’ jónapot. Ahogy működött ez korábban, és működik jelenleg is sok ezer kilométernyi úthálózaton.

A biciklisávok mit oldanak meg? Egy olyan helyen, ahol a történelmileg szűk utcákon eleve nehezen haladnak a trolik, különösen néhány ügyesen parkoló autós miatt, tényleg csak arra van szükség, hogy tovább szűkítsék az úttestet.

Lépjünk át kicsit a kerület határán! A MÁV kórháznál van az egyik kedvencem, ahol a mentősök vonuló útján és bejáratánál sikerült mindkét oldalra biciklisávot alkotni a szűk egyirányú utcába. Isteni! Két oldalon halszálkában parkolók, plusz oda-vissza biciklisáv – így ha betegért rohan a mentős, nem elég a megszokott irányba kinéznie, mert a menetiránnyal szemben is bármikor előcsalinkázhat egy bringás.

Miért jó ez?

Persze, elő lehet húzni a kalapból számos nyugati példát. Hajrá! Miért gondoljuk, hogy ami másutt bevált, az nálunk is tutira működik? Természetesen, tisztelet a kivételnek, de a kerékpárosok kis hazánkban már enélkül is törvényen kívülinek érzik magukat, akik bármit megtehetnek A csúcs, amikor a buszsáv közepén szédelgő biciklis feltartja a több száz embert szállító csuklós buszt… Mert neki joga van hozzá. És hangtalanul suhannak át a zebrán a gyalogosok között, a piros lámpa rájuk nem érvényes, mert elveszítik a lendületet, továbbá mobillal a kézben tekeregnek a sávok közt és még sorolhatnám. Azt gondolom, ha a kerékpár közlekedési eszköz, akkor legalább az alapok ugyanúgy vonatkozzanak rájuk is, mint más közlekedési eszközökre. Egyirányú utcába ne hajthassanak be szemből. Mobillal a kézben ne bringázhassanak. Mert ezzel oktalanul sodornak veszélybe másokat és önmagukat is. Ráadásul, megteszik anélkül is, hogy megengedné nekik a KRESZ. Mert nekik nincs rendszámuk, tehát nem lehet őket azonosítani a kamerafelvételeken.

Sokan úgy gondolják, Budapest egyszercsak hipp-hopp Amszterdammá válik, ahol a többség kerékpárral közlekedik. Teljesen más városszerkezet, eltérő közlekedési struktúra és alapjaiban más életmód jellemzi a két várost. (Akkor én pedig követelem a romantikus vízi csatornákat is, mert én meg a hajókra vagyok rákattanva!)

Homályos, de nagy hangerővel előadott érvek mentén, ész nélkül festegettek föl egy rakás egyirányú utcába szembejövő kerékpáros ösvényeket. Amelyeken egyébként nagyon ritkán látni bicajosokat. Lévén ők sem őrültek meg, hogy trolik, rakodó teherautók, tolatva kiparkoló autók, és mackósajtos utcákból kikanyarodásra váró, egy irányba meredő sofőrök közepette szambázzanak az életüket kockáztatva.

A budapesti közlekedési kultúra olyan amilyen. Van jobb, van rosszabb. Aki valaha járt már autóval Olaszországban vagy mondjuk Egyiptomban, az tudja, hogy nálunk kevésbé probléma a szabályok betartása. Viszont az erőfitogtatás, a másutt felgyülemlett adrenalinlöket erőteljes szerepe, valamint az egymásra odafigyelés, a rugalmasság és a ritmusérzék (!) szinte totális hiánya okozza inkább a bajokat. A frusztrált családapákból kirobbanó macsók, a bivalyerős monstrumokban királykodó milliomospalánták, a nyolcáltalánost is nehezen kiizzadó kisteherautósok, a gyöngyházfényű csodaautójukért fájó térddel fizető, parkolni képtelen műkörömcicák, vagy a ’hozdajogsidanyukáminniakarok’ alkalmakkor rémülten kormányt markoló családanyák csak tovább nehezítik a közlekedést.

Mindeközben erősödik egyre inkább a kerékpáros lobbi (?) nyomása. Ne gondoljuk azt, hogy pont ennek nincsen politikai vetülete. Az EU felé teljesítendő kötelezettségekbe már simán beletuszkolható bármi, aszerint, hogy éppen kinek mit diktál az érdeke. Persze, lehetséges, hogy a kényszeredetten felfestett, sehova sem vezető biciklisávok tényleg egy valós EU-s vállalás torzszülöttei.

Jelzem: az újlipótvárosi útfelújítás nem állt meg, jelenleg a Pannónia utcán dolgoznak. Mi van, ha ott sem lesz felfestve a biciklisáv? Grrrrrrrrrrrrrrrrr…

Elő a fényvisszaverő mellényekkel! Hergeljétek Nyergeljétek a drótszamarakat Hős Vitézek!

(terka)

A bejegyzés trackback címe:

https://magyartarka.blog.hu/api/trackback/id/tr218912054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.07.25. 10:24:28

Az biztos, hogy a KRESZ-t nem ismered. A szigorú jobbratartást rég kivették belőle.
És lenne értelme a kerékpár sávoknak is, ha van nekik hely, de nincs mert a sok majom akkor is a járdán teker, ha egyébként van sáv... :(

Wrex 2016.07.25. 10:43:43

Jelezném, hogy a "Mobillal a kézben ne telefonálhassanak." mondat kicsit ellentmondásosnak tűnik. Nem "Mobillal a kézben ne biciklizhessenek." vagy vmi hasonló akart lenni inkább?

2016.07.25. 10:57:08

Ajjajj, kicsit sértődött trollkodós a hangnem, a tévdések nem tudom, hogy a sietség miatt vannak vagy a poszter khm, félreinformált.
Tizenharmadikban lakom egy éve és azóta is több embert ütöttek el csak itt a környéken, zebrán. A kerékpársáv meg kell, nem azért mert nem lehet elférni, hanem ha nincs akkor előszeretettel mennek az emberen át az autók, sajnos a közlekedési kultúra elég szar. Emiatt sokan, akik bicikliznének a dugók vagy mások bűzének szagolgatása helyett, de nem mernek.
Az autó városon belül hatékony közlekedési eszköznek tűnhetett 50 éve, azóta kiderült, hogy rengeteg embernek nem az (tudom tudom, szerszámos láda meg zsák cement van mindenkinek berakva hátul...).

bringás bosszantó 2016.07.25. 11:06:24

A kerekes cigányok első körben tanuljanak meg közlekedni, tartsák be a rájuk (is) vonatkozó szabályokat, oszt ha úgy 4-5 év múlva látszik, hogy a közlekedés partnerei szeretnének lenni a mostani nekem mindent szabad, neked kuss rendszer helyett, akkor lehet majd kérni.

para_noir 2016.07.25. 11:10:47

Egy értelmes kérdésfelvetésből sikerült rekordidő alatt eljutni a szokásos ostoba hangulatkeltő fröcsögésig, gratula. A sok okádó trollnak meg szép napot, nyomjátok estig!

midnight coder 2016.07.25. 11:18:50

Mindenkinek a legjobb az elkülönített kerékpársáv. Az autósnak is, a biciklisnek is, meg a gyalogosnak is.

fda 2016.07.25. 11:28:58

Ekkora ostoba írást!

laci_52 2016.07.25. 11:34:30

"Az út jobb oldalára húzódva, külön felfestett sáv nélkül miért nem lehet boldogan tekerni?"

Lehet, de tapasztalataim szerint a kerékpársáv nélküli főútvonalon a bicajozás életveszélyes. Az autók nagyon szűken kerülik ki a bringásokat, hogy ne kelljen lassítaniuk a szembejövő vagy a másik sávban mellettük haladó járgány miatt.

Háromszor ütötték már meg a bal könyökömet a visszapillantóval. Az egyikből nagy esés lett, de simán elhajtott a paraszt.

Szputya 2016.07.25. 11:39:11

A 4. bekezdésig oké... 26 éve tekerek a városban, egész jól megszoktam a bringasávok nemlétét - igaz, ahol van, azt nagyon kedvelem (nem bringaút - bringasáv, a bringautakat annyira nem kedvelem, tisztelet a kivételnek).
Viszont unom már az állandó "a bringások megszegnek minden szabályt" c. általánosítást... De amúgy kedves Terka, örülhetsz, mert a kerékpáros lobbi épp vesztésre áll a Tarlós-vezette fővárossal szemben... :P

Perillustris 2016.07.25. 12:41:06

@bringás bosszantó: Óh, igen, Troll-ócska, új híd is csak akkor épült, amikor a gépjárművezetők már nem hajtottak gyorsabban a megengedettnél. LOL

Perillustris 2016.07.25. 12:42:52

@fda: A témával jó eséllyel indul az ember a kommentekért vívott harcba, különösen, ha a főoldalra is kikerül.

ejszi2 2016.07.25. 12:46:12

LOL.

Akartam írni valami komolyabbat, de a blog író és egyes hozzászólok meg se érdemlik, hogy koptassam az ujjamat...

(budapesti aktív autós és városi kerékpáros)

5perc 2016.07.25. 12:50:30

Érdekes felvetés, hogy az utcák a 2x1 méter kerékpársáv miatt szűkek és nem a 2x2-3 méter parkolók miatt.

midnight coder 2016.07.25. 12:53:19

@5perc: És persze az is, hogy miért nincsenek parkolóházak.

Perillustris 2016.07.25. 13:01:17

Egyébként felezővonal nélkül is lehet élni, még is jól jön az utakon. Na, a kerékpárosoknak is jól jön egy filléres nyitott kerékpársáv.

Perillustris 2016.07.25. 13:02:16

@midnight coder: Amíg ingyen lehet parkolni a közterületen, nem is lesznek.

5perc 2016.07.25. 13:04:18

@midnight coder:
Ha ugyanolyan demagógok lennénk, mint a kerékpáros közlekedést ellenzők, mondhatnánk, hogy a parkolóházak hiánya is a városszerkezeti adottságokból következik. Nem lehet és kész.

Perillustris 2016.07.25. 13:05:10

"A csúcs, amikor a buszsáv közepén szédelgő biciklis feltartja a több száz embert szállító csuklós busz."

Ez a kedvencem. Nem érzem ezt az aggódást a többszáz ember miatt, amikor a buszöbölből nem engedik ki a gépjárművezetők a buszt (pedig ki kellene ugyebár a KRESZ szerint is).

ini 2016.07.25. 13:08:40

Ha nem elég széles az úttest, akkor akkor tiltsák ki az autósforgalmat az egyik irányból.
Parkolók megszüntetésével is lehet helyet nyerni.
30 km/h sebességkorlátozás is növeli a biztonságot.

Elképesztő, hogy egy nagyvárosban nem terveznek biciklis útvonalat felújitáskor.

Minél kisebb a hely, illetve minêl nagyobb a forgalom, annál fontosabb lenne.

ZX 2016.07.25. 13:25:06

Googl eútvonaltervező szerint 2-es út Bp határától az 5-ös út bp-i határig ha a városon keresztül haladsz, 52 perc az út. Csak szólok, hogy ezt a 33 km-es szakaszt kb. ugyanennyi idő alatt meg lehet tenni kerékpárral is, de úgy tekersz mint a nagymamám akkor is viszonylag gyorsan meg lehet tenni a távot. Városon belül tehát messze a kerékpár a legésszerűbb közlekedési eszköz, ha nem szállítasz árut. Ráadásul "ingyé' van" és még csak büdös szmog sem keletkezik. De ha szerettek dugóban üldögélni és büdös levegőt szívni, akkor a világért sem rontanám el a szórakozásotok.

Mercel 2016.07.25. 13:34:51

@MagyarTarka:

Ezt az egyik posztodban olvastam:
"Igen, egy kicsit puffogni fogok megint. "

Nem te folyton CSAK puffogsz.
Negatív, kontraproduktív az egész blog, hangulatkeltésre viszont tök jó.
Általánosítasz, összemosol dolgokat a negatív kicsengés érdekében szinte minden esetben.

bontottcsirke 2016.07.25. 13:40:08

Jön a román kamionos 'oszt jó napot!

Mercel 2016.07.25. 13:48:27

A blog felvetésére, miszerint :"Az út jobb oldalára húzódva, külön felfestett sáv nélkül miért nem lehet boldogan tekerni?"

De, egy tökéletes világban nem volna szükség bringasávokra sehol.
Tökéletes világban élünk? Mindenki odafigyel a másikra?:)

Tudod a bringássáv nem ad fizikai védelmet (sajnos) a bringásoknak, de kábé sorvezetőként működik a közlekedés többi résztvevője számára.
Tudod mész a bringasáv mellett ami jó esetben rikító sárgával van odafújva és ösztönösen nem hajtasz rá autóval - jobb esetben.
Ha kanyarodnod kell akkor - jobb esetben - eszedbe jut, hogy belenézz a jobb tükörbe, hogy az a hülye aki mellett elmentél pár másodperce nem ért-e közben a kanyarívre. Persze ha indexeltél (volna) akkor a bringás a rossz tapasztalataiból kiindulva már eleve lassít mert tudja, hogy minimum 50%, hogy nem figyeltél.

Tudod én sokat autózom És bringázok És tömegközlekedek is Budapesten.
Azt gondolom, hogy minden rétegből ki lehet emelni a parasztokat és a nem figyelő szabályokat csak hírből ismerő vagy azokat lszró idiótákat.
De szimplán csak egyik oldalról nyilvános véleményt alkotni egy amúgy is meglehetősen macerás témáról az kifejezetten ostoba hangulatkeltésre jó csupán.

mondjuk ahogy elnézem az egész blogot a kifejezetten ostoba hangulatkeltésre építetted.

Ui.
Egyébként végtelenül egyszerű - amikor bringázom és nem autóval közlekedek akkor egyel kevesebb autó van azon a környéken.
Dugó és környezetvédelmi szempontból sem utolsó dolog.
Autósként már csak ezért sem utálom zsigerből a bringásokat. Nagyon nagy részük ugyanis aznap autó helyett pattant bringára.

hidroponi 2016.07.25. 14:12:17

innen mar csak egy lepes, a minek jarda az utak melle..majd ha jon az auto akkor kikeruli a gyalogost..

Jó Estét 2016.07.25. 14:19:41

Ja, tiszta szerencse, hogy csak a bringasok nem tartjak be a kreszt. Sose lattam meg autos vezetes kozben telefonalni, vagy gyorsan hajtani, esetleg nem megadni az elsobbseget vagy piroson athajtani. Meg sosem fordult elo, hogy egy szabalytalanul parkolo autos miatt leallt volna a tomegkozlekedes....

Ezekre a problemakra nyilvan az lenne a megoldas, ha betiltanak az autokat es megszuntetnek az autosavokat.

Valos problemakat taglalsz, de
- Azt felejted el, hogy nincs olyan "faj", hogy autos vagy bringas. Mindkettot emberek vezetik, akik kozt vannak parasztok, balfaszok, kreszt nem ismerok. (Igen, hiaba kozelezo a kresz vizsga autosoknak, azert eleg sok hianyossag van a fejekben)
- A "megoldasi" javaslataid rohejesek. Ahogy fent valaki emlitette, hidak meg autopalyak is epultek, hiaba szabalytan sok autos.
- Ha ESSZEL tervezik az utakat, akkor el fog ferni a teherauto, a troli, az autos a biciklisektol. Messze a bringasav foglalja a legkevesebb helyet.
- A bringasokra az a legnagyobb panasz, hogy atmennek a piroson. Na most amig a lampak beallitasa miatt a bringasoknak kb minden masodik lampanal meg kell allni, addig sajnos at fognak menni sokan, ha nincs forgalom.
- A bringasokat ugyanugy buntetik a rendorok (nagyon helyesen), mint az autosokat. Lattam mar nem egyszer h megallitottak a piroson attekero bringast pl.

Amugy meg sztem azert mert SZERINTED igazad van, meg nem biztos h aki nem igy latja az hulye, szal lehet nem kene ennyire felhuznod magad :)

feketehun 2016.07.25. 14:25:12

Eltöltöttem az ebédszünetem egy részét ennek a posztnak az olvasásával. Megérte. Nem kifejezetten személyeskedni akarok, de egy ilyen sötét, demagóg cikket megírni már-már művészi teljesítmény. Legalábbis fejlett stiláris érzékre vall, hogy látszólag kérdést fogalmazol meg, miközben tökéletesen egyoldalúan megközelítve válaszolsz rá, ráadásul cinikus stílusban, magas lóról.

Pedig akár meg is lehetne fordítani a kérdést: ha a Kárpát utcában elfért a bringasáv (elfért), miközben az adott szakaszon eddig is egyirányú volt a közlekedés (az volt) és az autók is elfértek (elfértek), akkor tulajdonképpen ki is nyert bármit azzal, hogy most már nincs kerékpársáv...? Két autó egymás mellett továbbra sem fér el, bringások valóban lesznek az út jobb oldalán továbbra is, csak annyi változhat meg, hogy a kisebb helyismerettel rendelkező vezetők kevésbé lesznek felkészülve egy kerékpáros megjelenésének lehetőségére. És a bringások sem feltétlenül az út jobb oldalán fognak tekerni, mint korábban, hanem saját testi épségük védelmének érdekében simán behúzódhatnak középre. Hidd el, vannak helyzetek, amikor egy bringás a sáv közepét választja abból az egyszerű tényből kiindulva, hogy az autósok egy része kis ívben kerüli ki a kerékpárt, ami balesetveszélyes. Középen közlekedve ez a veszély megszűnik, az autóst viszont feltartják, ez senkinek sem jó.

Nem is beszélve a kerékpársáv megszüntetésének üzenetéről: a korábbi fejlesztéseket vissza kell vágni. Mindenemellett természetesen vannak olyan útvonalak, ahol bringasávra igenis alapvető szükség van (kiskörút, bajcsy, andrássy...). Egyébként pedig annyira gyermeteg és alacsony színvonalú érvelés ez a "bringások is tartsák be a szabályokat" sztori. Most például a már megénekelt ebédszünetemről visszatérve egy autós nem állt meg a zebrán, miközben átmentem volna. Mégsem fogom általában az autóstársadalmat ekézni, mert faszság ilyen általánosítást tenni. Nincs értelme. Egy mobilozós biciklistől nem lesz az összes biciklis szabálytalan. Sőt, még ha egyszer akár én is mobilozom ezer kilométerenként egyszer tekerés közben, akkor sem jelenthetjük ki, hogy a maradék 999 kilométeren szabálytalan, kulturálatlan gyökér lennék.

Egyébként van a Kárpát utcától mindössze másfél sarokra egy vízfelület, ahol hódolhatsz a hajózási vágyaidnak, te idióta.
süti beállítások módosítása